Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.  


V. și
IARĂȘI GOMA (Alte jurnale)
            MINCIUNILE UNUI OM CARE SE CREDE DE STICLĂ (P.Goma)

CATILINARUL CIUFUT

          Va să zică:

          N. CARANDINO: „scrie de zor la Amintirile sale comandate de Securitate - ei, da, N. Carandino“ (p. 17);
               C. NOICA: „prin fapte și cuvinte - scrise negru pe alb - îl justifică pe Ceaușescu... le explică tinerilor... că Ceaușescu este «omul providențial», «salvatorul românismului» și alte baliverne care dezorientează și otrăvesc“ (p. 161; v. și p. 279);
               A. BUZURA: „un foarte bun scriitor, dar un căcăcios monumental, ar fi în stare să renunțe la publicarea în franceză (în 1983, n.G.P.) numai ca să nu se spună că are legături cu Goma"  (p. 232); „Gusti,« curajosul», după ce l-a pupat în cur pe Gogu Rădulescu, a trecut, fără pauză, la al lui Iliescu.
Ce rușine, ce tristețe...“ (p. 483); „scriitorul-cu-limba  A. Buzura “(p. 572);
               O. PALER: „cel mai feroce utemist din Țara Făgărașului“ (p.362);
               ȘT. A. DOINAȘ: „conștient sau de nevoie l-a băgat în pușcărie pe prietenul meu Omescu - e bine? “ (p. 363);
               GELU IONESCU: "un cîrnat ca Gelu Ionescu...„ (p. 406);
               N. BREBAN: „se dovedește a fi (1991; n.GP) un vrăjitor al sfertului de adevăr avansat în deschizător de pîrtie pentru șapte minciuni grase (lăptoase și-aducînd foloase), șarmeur rostitor de neadevăruri flagrante“ (p.487);
               N. MANOLESCU: „analfabet politic... și castrat moral“ (p. 523), „nesimțit“ (528), „s-a repezit să-l spele de sînge pe Iliescu, să le ardă copite Monicăi Lovinescu, lui V. Ierunca, lui I. Negoițescu“ (530); „«deci: bine în viață este să fii porc de cîine ca Manolescu», aceasta va fi concluzia, altfel veselă, a românilor în căutare de modele“ (530);
               G. LIICEANU: „obișnuit a manipula cuvintele nu în scopul de a dezvălui, ci în acela de a învălui, de a ascunde, de a înveli în cîrpe  adevărul“ (p. 549), „el mi-a distrus mie o carte“ (550);
               A. BLANDIANA: „glasu-i de arpagică-națională...“ (p. 559);
             
M. IORGULESCU: "harnic sămănător de banalități și de neadevăruri la microfonul Europei dilemice“ (p. 562);
               A. PLEȘU: ,, porcăriile făcute de Pleșu...“ (p.535); „strivind pe toată lumea cu Dilema lui Iliescu“ (537); „Pleșu: un oarecare românaș-șmecher, mini-moralnic..., mai plin pe dinafară decît pe dinăuntru“ (543);
               A. MARINO: „navetistul“ (p. 388); „deplasabilul“ (555);
               G. PRUTEANU: „«cronica» lui Pruteanu, în care era bășcăliizată moartea Ecaterinei Bălăcioiu, soția lui E. Lovinescu“ (p. 554).

         Unele din caracterizările de mai sus par scoase din pamfletele României Mari sau pregătite pentru acea revistă - și totuși, sunt din cu totul altă parte: din recentul volum de scrisori11, trimise de Paul Goma între 1973 și 1994 la diferiți destinatari, de la sine însuși la Ion Iliescu, incluzîndu-i și pe N. Ceaușescu, Noel Bernard, I.P. Culianu, G. Focke, Vlad Georgescu, Dorin Tudoran, I. Negoițescu, Gabriela Adameșteanu ș.a.
               Mă grăbesc să spun - și nu de teamă că P.G. mă va califica drept securist, ci pentru că această cronică, deși de tranziție, e și literară - că, pe plan artistic, cartea lui P.G. nu e rea. Cu excepția unui cuantum suportabil (sub un sfert din text) de prolixități, redundanțe și excese de stil chisnovat, contorsionat
, oralisticoid, colocvial-deșucheat, indignările lui Goma fac o proză nervoasă, incitantă, hăcuitoare, așezîndu-se, cu multe momente de brio, în spațiul triunghiular definit de pamfletul ideologic, bestiariu și catilinara ciufută. (Pe ansamblu, sunt un admirator al acelei părți din opera lui P.G. care e memorialistică, „subiectivă“, direct confesivă - prototip Culorile curcubeului).
               Dar și mai abitir mă precipit să spun că a trata strict esteticește această carte ar fi o perversă diversiune. Încărcătura ei, dinamita ei, trinitrotoluenul
ei, cocktailul ei Molotov nu sunt literare, ci țin - cu o severitate paroxistică - de morala scrisului și a scriitorului. Nu sunt adeptul cocoloșelilor gen "vai, de ce să știrbim noi prestigiul marilor condeieri, dezvăluindu-le slăbiciunile omenești" etc. Sunt pentru adevărul complet, fără menajamente - dar adevăr, nu „înfierare“, nu „porcăială“. Eu însumi am scris (și înainte de ’89), e.g., despre lașitățile și oportunismele lui G. Călinescu în ani ’50, dar asta nu mă impiedică să elogiez Istoria... lui, Bietul Ioanide și, în genere, aportul său benefic, înviorător, în sinistra publicistică a epocii. Să uit că acele cronici ale optimistului care NU mințeau (adică vreo 75%) erau ca o gură de aer cultural într-o cloacă proletcultistă? Goga a girat un guvern fascist; poftă de mărire; prostie politică; tară caracterială; dar poemele au rămas poeme. Ș.a.m.d. (Arghezi, Baudelaire, Céline, Hamsun, Heidegger). Planurile trebuie net despărțite. Pînă la proba contrarie, rămîn cu trista convingere că pot produce mari valori spirituale și oameni care, etic, nu-s deloc cum se cade.
               Și mai e ceva: dozajul.
Îmi pare rău s-o spun, dar P.G. cade adesea într-un maniheism inchizitorial. Ca o mașinărie rigidă și binară, el pare să nu cunoască intervale între zero și infinit, între puritate și maculare. Or, pentru bunul-simț elementar, e limpede că în comunism au existat cel puțin patru tipuri de atitudini morale față de colaboraționism și compromitere:

            1. entuziasmul energic și talentat ( gen Petru Dumitriu, Beniuc, Păunescu, Barbu);
            2. entuziasmul, zelul servil, dar fără talent (toată liota de a.toma, crînguleni, dragoși, violetazamfirești etc.);
            3. concesia scrîșnită, smulsă, rară (Călinescu, Vianu, Doinaș, Buzura, Matei Călinescu, Blandiana, N. Manolescu);
            4. refuzul total (Voiculescu, M. Ivănescu ș.a.).

   E oare moral să nu vedem că o poezie conformistă a Anei Blandiana (din două sau trei în toată viața) a fost trasă cu cleștele, în timp ce Păunescu producea ode zi de zi, ceas de ceas, în proporție de masă, și le trîmbița fericit peste tot? Că de la un Buzura se obținea cu greu, o dată la cîțiva ani, un articol mai smerit, în timp ce E. Barbu îl înjura copios, și făcea cu rîvnă, profit și asupră de măsură jocul Ceaușeștilor?
            Iată de ce, citindu-l pe Goma și apreciindu-i, încă o dată, tăria de caracter, exemplară, din anii ’70-’80, violența vituperantă și verva sardonică a multor texte (scrisoarea către N. Ceaușescu, de pildă, piesă de antologie), am totuși senzația unei recurente anormalități, chiar și morale. Pentru că sunt flagrante aberații să nu vezi decît: în Manolescu, un „nesimțit“ și „un porc de cîine“, în Pleșu un „românaș-șmecher“ făcător de „porcării“, în A. Marino, un „navetist“, în Buzura, un lingău „căcăcios“, în Liiceanu, un Dulea. Singur împotriva tuturor, Paul Goma a pierdut măsura.


           
P.S. În ceea ce mă privește (vezi citatul ): n-am scris în viața mea un cuvînt ireverențios la adresa soției lui E. Lovinescu; dimpotrivă: am relatat și deplîns asasinarea ei de către comuniști și i-am elogiat cu venerație comportamentul demn, de-a dreptul eroic Dacă peste tot Goma procedează la fel…

_____________________________
            1) Paul Goma, Scrisori întredeschise. Singur împotriva lor, ed. îngrijită de Laszlo Alexandru, Ed. Multiprint, Oradea, 1995,604 p., 4692 lei. 

       George PRUTEANU

Dilema, nr. 131, 14 iul. 1995