|
|
|
ULTRA-MODERATUL MODERATOR
Motto: Le choix de pensées est invention. |
Mi-a scăpat
primul volum de după '89 al Jurnalului lui
Iosif Sava (Jurnal pe portative,
I, Ed. Roza Vīnturilor, 1994). Īn schimb, am
citit cu interes aceste două tomuri recente, cu
titluri opacizante, care dau impresia că ar fi
vorba de nişte sinteze filosofice:
Muzica īn zgomotul lumii şi Muzica la
sfīrşitul mileniului1. Ele sunt de fapt un
jurnal, īn sensul cel mai propriu al cuvīntului,
cu note zilnice (mart.-sept. '91 şi, respectiv,
aug. '94-febr.'95), care-l caracterizează cum nu
se poate mai bine pe Iosif Sava.
El este un agitat, un febril al faptului de
cultură, pentru care este, cum se spune-n fizică,
un "bun conducător" şi chiar catalizator. Pe
trunchiul muzicii, care e dominanta vieţii sale
(şi-ntr-a cărei istorie şi fenomenologie este un
ştiutor), s-au dezvoltat preocupările pentru
literatură, filozofie, arhitectură, istorie,
politologie, teatru, film şcl. Marile sale plăceri
sunt să organizeze, să mediatizeze şi să fie
prezent (vorba lui Liiceanu din
Epistolar) "peste tot unde viaţa dă semne",
dar mai cu seamă la "īntīmplările de soi petrecute
la curţile spiritului". Īntr-una din zile īşi
notează bucuria că are un program īncărcat pe trei
săptămīni īnainte; īntr-alta, īşi mărturiseşte
spaima de pensionare, cīnd ar fi nevoit să iasă
din această activitate trepidantă. (Probabil, e ca
un titirez: dacă s-ar opri, s-ar prăbuşi).
Alergătura sa de la un
eveniment la altul mă face să mi-l imaginez
oarecum ca pe Gaittany al lui Călinescu, din
Bietul Ioanide şi Scrinul negru
(honni soit qui mal y pense°: Gaittany e, la
urma urmelor, coşcogea Al. Rosetti), făcīnd act de
prezenţă şi-n dreapta şi-n stīnga şi bifīnd
fericit īn agendă etapele "rezolvate".
Contactul cu realitatea nemuzicală al
lui Iosif Sava e prin excelenţă unul mediat.
Jurnalul nu consemnează discuţii intelectuale cu
parteneri apropiaţi (sunt menţionaţi Radu Cosaşu,
Eug. Simion, dar nu şi conţinutul dialogului) şi
nici impresii după lectura unor cărţi, iar
notaţiile cultural-turistice sunt frenetic
convenţionale. Viaţa lui Iosif Sava se desfăşoară
īn public, la Radio sau TV, de aceea se şi plīnge
undeva că, deşi cunoaşte sute de inşi, nu are un
prieten care să-i sară īn ajutor la o nevoie
vitală. Cīt despre citit, Iosif Sava e sub ziare,
ca personajul lui Eugène Ionesco sub scaune. Mereu
activ (carte după carte, 17 din 1989 pīnă azi,
voiaje dese pe "linie" muzicală, emisiuni fără
răgaz), ceea ce umple paginile jurnalului nu sunt
gīndurile sale despre sine şi alţii
ci, īntr-o proporţie covīrşitoare, cele
ale altora despre el sau despre diverse
fenomene şi situaţii, luate din gazete. Aşa cum
trăieşte Iosif Sava, aşa se şi exprimă:
mediat, prin mijlocirea altora, dintr-o parte
sau din alta. Comentariile sale sunt minime şi,
uneori, sibilinice, de nu poţi preciza: aprobativ
sau reprobativ a fost reprodus cutare text? Se
află aici un anume laxism axiologic(cărturari şi
caracude sunt citaţi cu egală migală), o angoasă a
angajării periculoase, de unde şi o obsesie a
echilibrului prudent, a pandisponibilităţii
precaute. (E adevărat că poziţia sa īl şi cam
obligă la asta. I-ar putea el invita şi pe M.
Dinescu şi pe T. Raveica, şi pe O. Paler şi pe A.
Năstase, dacă n-ar "juca" aşa? La p. 114 īşi
mărturiseşte o "laşitate": că a refuzat să
semneze īn apărarea lui Gogu Rădulescu, dar şi
fapta şi mărturisirea au ceva strategic). A apărut
Dimpotrivă de Virgil Ierunca? Iosif
Sava reproduce patru pagini compacte ale cronicii
lui D.C. Mihăilescu din "22". Nu ştim dacă
I.S. a citit cartea, nici dacă e de acord cu
consimţirile lui DCM. El īi dă doar cuvīntul. E,
şi īn scris, un ultra-moderat moderator.
(Proclamīndu-se un
"fundamentalist al valorilor", īşi declară, īn
două rīnduri, afinităţi profunde cu Radu Cosaşu,
care se defineşte "extremist de centru"). De
aceea, jurnalul său e deopotrivă LETOPISEŢ al
evenimentelor (muzical-culturale, ca o,
mutatis
mutandis°, Cronică de la Arbore,
şi ANTOLOGIE de texte publicistice, de felurite
calibre, de la anunţuri, ştiri, notiţe şi pīnă la
editoriale, foiletoane, cronici, multe
in extenso°,
din ziare şi reviste de toată mīna ori culoarea.
Astfel, "coautorii" acestor cărţi sunt şi V.
Cristea, C.T. Popescu, A. Vieru, I.M. Ştefan, R.F.
Alexandru, N. Brānduş, D. Titus Popa, Ov. I.
Moldovan, M. Cosma, L. Ulici, C. Cubleşan, P.
Fülop, A. Erszebet, N. Manolescu, C. Buzinschi,
Şt. Gheorghiu, O.S. Pīrīu, E. Nussbaum, S. Achim,
V. Parhon, M. Iorgulescu, V. Silvestru, F.
Monceaux, St. Tănase, Eug. Ionescu, O. Paler, M.
Handoca, Dan Grigore, Şt. A. Doinaş, Gh.
Dumitraşcu, N. Cristache, N. Dragoş, N. Corbu, A.
Păunescu, C.V. Tudor, S. Nicolaescu, A. Riderelli,
N. Mihăescu, G. Barbă, D. Cornea, Cr. Sīrbu, A.
Cornea, G. Grigurcu, C. Stănescu, Cr. Teodorescu,
A. Moisin, E. Simion, I. Neacşu, G.
Constantinescu, V. Pīrvu, M. Apolzan, Z.
Ornea, A. Pleşu, Dan Popa, M. Mihăieş, T.
Octavian, E. Florescu, G. Pascu, L. Grigorovici,
D. Ţepeneag, O. Soviany, R. Gheciu, D.C.
Mihăilescu, S. Faur, N. Prelipceanu, S. Oţeanu, I.
Cristoiu, J. Corti, C. Coroiu, O. Andronic, D.
Bossun, Z. Marineasa, I.D. Sīrbu, G. Andreescu, P.
Everac"2.
Pe ce teme li
se dă cuvīntul acestor "invitaţi" ai cărţii lui I. Sava? 1. Cea mai mare parte
sunt integraţi unui scenariu egocentric şi masochist. Iosif Sava transcrie toate
ecourile de presă ale Seratelor sale, din Parlament sau de la cutare pensionar,
dintr-o revistă de cultură sau o obscură foiţă, fie că-l laudă entuziast, fie
că-l beşteleşte scabros. 2. Tema nevoii de muzică simfonică. 3. Tema
naţionalismului şi a şovinismului īn ascensiune. Ca provocator de dialog, I.
Sava are un farmec sui-generis, amestec de redundanţă,
retractilitate
şi expansionism incontinent.
Sunt īn carte cel puţin trei convorbiri ale sale (cu Celibidache, Ion Vianu,
Andrei Şerban) absolut remarcabile.
Jurnalele lui Iosif Sava sunt cartea plină de
patima culturii, asumată cu gravă candoare şi
imensă bună voinţă, a unui om eminamente
necesar īn zile ca acestea.
__________________________________
1) Ed. DU Style, Buc., 1995, 240 p. şi. resp.,
InfoTeam, Buc., 1995, 400 p.
2) Plus: 1. Persoanele din "public" ale
căror scrisori, măgulitoare sau terfelitoare,
sunt reproduse integral; circa 40; 2. Interviuri
in extenso de T.C. Zarojanu (C.
Mandeal), R.S.-Brumariu (A. Şerban), C. Iftimie,
E. Comarnescu (Mitică Popescu), C. Pavel (Marko
Bela), R. Palade, G. Pruteanu (Dan Grigore),
C. Stănescu, M. Petcu (Iosif Sava), C. Ciochină
(Dan Zamfirescu).
  George
PRUTEANU
|