|
CUM S-A-NTĪMPLAT DE N-AM SCRIS CRONICĂ
Lucrurile stau aşa: a fost o săptămīnă cu examene. 72 de studenţi nu e
floare la ureche. Deci să mă concentrez asupra romanului lui Tupan ca să-l
preţăluiesc nu se punea problema. Cu atīt mai puţin pe al lui Breban (deşi
freamăt), căci D.U. īncă nu a pus īn circulaţie trilogia. A scos şi DRP ceva:
nişte teatru şi nişte proză, dar la el (prejudecată!) mă tem teribil de
plictiseală, aşa că mă feresc. Săraru, dacă vrea să-l comentăm (căz doar no fi
el personajul central al epocii noastre), să ne trimită un exemplar la
redacţie.
Aşa că am parcurs iute pe diagonala care mă interesează,
Introducere īn arhitext - Ficţiune şi dicţiune (traduse de
Ion Pop) de la Univers; bun, şi? am să fac cronică la Gerard Genette?
Īmi pică (accent pe ă) īn mīnă o cărţulie de un
anume Gheorghiu, pare-se din Bacău, Cine l-a īmpuşcat pe Ceauşescu?
Un lung interviu cu un personaj fără nume (fost activist? fost securist?)
despre Romānia de dinainte de, de după şi din Revoluţie. Opinii care se
bălăngănesc īntre platitudine, rezonabil şi nostalgia vechii ordini; iar: nu
iese o cronică din aşa ceva. (Unde mai pui că-i plin de agramatisme:
picanteriile de alcov a familiei", mijloacele
mass-media, fiecare dintre ei doreau", raportări
care sfidau absurdul", să continuie",
dividente etc. ).
Fiindcă citisem vol. I (Intrarea īn tunel)
şi fiindcă oricum nu las să-mi scape nimic despre Gulagul romānesc, am
trecut prin tomul doi al memoriilor lui Radu Ciuceanu, ieşit la Meridiane,
Potcoava fără noroc. Sigur că te cutremuri aflīnd īncă şi īncă o dată
ce au fost īn stare să facă din om Partidul şi Securitatea - dar chiar şi
textele despre orori trebuie bine scrise. R.C. se cam īntinde la literatură,
dialogizīnd peste poate şi, mai ales, injectīnd īn text un fel de lirism
filosofic" care-i dă (textului) SIDA; de ex.: ...Timpul se oprise īntr-o
zbatere interioară. Secunda, palpitīnd sub apăsarea realităţii, se izbea de
pereţii invizibili, se īntorcea spre sine, refăcīndu-şi dinamica, īntr-un decor
niciodată egal cu sine (p. 198). Ioanid, Cesianu, Chioreanu şi chiar
Ciuceanu, īn paginile lui plivite, n-au nevoie de atari fandoseli. Foarte
folositoare sunt īn carte notele istorice ample - o sută de pagini - ale lui
Oct. Roske, care explicitează aluziile şi īntreg contextul epocii. Dar tot nu
face de-o cronică tranzitorie...
Una din după-amieze mi-o petrecui cu J. Green: nişte
articole şi conferinţe din anii 40, adunate (nu e clar de către cine) sub
titlul Omul şi umbra sa (scriitorul şi creaturile sale,
personajele - şi cīteva crochiuri despre contemporani: Mauriac, Gide, Proust.
Cartea a apărut la Albatros, cu o prefaţă şi niscaiva note de Giovanni Lucera.
Nu ştiu cine e G.L., nimeni nu le ştie pe toate, dar aş fi vrut să īnţeleg de ce
un scriitor francez de origine americană trebuie să fie prefaţat īn romāneşte de
un italian; n-am reuşit. Buba e īnsă alta.
Urechea literară mi-a fost ciulită
īncă de la primul rīnd al cărţii: titlul prefeţei. El sună aşa: Cine este
cine. Ce-o mai fi şi asta?! Adică whos who? Şi care traducător ar
calchia atīt de stīngaci? Pe tălmăcitoarea volumaşului o cheamă Alina
BeiuDeşliu. Mergīnd mai departe, am băgat, tot mai trist intrigat, de seamă că
boroboaţa primordială nu e īntīmplătoare. Īn prea multe locuri, traducătoarea dă
dovadă de o peltică naivitate. Să cităm:
Green evocă ceea ce vine de sub prag īn timp ce
scrie" (6). E vorba de subconştient, dar parc-ar fi vorba de ziarul băgat pe
sub uşă.
●
Dacă aţi fi singur īntr-o insulă pustie..."
(11). Eu ştiu că, īn bună daco-romană, se zice: pe" o insulă.
●
Cīnd Racine făurea canavaua unei tragedii..."
(15). Canavaua e suportul unei broderii. Hai, schiţă, eboşă". Dar s-o
făureşti"?!
de minimis non curat°
faurul.
●
Cīnd un
scriitor īmplineşte patruzeci de ani, cincizeci sau mai mult
de atīt..." (66). Sau mai
mult" era perfect de ajuns.
●
Frazele (...) mergeau ca fulgerul..." (67). E jignitor
pentru fulger:
ses ailes de géant lempêchent
de marcher°.
Nu mi-l pot
īnchipui păşind, fie şi grăbit.
●
Ca
jiletca roşie ca sīngele de bou a lui Gautier"
(68). Inflaţia de ca" face cacofonie.
●
Am citat o pe doamna Alphonse Daudet" (73). Asta e
un fel de doamna Scriitor Daudet"... Aş fi spus simplu: pe văduva lui A.D.
●
Īn noi,
care am īncercat să comunicăm cu ea, suntem copeşiţi..."
(87). Copleşiţi īn noi" nu e-n ordine.
●
Sīnt sigur că īntr-o zi va sosi de acolo (din Franţa ocupată,
1943; n. GP) un om şi ne va dezvălui un mesaj, poate o cărticică..."
(87). Aceeaşi eroare ca şi la fulgerul care lipăie: grandiosul pică-n
derizoriu. E īn chestie murmurul, geamătul subteran al Franţei sub zvastică; aşa
ceva nu intră īntr-o cărticică", pe care o dezvăluie" cineva...
●
Īnceputul din Īn căutarea timpului pierdut
(117). Īn loc de din" trebuia romanului", şi eram nu īn gimnaziu, ci īn
literatură.
●
Manşetele cămăşilor erau pe atunci scrobite şi puteau fi folosite drept
carnete
de notiţe" (118). Totuşi şi pe atunci carnetele aveau mai mult de o filă.
●
La p 96, J.G. scrie: Credea īn teoriile lui Broca". O cifră mitutică ne
trimite la nota de la urmă: Broca (1824-1880), chirurg" etc. De ce aşa
telegrafic, dacă acest faimos
toubib°
avea şi el, ca tot omul, un
prenume: Paul?
●
Aceste
versuri, scrise pe
marginea unei substanţe
din Caps and Bells..." (125). Cum să scrii pe
marginea unei substanţe"?
... Şi uite-aşa, luat cu aceste filologicale, mersei ca un fulger chior
şi pedestru, neglijīnd operele care aşteaptă consemnarea, explicarea,
evaluarea...
  George PRUTEANU
|