RADU PETRESCU
Lipsește azi de pe piața literară un scriitor dintre cei mai interesanți ai perioadei comuniste, si tocmai unul dintre puținii care nu au fost deloc atinși de porcăria sistemului. E vorba de Radu Petrescu, stins prematur, în 1982, la doar 55 de ani. Dacă despre Marin Sorescu am putut să spun, cîndva, că a apărut în cîmpul literelor române ca Fabrice del Dongo în bătălia de la Waterloo, pentru Radu Petrescu s-ar potrivi imaginea lui Arhimede, care în toiul războiului, le strigă soldaților inamici năvăliți peste el: Noli tangere circulos meos!, Nu vă atingeți de cercurile mele ! Într-o lume înspăimîntătoare prin grotescul, falsul și vulgaritatea ei, Radu Petrescu era o oază de abstragere, de sfidare suveran indiferentă la colcăiala anostă și trivială din jur. Cei care nu l-au cunoscut nu trebuie să și-l imagineze ca pe un aristocrat morgat și inabordabil. In viața cotidiană, Radu Petrescu era, ca aspect și ținută, un om de o normalitate ...ieșită din comun. Pe cît era de artist, pînă-n vîrful unghiilor, în preocupările sale lăuntrice, pe atît de anostă, ștearsă, banală era făptura sa pentru un privitor neavizat. Un aer de mărunt funcționar cehovian sau mazilian, ponosit, modest, retractil. De fapt, asta a și fost Radu Petrescu, în sfera socială: un mărunt amploaiat, în instituții de ale căror profil și problematică el era la o distanță de ani lumină: mai întîi, la Directia Generală de Statistică, apoi la Institutul de Cercetări Hortiviticole de la Băneasa; mai tîrziu, la un altul, cu un nume care, realmente, alăturat lui R.P., ne lasă visători: Instititul pentru Valorificarea Legumelor și Fructelor... L-am cunoscut și am fost apropiați o bucată de vreme, atîta cît au permis împrejurările. Apoi, un timp, am și corespondat cu el, și scrisorile, pe care va trebui să le public cîndva (de ce nu în Dilema?) îi seamănă întru totul: delicatețe, deducere din ceas, o ignorare senină a actualității cenușii (cînd nu negre de-a binelea), în favoarea spațiilor luminoase ale universului artei.
Abstragerea lui R.P. nu era, totuși, absolută. Din cînd în cînd, o ferestruică se crapă și pătrunde în pagină aerul fetid al prezentului socialist, în care scriitorul valorifica fructe și legume. Asta se întîmplă și în operă, și în corespondența de care vorbesc. Iată o notație din 1958 (din volumul A treia dimensiune): "Nu poți scrie cînd alături cîntă mereu o fanfară". Intr-una din scrisori, comentînd apariția cam rafistolată a unei cărți de Pierre de Boisdeffre, R.P. îmi scria, cu diafană ironie, că nu prea înțelege ce ar vrea să spună expresia din prefață , că volumul "a fost adaptat la viziunea cititorului român". Dar asemenea aluzii și trimiteri sunt rare. Esențialul despre ne-integrarea lui R.P. l-a prins, într-o frază frumoasă, regretata scriitoare Dana Dumitriu: "A plutit în carlinga imaginarului, uitîndu-se rareori prin hublou la peisajul de afară". Radu Petrescu sfida realismul socialist prin calitatea scrisului său; am intitulat un articol din Vatra, despre el și Mircea Horia Simionescu, în ‘73, Despre junețe și doi disidenți ; se încheia așa: "R.P. si M.H.S. sunt libertățile pe care și le ia o literatură ce trece pragul rafinamentului".
Camil Petrescu vedea idei - Radu Petrescu a fost un scriitor care vedea aerul. Matei (din romanul Matei Iliescu) o întreabă pe Dora: "Vezi aerul?" In Ocheanul întors, vorbește autorul însuși: "Cu puțin exercițiu, poți ajunge să vezi aerul" (p.107). Vreau să spun că specificul său cel mai adînc a fost împătimirea întru artă. Intr-o mare măsură, și-a subordonat și viața empirică acestui crez: știu, de pildă, că din venitul său modest, om cu greutăți familiale, a făcut economii la sînge și , punînd la bătaie și cîștigul de pe urma cărților sale, și-a cumpărat un tablou de Pallady (unul din idolii săi : "A scrie ca Pallady" își cerea, într-unul din jurnale), cu o sumă cu care, la vremea aceea, se putea mobila o casă. Iar în profunda sa existență, cea a artei, a spus-o tranșant, în Didactica nova: "Nu pot să fac deosebire între viață și literatură", sau, tot acolo, în alt mod: "Cuvintele sunt frunzele noastre"
Opera sa principală sunt jurnalele, publicate sub diferite titluri. Dar și acestea, sunt predominant jurnale ale scrisului său, nu ale trăitului: "Jurnalul e o oglindă montată între celelalte foi ale mele" (Ocheanul întors). De altfel, ideea e generalizată: "Orice carte de literatură e un jurnal, în realitate, al duratei noastre inefabile". Am vibrat la acest mod de a vedea lucrurile, sunt un montaigneean, mă revendic de la fraza din cuvîntul către cititor al eseurilor sale: Je suis moy-mesmes la matiere de mon livre (Sînt eu insumi aluatul, materia cărții mele). Scriitor de jurnale, era un cititor și un admirator al unuia din puținii autori care au dat o capodoperă în acest gen: Jules Renard. Dar Radu Petrescu gusta superlativ și un autor (de asemenea din cei dragi mie - "drag" nu fără tristeți) care a fost principial adversar al jurnalului ca gen literar: e vorba de G.Călinescu, care nu numai că n-a ținut jurnal, dar chiar a teoretizat că e un gen fara noima, fără rost; a și alcătuit, ostentativ cîteva pagini cam parodice, ca să dovedească asta; n-avea dreptate. In fine, al treilea mare teritoriu auctorial pe care ne-am întîlnit bine a fost Dante, după care ne prăpădeam în egală măsură. (Radu Petrescu avea și admirații la care nu subscriu, cum ar fi de pildă Joyce, de care era pur și simplu copleșit; sunt mult mai rece în privința acestui autor. In schimb, nu-i plăcea Matei Caragiale, pe care eu îl găsesc fastuos).
Trei sunt obsesiile majore ale scrisului lui R.P.: 1.Cărțile, literatura adică.
2.Imaginile trecute și relația lor cu noi. 3.Problematica stilului și a
compoziției.
Ca și pentru
Borges, pentru R.P. paradisul trebuie să fi avut contururile unei biblioteci
fără de început și capăt.
A citit enorm și pătimaș,
ca un Papini sau un Călinescu.
Cît privește
scrisul, R.P. e un continuator al liniei care începe cu Stendhal și Flaubert
(Eug.Simion îl numea "cel mai flaubertian" scriitor român), continuă cu frații
Goncourt și Jules Renard și trece apoi prin Proust și Călinescu. Fraza
arborescentă și cristalină a lui R.P., cu ritmică esențialmente muzicală,
scriitura sa mustind de culori și parfumuri evanescente, în spiritul
Artei poetice a lui Verlaine, e o arhitectură savantă și grațioasă ,
îmbinînd într-o sinteză care-i e proprie, care e tonul Radu Petrescu,
spiritul de geometrie, adică simplitatea de Cod Civil propovăduită de
Stendhal (aici intră și desele turnúri latine ale topicii radupetresciene) , cu
spiritul de finețe, adică arabescurile feerice de cuvinte, chinezăria
mătăsoasă a frazei, care parcă traduce corespondențele lui
Baudelaire ("Parfum, culoare, sunet se-ngînă și-și răspund"). M.H.S.,
într-un articol de acum vreo 20 de ani, în care observa privirea "cézanneiană"
și asemănările cu Truffaut, îl plasa pe R.P. în familia Ibrăileanu, Camil
Petrescu, Hortensia Papadat-Bengescu. Față de apropierea de H.P.-B. am obiecții,
în primul rînd pentru că marea romancieră scria eminamente neglijent, ceea ce e
la antipodul lui R.P., cel care își scruta frazele cu binoclul (si normal si
intors) si asculta cu stetoscopul bătaia inimii cuvintelor. De Camil îl
poate alătura migala infinitesimală în studiul sentimentelor. Intr-o cronică de
demult, numeam romanul (imperfect, altminteri) Matei Iliescu
"un roman despre absolutul iubirii" și menționam prezența aproape eminesciană a
naturii în paginile sale. In celelalte proze, as adăuga azi, trebuie
sesizată infuzia debordanta a Bucureștilor, ca un personaj ubicuu de asfalt și
ziduri.
  George PRUTEANU
|