Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.    

MECANICUL ȘI VIUL 

        După 1989, am recitit cele două mari cărți rele ale lui Petru Dumitriu : Pasărea furtunii (Editura Tineretului a C.C. al U.T.M., 1954, tiraj 10.000 ex. broșate și 10.000 + 20 ex. cartonate) și Drum fără pulbere (Editura de Stat pentru Literatură și Artă, 1951, tiraj 30.000 + 100 ex.). Nu numai că nici una nu m-a plictisit (Drumul... îl re-re-citeam!), dar, mai mult, mărturisesc că lectura a fost pur și simplu captivantă. M-am suspectat mintenaș de slăbire a vigilenței estetice. Cum să-ți placă niște cărți în care teza Partidului a­toate-dregător e atît de ostentativ placată?
        Nu mă rabdă inima și deschid de-ndată paranteza ca să spun că am folosit deliberat cuvîntul placată, spre a trimite gîndul cititorului-frate la celebra definiție bergsoniană a comicului: du mécanique plaqué sur du vivant°. Iată, vai, că ea se potrivește și tragicului. N-a fost „Partidul“ elementul mecanic (adică țeapăn, rigid, fără suflet, fără vitalitate interioară, inadaptabil la realitate) placat asupra elementului viu al societății românești? Poate că mai exact ar fi să formulez că: ceea ce la-nceput putea să pară, din afară, comic (cum să ajungă la putere într-o țară de oameni cuminți, cu bune tradiții politice, un partid de 1.000 de inși, majoritatea niște marginali insignifianți și de neluat în seamă, frustrați prin propria lor mărunțenie și analfabeți?!) s-a transformat repede în tragic, ca-ntr-o piesă de teatru în care pistolul actorului e încărcat din eroare cu gloanțe adevărate, nu oarbe, și eroina se prăbușește cu adevărat, nu „se face“. Și ar mai fi de nuanțat că tot ce inițial a fost o grosolană placare, adică o suprapunere forțată, la exterior, a devenit cu timpul, prin teroare, pătrundere în lăuntrul structurilor vitale și contaminare generală. Ceea ce s-a injectat a fost tot du mécanique, recte° corp străin (nu doar etnic), fără priză reală și cu o eficacitate categoric negativă: strecurat, cu otusbirul, în venele și arterele ființei românești, Partidul Comunist n-a făcut decît s-o otrăvească, s-o cancerizeze, să-i anihileze bună parte din anticorpi și din seve. Eroarea (istoriei) a fost desăvîrșită de teroare și dusă pînă la oroare. Jocul de cuvinte nu e gratuit. Amintiți-vă că, în ipocrizia sa, Partidul numea ticăloșiile, fără număr și margini, din anii pe care-i lăsase în urmă, cu gingașul eufemism „erori“...
        Mă-ntorc la cărțile lui Petru Dumitriu și la „strania“ atracție și voluptate pe care mi-au suscitat-o. Oi fi eu un cititor anormal, prea pătruns, pînă la orbire, de convingerea că am de-a face cu cel mai mare romancier român? Oi fi eu un cititor prea obsedat de anii aceia negri, bucuros să-i regăsesc reflectați, fie și denaturat, în texte literare? Oi fi eu un cititor din cale-afară intoxicat de literarul-în-sine și mi s-o fi obnubilat în așa hal capacitatea de a confrunta din unghi politic și factologic pagina cu realitatea? Îngăduie-mi-se orgoliul de a răspunde negativ la aceste întrebări retorice. Falsul în acele cărți ale lui Petru Dumitriu îmi era tot timpul foarte clar. Dar știți cum îl simțeam? Ca pe nisipul strecurat de vînt în prăjitura mîncată pe plajă. Gunoi care nu s-a integrat, nu s-a dizolvat în substanță.
        Aici vreau să ajung.
        La autori înregimentați, de doi bani (gen V.Em. Galan, Nagy Istvan, Aurel Mihale etc.), prăjitura însăși era din nisip. La Petru Dumitriu, nisipul îți crănțăne în dinți - dar e doar mizeria adăugată, într-un produs suculent și substanțial.
        Luat de metaforă, nu vreau să minimalizez. În ambele cărți, „nisipul“ nu e numai în detalii, ci și în construcție. Intriga, acțiunea, rezolvările nu sunt lăsate să se desfășoare așa cum ar fi cerut-o legile vieții, ci merg pe linia partidului (lupta „vechiului“ cu „noul“, sabotajul năpîrcilor veninoase, ura de clasă, „ajutor“ sovietic ș.a.m.d.). Pînă la un punct, asta ține de „realism“: incontestabil, în aparență, viața o lua pe făgașul săpat de Dej și echipa lui. Numai că adevărul acestei supuneri nu stătea în optimism, avînt, fidelitate, dăruire, ideologie - ci în spaimă, oportunism, prostie, trivialitate, sînge. Cu alte cuvinte, sunt gata să admit că activiștii acelor ani vorbeau, iar unii muncitori și țărani răspundeau ca-n romanele și nuvelele vremii, cu condiția să mi se arate că asemenea scene aveau dedesubt fățărnicia, constrîngerea, violența, imbecilitatea. Într-o anume măsură, Petru Dumitriu face acest lucru: există printre personaje oameni ai Partidului (demascați, în final, ca „negativi“) care sunt fnfățișați, corect, ca duplicitari, mîrlani deghizați, tembeli care se „orientează" sau perverși care se „stăpînesc", animați de complexe agresive de inferioritate. Ei vor fi, bine-nțeles, contracarați de activiștii pozitivi (ceruți de dogmă), buni și cinstiți, deuși ex machina°, de o puritate aproape hilară.
        Ce vreau să spun, în fond? Că „fascinația“ (exagerez pentru demonstrație) exercitată asupra mea de aceste seducătoare-cărți-diforme vine din spectacolul latent al luptei dintre talentul și inteligența debordante ale autorului, pe de-o parte, și stupiditatea și strîmbătatea pe care fusese nevoit (discuție lungă!) să le îndese în text. E în aceste cărți teribil de mult material literar de mare calitate, de n-aș pomeni decît atmosfera mereu cenușie și apăsătoare, de orizont închis și amenințător; aerul tern, greu și sumbru care podidește chiar locurile unde ar domni „abnegația“ și „elanul“; vitalitatea crîncenă a anumitor personaje, clarobscurul٭ rembrandtian al altora; ochiul balzacian asupra detaliului edilitar, domestic, vestimentar sau fizionomic; percepția aprig expresionistă a naturii (telurice sau meteorologice), și ea, mai întotdeauna în aceste scrieri, tulbure, răscolitoare, angoasantă. Dar, peste ceea ce dreapta scriitorului așternea cu brio și vigoare, stînga venea să presare glazura canoanelor. Ceea ce vreau să relev este, însă, că cele două componente nu se întrepătrund decisiv, ca la cărțile pur și simplu proaste ale timpului: Șoseaua Nordului, a lui Eugen Barbu, de pildă, e ilizibilă, pe ansamblu, oricum ai lua-o.
        Această placare a mecanicului pe viu, la autori de înaltă anvergură artistică, nu e singulară în epocă. O ilustrează perfect și G. Călinescu. Cînd, la întrebarea lui Suflețel „Credeți că există organizații de sabotaj?“, activistul Dragavei răspunde „Nimic nu poate opri mersul înainte al clasei muncitoare!“ (Scrinul negru, ESPLA, 1960, p. 203), comicul lozincii, trîntite cu principialitate proletară, e evident, și e cert că el nu-i putea scăpa unui spirit de talia lui Călinescu. Sau: la țară, Ioanide vede case noi; activistul Leu îl luminează: „Nivelul de trai al țăranului s-a ridicat, tovarășe arhitect“ (p. 346). Același, la o ședință, îl definește pe protagonist „un exemplu de intelectual clarvăzător, ieșit din popor, care a înțeles că trebuie să se alăture clasei muncitoare în drumul ei spre construirea unei lumi mai drepte și mai fericite“ (p. 352). În fine, un alt exemplu de introducere aproape sardonică٭ a mecanicului pe viu, e din poezia Lauda zăpezii: „Cînd te scuturi din cer despăturită lin / Tu ești curată ca pînza de in. // Așa fără păcat este rufăria / Țesută la fabrică de fruntașa Maria“ (s.gp; Lauda lucrurilor, EPL, 1963, p. 53). Aerul de-a dreptul parodic, nucă jdanovistă într-un perete botticellian, frizînd batjocura, e incontestabil (versul are o istorie a lui).
        La Petru Dumitriu, imixtiunea mecanicului e mult mai puțin caricaturală (v., e.g.°, în Drum fără pulbere, vizita lui Dej pe șantierul Canalului, pp. 245-266), ceea ce nu înseamnă un plus de concesie, ci e rezultatul unei naturi creatoare care, în loc să deformeze grotesc corpul străin, preferă să-l lase „natural“, ajutîndu-l chiar - nolens, volens°, - cu o zadarnică terapie de însuflețire.
        (Să notez, totuși, că și la Călinescu minciuna oficială e incastrată uneori cuminte, ne­carnavalesc; un exemplu: „...Deutsche Buchhandlung° de altădată se prefăcuse în Librăria Noastră, proprietarul cedînd benevol localul“ - Scr.n., p. 205. Ne închipuim, nu insist, cu cîtă benevolență patriotică și-o fi cedat proprietarul localul și ce bine trebuie să-i fi fost după aceea).
        Aceeași situație dominantă e și-n alte lucrări „minore“ ale lui Petru Dumitriu din acei ani: Nuvele ­(Vînătoare de lupi, Dușmănie, Bedros din Bazargic, O sută de kilometri) - ESPLA, 1951, tiraj 20. 000 ex.) sau Focul nestins (ESPLA, 1955, tiraj 20.100 ex.), ba, aș spune, și în foarte interesanta sa eseistică din Noi și neobarbarii (ESPLA, 1957, tiraj 8.150 ex.), în care, într-un profund și bine așezat spirit clasicizant, de cea mai bună factură, autorul comentează, uluitor dacă ne gîndim în ce an și-n ce context apar articolele, nume ca: Nietzsche, Malraux, Heidegger, Eugen Ionescu, Kafka, Pirandello, Lautréamont, Joyce, Faulkner, Proust, Dos Passos, Blaga, Valéry, T.S.Eliot, Hölderlin. În anii celui mai contondent realism socialist, cînd, cu două-trei excepții de autori comuniști (H. Fast, P. Daix, Aragon), tot ce ținea de Occidentul secolului douăzeci era demonizat și interzis, Petru Dumitriu își permitea să sfideze tabu-ul. (Conta, indeniabil, poziția sa „solidă“; quod licet Jovis non licet bovis°). Dar textele în sine, citite azi cu detașare, relevă aceeași forță frapantă a unei inteligențe calme, cartesiene, în care notele introduse „forțat“ nu se topesc, rămîn în suspensie, detașabile oarecum. Și în gîndirea analitică a lui Petru Dumitriu putem vorbi de mecanic placat pe viu - și accentuez atributul viu: o gîndire autentică, organică, trăită, hrănită de surse solide, pe care elementele străine o decorează doar, fără a putea s-o anihileze sau altereze.
        Cu pedanterie, aș putea trage și o concluzie a acestor însemnări: cărțile „aliniate“ ale lui Petru Dumitriu sunt, fără doar și poate, opere ratate. Dar nu ca la servilii autori de duzină ai comunismului. Chiar dacă accepta să ilustreze o ideologie calpă, Petru Dumitriu se ilustra de fapt, dominant, pe sine. Talentul, copleșitor, își subsuma „directivele“. Miracol al daimon°-ului creator: mecanicul s-a agățat, parazitar, pe viu, dar n-a izbutit, nici pînă azi, să-l nimicească. Deși inegale ca tărie, bătălia lor degajă un farmec straniu. 

       George PRUTEANU
România literară, nr.30, 11 aug. 1993