MECANICUL ȘI VIUL
După 1989, am recitit cele
două mari cărți rele ale lui Petru Dumitriu : Pasărea furtunii
(Editura Tineretului a C.C. al U.T.M., 1954, tiraj 10.000 ex. broșate și 10.000
+ 20 ex. cartonate) și Drum fără pulbere (Editura de Stat pentru
Literatură și Artă, 1951, tiraj 30.000 + 100 ex.).
Nu numai că nici una nu m-a plictisit
(Drumul... îl re-re-citeam!), dar, mai mult, mărturisesc că lectura a
fost pur și simplu captivantă. M-am suspectat mintenaș de slăbire a vigilenței
estetice. Cum să-ți placă niște cărți în care teza Partidului atoate-dregător e
atît de ostentativ placată?
Nu mă rabdă inima și deschid
de-ndată paranteza ca să spun că am folosit deliberat cuvîntul placată,
spre a trimite gîndul cititorului-frate la celebra definiție bergsoniană a
comicului:
du mécanique plaqué sur du vivant°.
Iată, vai, că ea se
potrivește și tragicului. N-a fost „Partidul“ elementul mecanic (adică
țeapăn, rigid, fără suflet, fără vitalitate interioară, inadaptabil la
realitate) placat asupra elementului viu al societății românești? Poate
că mai exact ar fi să formulez că: ceea ce la-nceput putea să pară, din afară,
comic (cum să ajungă la putere într-o țară de oameni cuminți, cu bune tradiții
politice, un partid de 1.000 de inși, majoritatea niște marginali insignifianți
și de neluat în seamă, frustrați prin propria lor mărunțenie și analfabeți?!)
s-a transformat repede în tragic, ca-ntr-o piesă de teatru în care pistolul
actorului e încărcat din eroare cu gloanțe adevărate, nu oarbe, și eroina
se prăbușește cu adevărat, nu „se face“. Și ar mai fi de nuanțat că tot ce
inițial a fost o grosolană placare, adică o suprapunere forțată, la exterior, a
devenit cu timpul, prin teroare, pătrundere în lăuntrul structurilor vitale și
contaminare generală. Ceea ce s-a injectat a fost tot du mécanique,
recte°
corp străin (nu doar etnic), fără priză reală și cu o eficacitate categoric
negativă: strecurat, cu otusbirul, în venele și arterele ființei românești,
Partidul Comunist n-a făcut decît s-o otrăvească, s-o cancerizeze, să-i
anihileze bună parte din anticorpi și din seve.
Eroarea (istoriei) a fost desăvîrșită
de teroare și dusă pînă la oroare. Jocul de cuvinte nu e gratuit. Amintiți-vă
că, în ipocrizia sa, Partidul numea ticăloșiile, fără număr și margini, din anii
pe care-i lăsase în urmă, cu gingașul eufemism „erori“...
Mă-ntorc la cărțile lui Petru
Dumitriu și la „strania“ atracție și voluptate pe care mi-au suscitat-o. Oi fi
eu un cititor anormal, prea pătruns, pînă la orbire, de convingerea că am de-a
face cu cel mai mare romancier român? Oi fi eu un cititor prea obsedat de anii
aceia negri, bucuros să-i regăsesc reflectați, fie și denaturat, în texte
literare? Oi fi eu un cititor din cale-afară
intoxicat de literarul-în-sine și mi s-o fi obnubilat în așa hal capacitatea de
a confrunta din unghi politic și factologic pagina cu realitatea? Îngăduie-mi-se
orgoliul de a răspunde negativ la aceste întrebări retorice. Falsul în
acele cărți ale lui Petru Dumitriu îmi era tot timpul foarte clar. Dar știți
cum îl simțeam? Ca pe nisipul strecurat de vînt în prăjitura
mîncată
pe plajă. Gunoi care nu s-a
integrat, nu s-a dizolvat în substanță.
Aici vreau să ajung.
La autori înregimentați, de doi
bani (gen V.Em. Galan, Nagy Istvan, Aurel Mihale etc.), prăjitura însăși era din
nisip. La Petru Dumitriu, nisipul îți crănțăne în dinți - dar e doar mizeria
adăugată, într-un produs suculent și substanțial.
Luat de metaforă, nu vreau să
minimalizez. În ambele cărți, „nisipul“ nu e numai în detalii, ci și în
construcție. Intriga, acțiunea, rezolvările nu sunt lăsate să se desfășoare
așa cum ar fi cerut-o legile vieții, ci merg pe linia partidului (lupta
„vechiului“ cu „noul“, sabotajul năpîrcilor veninoase, ura de clasă, „ajutor“
sovietic ș.a.m.d.). Pînă la un punct, asta ține de „realism“: incontestabil, în
aparență, viața o lua pe făgașul săpat de Dej și
echipa
lui. Numai că adevărul acestei supuneri nu stătea în optimism, avînt,
fidelitate, dăruire, ideologie - ci în spaimă, oportunism, prostie,
trivialitate, sînge. Cu alte cuvinte, sunt gata să admit că activiștii acelor
ani vorbeau, iar unii muncitori și țărani răspundeau ca-n romanele și nuvelele
vremii, cu condiția să mi se arate că asemenea scene aveau dedesubt
fățărnicia, constrîngerea, violența, imbecilitatea. Într-o anume măsură, Petru
Dumitriu face acest lucru: există printre personaje oameni ai Partidului
(demascați, în final, ca „negativi“) care sunt fnfățișați, corect, ca
duplicitari, mîrlani deghizați, tembeli care se „orientează" sau perverși care
se „stăpînesc", animați de complexe agresive de inferioritate. Ei vor fi,
bine-nțeles, contracarați de activiștii pozitivi (ceruți de dogmă), buni și
cinstiți,
deuși ex machina°,
de o puritate aproape hilară.
Ce vreau să spun, în fond? Că
„fascinația“ (exagerez pentru demonstrație) exercitată asupra mea de aceste
seducătoare-cărți-diforme vine din spectacolul latent al luptei dintre talentul
și inteligența debordante ale autorului, pe de-o parte, și stupiditatea și
strîmbătatea pe care fusese nevoit (discuție lungă!) să le îndese în
text. E în aceste cărți teribil de mult material literar de mare calitate, de
n-aș pomeni decît atmosfera mereu cenușie și apăsătoare, de orizont închis și
amenințător; aerul tern, greu și sumbru care podidește chiar locurile unde ar
domni „abnegația“ și „elanul“; vitalitatea crîncenă a anumitor personaje,
clarobscurul٭
rembrandtian al altora; ochiul balzacian asupra detaliului edilitar, domestic,
vestimentar sau fizionomic; percepția aprig expresionistă a naturii (telurice
sau meteorologice),
și ea, mai întotdeauna în aceste scrieri, tulbure, răscolitoare, angoasantă.
Dar, peste ceea ce dreapta scriitorului așternea cu brio și vigoare, stînga
venea să presare glazura canoanelor. Ceea ce vreau să relev este, însă, că cele
două componente nu se întrepătrund decisiv, ca la cărțile pur și simplu proaste
ale timpului: Șoseaua Nordului, a lui Eugen Barbu, de pildă, e ilizibilă,
pe ansamblu,
oricum ai lua-o.
Această placare a mecanicului
pe viu, la autori de înaltă anvergură artistică, nu e singulară în epocă.
O ilustrează perfect și G. Călinescu. Cînd, la
întrebarea lui Suflețel „Credeți că există organizații de sabotaj?“,
activistul Dragavei răspunde „Nimic nu poate opri mersul înainte
al clasei muncitoare!“
(Scrinul negru,
ESPLA, 1960, p. 203), comicul lozincii, trîntite cu principialitate proletară, e
evident, și e cert că el nu-i putea scăpa unui spirit de talia lui Călinescu.
Sau: la țară, Ioanide vede case noi;
activistul Leu îl luminează: „Nivelul de trai al țăranului s-a ridicat,
tovarășe arhitect“ (p. 346). Același, la o ședință, îl definește pe
protagonist „un exemplu de intelectual clarvăzător, ieșit din popor, care a
înțeles că trebuie să se alăture clasei muncitoare în drumul ei spre construirea
unei lumi mai drepte și mai fericite“ (p. 352). În fine, un alt exemplu de
introducere aproape sardonică٭ a mecanicului pe viu, e din poezia
Lauda zăpezii: „Cînd te scuturi din cer despăturită lin / Tu ești curată
ca pînza de in. // Așa fără păcat este rufăria / Țesută la fabrică de
fruntașa Maria“ (s.gp; Lauda lucrurilor, EPL, 1963, p. 53).
Aerul de-a dreptul parodic, nucă
jdanovistă într-un perete botticellian, frizînd batjocura, e incontestabil
(versul are o istorie a lui).
La Petru Dumitriu, imixtiunea
mecanicului e mult mai puțin caricaturală (v.,
e.g.°,
în Drum fără pulbere, vizita lui Dej pe șantierul Canalului, pp.
245-266), ceea ce nu înseamnă un plus de concesie, ci e rezultatul unei naturi
creatoare care, în loc să deformeze grotesc corpul străin, preferă să-l lase
„natural“, ajutîndu-l chiar -
nolens, volens°,
- cu o zadarnică terapie de însuflețire.
(Să notez, totuși, că și la
Călinescu minciuna oficială e incastrată uneori cuminte, necarnavalesc; un
exemplu: „...Deutsche
Buchhandlung°
de altădată se prefăcuse în Librăria Noastră, proprietarul cedînd
benevol localul“ - Scr.n., p. 205. Ne închipuim, nu insist, cu cîtă
benevolență patriotică și-o fi cedat proprietarul localul și ce bine trebuie
să-i fi fost după aceea).
Aceeași situație dominantă e
și-n alte lucrări „minore“ ale lui Petru Dumitriu din acei ani: Nuvele
(Vînătoare de lupi, Dușmănie, Bedros din Bazargic, O sută de kilometri) -
ESPLA, 1951, tiraj 20. 000 ex.) sau Focul nestins (ESPLA, 1955, tiraj
20.100 ex.), ba, aș spune, și în foarte interesanta sa eseistică din Noi și
neobarbarii (ESPLA, 1957, tiraj 8.150 ex.), în care, într-un profund și bine
așezat spirit clasicizant, de cea mai bună factură, autorul comentează, uluitor
dacă ne gîndim în ce an și-n ce context apar articolele, nume ca: Nietzsche,
Malraux, Heidegger, Eugen Ionescu, Kafka, Pirandello, Lautréamont, Joyce,
Faulkner, Proust, Dos Passos, Blaga, Valéry, T.S.Eliot, Hölderlin. În anii celui
mai contondent realism socialist, cînd, cu două-trei excepții de autori
comuniști (H. Fast, P. Daix, Aragon), tot ce ținea de Occidentul secolului
douăzeci era demonizat și interzis, Petru Dumitriu își permitea să sfideze
tabu-ul. (Conta, indeniabil,
poziția sa „solidă“;
quod licet Jovis non licet bovis°).
Dar textele în sine, citite azi cu detașare, relevă aceeași forță frapantă a
unei inteligențe calme, cartesiene,
în care notele introduse „forțat“ nu se topesc, rămîn în suspensie,
detașabile oarecum. Și în gîndirea analitică a lui Petru Dumitriu putem vorbi de
mecanic placat pe viu - și accentuez atributul viu: o
gîndire autentică, organică, trăită, hrănită de surse solide, pe care elementele
străine o decorează doar, fără a putea s-o anihileze sau altereze.
Cu pedanterie, aș putea trage
și o concluzie a acestor însemnări: cărțile „aliniate“ ale lui Petru Dumitriu
sunt, fără doar și poate, opere ratate.
Dar nu ca la servilii autori de duzină
ai comunismului. Chiar dacă accepta să ilustreze o ideologie calpă, Petru
Dumitriu se ilustra de fapt, dominant, pe sine. Talentul, copleșitor, își
subsuma „directivele“. Miracol al
daimon°-ului
creator: mecanicul s-a agățat, parazitar, pe viu, dar n-a izbutit,
nici pînă azi, să-l nimicească. Deși inegale ca tărie,
bătălia lor degajă un farmec straniu.