|
Despre ce este vorba
în Drumul cenușii ? Despre un ziarist, Adrian Coman, nemulțumit
de sine, de felul cum își face meseria și de multe altele, mai mici sau mai
mari. Pe masa lui de lucru "zac o sumedenie de caiete cu însemnări, zeci de
casete cu interviuri, cu biografii comune, zeci de răspunsuri la două
întrebări extrem de banale, pe care mi leam pus de cîțiva ani încoace : a)
care-i sursa fericirii unor oameni ? b) de ce sunt nefericiți alții ?
Interviuri cu salvați în ultimă instanță de la o moarte voită și interviuri cu
cei ce găsesc lumea de azi cea mai bună posibilă. Mă ambiționasem să scriu un
roman nonfictiv, o secțiune prin aceste zile, dar benzile de magnetofon,
casetele și însemnările nu mi-au fost, cu toată abundența lor, suficiente
pentru a închega cartea". O parte din caiete îi dispar ("din casă, din
sertarul în care le țineam") și e nevoit să le refacă din memorie conținutul.
Medicul psihiatru Victoria Oprea îi dă ideea, mai mult : îndemnul de a porni
pe urmele fostului ei prieten, Helgomar David, de a-l căuta, de a afla tot ce
se poate despre el. "Nu știu dacă vei reuși ceva, dar experiența lui Helgo și
cea pe care ai putea-o dobîndi te-ar ajuta, sunt convinsă, să te regăsești.
Trăim într-un moment ciudat, în care toți oamenii se caută pe ei înșiși, își
evaluează faptele, vor altceva, fiindcă știu - iar unii numai simt - că au
greșit...". Din această "anchetă" ar urma să se zămislească o "cronică
adevărată, un fel de replică la jurnalele de actualități, la textele din
ziarul ia care lucrez".
Ideea e clară. Nu la fel e și cartea care rezultă, și
acesta e principalul reproș pe care i-l voi face. Textul nu va fi o fereastră
către lume, ci un geam mat pe care-s afișate cîteva idei.
Luîndu-și toate
materialele documentare cu el, Adrian Coman se suie în mașină și pleacă
într-un voiaj fără țintă și fără scop precis. Traiectoria îi este de la bun
început modificată, mai întîi de un agent de circulație, apoi de niște femei
care trebuiau să ducă urgent un copil la spital ; după care survine un alt
incident, cu un alt agent de circulație, care-l bănuie că ar fi băut, dar
totul e un bluf. Incidentul care va genera adevăratele "consecințe", adică
desfășurarea ulterioară - cîtă e - a romanului, este cel în care
Adrian Coman evită în ultima clipă accidentarea unei femei care făcea un
autostop echivoc : "ca azvîrlită de un resort, femeia sărise din șanț, își
abandonase grăbită gențile pe marginea șoselei, și, fără să schițeze un singur
gest cu mîna, se repezi pur și simplu spre mașină, lăsînd impresia că dorește
să se sinucidă". Ana Maria Șerban va deveni tovarășa de drum a ziaristului,
colaboratoarea și chiar iubita sa. Mărturisesc că relația dintre cei doi
protagoniști mi-a lăsat din start impresia de forțat și factice, și nimic nu
mi-a schimbat-o pînă la capătul cărții. Înțeleg că Adrian Coman avea nevoie
(adică Augustin Buzura avea nevoie pentru acela) de un interlocutor și un
stimulator (precum Holmes și Watson), dar transformarea, aproape instantanee,
a pasagerei de ocazie în coautoare a anchetei existențiale este pe cît de
grăbită, pe atît de exterioară. În tot ce se întîmplă între cei doi, se simte
regia, mai mult chiar : se văd sforile.
După ce scapă cu bine și
de violența unor huligani cu Opel și de încă un agent de circulație, care le
cercetează suspicios portbagajul. Adrian și Ana Măria trag la un hotel,
peripatetizează platonic, ascultă benzile despre și cu Sabin (sinucigaș
ratat), pornesc din nou la drum, conversează într-un luminiș, ziaristul
povestește cu amănunțime tot ce știe, ea e un ascultător ideal, tonic,
grijuliu, pare născută pentru această expediție retro-introspectivă.
Automobilul demarează iar și, pe la jumătatea romanului, se produce alt
incident rutier care va determina restul mecanismului epic-analitic : un țăran
accidentat (lovit de un taur) trebuie dus la Chirurgie ; în urma acestui gest
de omenie, ziaristul și companioana sa devin oaspeții lelii Lucreția (nevasta
rănitului), în pensiune completă. În acest sejur se află în fine tihna
necesară reconstituirilor, din memorie și din casete, a biografiilor comune.
Tot aici, legătura dintre cei doi psihovoiajori capătă, dacă nu mai multă
întemeiere, oricum un plus de carnație. Cîteva scene cu "tiranul" local
Socoliuc (veche cunoștință ; v. Refugii) încheie, indecis,
cartea.
Nu știu în ce măsură
această lacunară rezumare a materiei romanului - cel puțin în componenta epică
- l-a făcut pe cititor să înțeleagă insatisfacția cu care am parcurs-o.
Nemulțumirea principală vine, paradoxal, de la lipsa de veridicitate și
naturalețe. Spun "paradoxal" pentru că înclinația lui Augustin Buzura spre
realism, spre realismul dur chiar (cu ceva de neorealism) este bine
cunoscută, amplu dovedită prin cărțile de pînă acum. Și în cea de față ea se
face simțită, dar cum?, cît? întristător de sporadic, prin flashuri, scurte
secvențe de cîteva clipe, aluzii, insinuări, o frază, o întrebare, un citat.
Cînd printre compactele, anevoioasele formații cenușii de cuvinte sclipește
cîte un crîmpei de realitate vie, îți vine să exclami cu cuvintele poetului :
părea că printre nouri s-a fost deschis o poartă... În rest, miile de
propoziții ale romanului încheagă doar construcții mentale, labirintic
întortocheate, fastidios dilatate, lipsite de suflu și opace. Simplu spus,
nici un personaj nu trăiește de sine stătător, dincolo de verbiajul analitic
al autorului. Lipsesc determinațiile, lipsesc motivațiile, lipsește
integrarea, implicarea într-o încrengătură vitală complexă, plauzibilă,
recognoscibilă, lipsește factorul timp, lipsește desfășurarea în durată,
trecerea și petrecerea care sunt existența autentică. Augustin Buzura
comentează îndelung (desigur, într-un limbaj de o intelectualitate impecabilă)
un șir (nu foarte numeros) de stop-cadre, de imagini înmărmurite, care nu
mișcă și nu se mișcă. Acestui statism împinzit de cuvinte i se adaugă,
pustiitor, anihilant, maniheismul ; de altfel, el era anunțat încă din program
: un șirag de biografii comune ale cui ? A. ale celor foarte
nemulțumiți de viață, B. ale celor foarte mulțumiți. De aici
paralelismul fatalmente dihotomic, incomunicarea inexorabilă dintre cele două
tipuri de ființe-de-cuvinte : cei buni (dragi autorului, nemulțumiții) și cei
răi (antipatici aceluiași ; mulțumiții). Fără să vrei, te gîndești la epica de
rînd a anilor '50 ai epocii dogmatice : acolo "pozitivii" și "negativii" erau,
de bine de rău, angrenați într-un conflict fals, creat de false probleme
(lupta de clasă se ascute etc). La Buzura din Drumul cenușii,
purtătorii de plus și purtătorii de minus nu intră în nici o relație, se
ițesc, cînd unul ici, cînd altul colo, dar nu se întîlnesc în interacțiune,
cum nu se întîlnește nebunul de alb cu cel de negru în șah. Cît despre
probleme, ele există, destule reale și serioase, de anvergură și adîncime, dar
ele sunt numai enunțate, emise de vocea auctorială (sau prin purtătorul ei de
cuvînț), fără a fi dizolvate în tramă, fără a reieși din ea. Augustin Buzura,
spirit speculativ și dominat, propulsat de o fecundă sfîntă mare nemulțumire,
atinge, în paginile cărții, nu puține chestiuni grave, din domeniul rural,
industrial, civic, social, medical, educațional și, mai presus de toate,
moral, frămîntarea etică fiind a sa faculté maîtresse. Formularea lor
curajoasă nu-l lasă indiferent pe cititorul de azi. Dar o colecție de douăzeci
de reflecții bătăioase nu-i suficientă pentru a susține armătura unui roman.
Creaturile din Drumul cenușii n-au trup, nici spirit, nici suflet, ci sunt doar
niște șine cu nume propriu, pe care circulă garnituri greoaie cu încărcătură
eseistic-dizertațională.
Artificialul țîșnește chiar de la nivelul limbajului. Cînd e cultivat,
aparținînd unor oameni instruiți, el are prea întotdeauna cerebralitatea
îndesată, acută și rece, amintind de primele romane ale lui Ivasiuc,
atomizantă și nediferențiatoare; cînd e grosolan, în vorbirea celor îndeobște
"răi", este un hibrid neatestabil de argou cu vulgaritate de cabinet.
În
Drumul cenușii, mai pronunțat decît în cărțile anterioare (și mă gîndesc și la
reușite certe ca Vocile nopții), Buzura nu-și vede și nu-și aude eroii - ci
doar și-i gîndește.
Am toată stima pentru ideile pe care, ca atare, le exprimă
autorul; îi admir priza la miezul realului în spațiul problematic ; detest ce
detestă și el, aprob valorile pe care le aprobă. Dar această solidaritate în
gîndire nu mă împiedică să observ, mîhnit, că pe lungul drum al cenușii,
populat cu fantomele (grotești) ale cîtorva agenți de circulație și cu cîteva
panouri cu fotografii de fapt divers, n-am întîlnit nici un seamăn pe care să-l
ții minte.
_________________________
*) Augustin Buzura, Drumul cenușii, Ed. Cartea Românească, Buc., 1988.
  George PRUTEANU
|