Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.  



VULCANUL OBOSIT

      Cît aș fi vrut să scriu un articol entuziast despre ultimul volum de versuri1 al lui Adrian Păunescu! Mă incita, aprioric, și serialul lui Eugen Barbu, condescendent și amintind de mentalitatea dirigintelui care bagă sub ochii loazei٭ (dar și ai întregii clase) extemporalul mînjit cu roșu, serial care, prin clipiri complice către cititorii dispuși să confunde ocheanul întors al contemplării estetice cu gaura cheii, face atît de des insinuante trimiteri către zone și domenii care n-au a face cu miezul (nici cu coaja!) operei literare. (Ca să fiu bine înțeles, vin doar c-o întrebare: sunt proaste poemele lui Baudelaire fiindcă poetul își vopsea – auzi, grozăvie! – părul în verde?)
      Și mai porneam cu o prejudecată: aceea că Pă
unescu este o personalitate literară excepțională: gazetar și poet cu o energie și o priză, la un moment dat, atît de neobișnuite, încît estetica singură nu se descurca în a le explica fără ajutorul sociologiei și al psihologiei sociale.
      Volumul de față, Într-adevăr,
l-am citit o dată de cum a apărut și încă o dată cu creionul în mînă. Impresia a fost aceeași și, oricît îmi e de neplăcut s-o spun, cred că poezia lui Adrian Păunescu trece prin pasa ei cea mai proastă2. Cartea este un imens „jurnal intim" versificat. Poetul notează și rimează tot ce gîndește, vede, pățește, aude, simte, află, crede (adică nenumărate banalități curente din care, în unele, nici chiar talentul său viforos nu poate stoarce măcar o picătură de poezie), sub apăsarea tiranicei tendințe de a-și transpune viața în versuri clipă de clipă, minut cu minut, valorificînd prozodic orice minusculă trăire, orice gînd pasager. Daniel Dimitriu făcea în 1978 o observație (Ares și Eros, p. 68) ce vine, turnată, și volumului de azi: „E limpede că Păunescu este deplin conștient de ceea ce se întîmplă cu sine și, plăcîndu-i ceea ce se întîmplă cu sine, se privește pe îndelete, se studiază temeinic, formulează aprecieri, se autoevaluează". Întru această năzuință, a poeziei ca o conservă de viață personală pentru eternitate, Adrian Păunescu își datează cu minuție marea majoritate a poeziilor, ba merge pînă acolo încît, la una din ele – parcă spre a le da apă la moară denigratorilor – menționează și minutele (!) elaborării: “1 ianuarie 1988, orele 0-0,7". (Tot în această categorie, a frondelor care nu pot decît să-l sîcîie pe cititor, aș trece versuri de auto-încoronare ca „eu, geniu conlocuitor al națiunii române", p. 180).
       Pe dominanta schițată mai sus, Într-adevăr e o antologie a defectelor poeziei lui Păunescu, dilatate prin cantitate („elefantiazis
٭ poetic, insuportabilă prolixitate", avertiza, tot prin 1978, Eugen Simion: Scriitori români de azi, p, 267) și, din nefericire, aici necontrabalansate de vreo materie cu pondere și calități pe potrivă. Nu s-a stins de tot vechea meteahnă (observația a dezvoltat-o larg Gheorghe Grigurcu; v. Poeți români de azi, pp. 126-129) a amestecului de voci și sugestii lirice străine. Iată-l pe Labiș: “...Iarnă a lumii, inima mea, / Mai mult ești searbădă decît ești rea" (p. 163). Iată-l pe Beniuc: „Nu s-a sfîrșit durerea cea reală,  / N-avem de ce s-o inventăm în scris" (p. 17). Iată-l pe Sorescu: „Și a murit Ștefan cel Mare, / lăsîndu-și trupul să fie întrebuințat / ca mijloc de unire a românilor” (p. 212), ba – ierte-mă zeii poeziei! – iată-l și pe Vasile Băran al „microsioanelor" (citez integral poezia Bucovina, în mers): „E așa de frumos, / că mi-e teamă / să n-adorm / la volan” (p. 317). Îmi vine să-l întreb pe marele iubitor de poezie care este Adrian Păunescu: ai dreptul – față de tine însuți – să te proclami „geniu al națiunii" tale și în același timp să dai tiparului asemenea mărunte însemnări de cronică rutieră? Ar fi semnat Goga, ar fi semnat Bacovia așa ceva? Spiritul critic al lui Adrian Păunescu e din cale-afară ostenit și asta se vede chiar și din unele declarații lirice de principiu. Într-un fel de artă poetică, autorul afirmă: “Și versul meu rîvnește să ajungă / Prin suferință pîn-la bucuria // De-a fi măcar un ceai în ceainăria / În care vin șoferi de cursă lungă" (p, 157). Atît poate rîvni poezia să fie, nu mai mult? Albatrosul, Oda (în metru antic), Moartea căprioarei – un ceai? Un motto al altei poezii trădează concepția (sau obsesia) din care iese producția lirică a lui Adrian Păunescu: „Indiferent ce veste este / E important că este-o veste" (p. 182). Cu mintea poetului de pe urmă, Păunescu își dă desigur seama că nu e chiar așa: multe vești sunt, dar puține rod în lume o să poarte... E adevărat că în acest volum sunt și profesiuni de credință înalte, mai ambițioase. Găsesc una în care poetul, ca un nou Leconte de Lisle (din Les Montreurs - Paiațele: „Je ne livrerai pas ma vie à tes huées / O, plèbe carnassière!” – Nu-mi voi da viața urletelor tale / O, mulțime hrăpăreață!) se refuză cu superbie٭ popularității ieftine: “Nu mă mai dau mulțimii de mîncare" (p. 36). În altă parte, într-un fel de haiku٭, poetul lasă de-nțeles (și) că aripile sale de gigant îl împiedică la mers: „Am regimul avioanelor / Ori stau, ori zbor / Nu pot merge" (p. 243). Or, tocmai acesta e sentimentul pe care-l lasă cele mai multe poezii din Într-adevăr: de avion care huruie mult și merge pe sol în loc să zboare; îi lipsește, acum, forța de a-și „rupe din călcîi pămîntul”. În fine, o altă profesiune de credință probează că Păunescu se conformează (involuntar) dictonului “video meliora proboque, deteriora sequor"°: „Nu există poezie unde nu e pasiune, / rece a rămas hîrtia? Fă-o grabnic mototol" (p. 336).
       Ei bine, poetul trebuia să facă mototol versuri de gazetă gimnazială precum „Luptînd zi de zi / Pentru-acest ideal! / Model ne va fi / Liceul Central!" sau (tot de acolo): „Trăiască școala noastră, trăiască profesorii! / Trăiască tinerețea tocind, cu noaptea-n cap! Trăiască fumătorii, dar și nefumătorii (??, gp) / Trăiască uniforma păstrată în dulap" (p. 182). Mototol trebuiau făcute versuri care rimează discursiv chestiuni de economie politică, de pildă:  “Problema alimentelor din lume / atîtea cîte sînt cîte vor fi / nu e a celor puși doar să consume / și-a cîrtitorilor din băcănii” (p.314). Poetul se cuvenea să mototolească
, de cum l-a așternut, un vers ca „Mi-apari în cale ca o zi de leafă” (p. 134), rizibil prin involuntarul umor de tip mazilian. O poezie ca Primat stomatologic (o citez integral), care face un elogiu sui-generis°nătății, nu avea voie să scape de mototolire: „Pot să meargă bine carele soarelui, / să vină vești pozitive / de la conferințele de pace, / eternitatea să se mute în orașul tău / la fabrica de ulei să se facă producție / pentru 5 miliarde de cumpărători, / să te iubească femeile și să te salute sectoristul / nimic nu contează dacă te dor dinții" (p. 389). Nu numai că nu e poezie nici cît negru sub unghie, dar nici ca glume n-au haz. Chiar și în temele mai solemne, Păunescu gafează acum, comițînd versuri de o facilitate, o vacuitate٭ inacceptabile: „Ea [țara]-i bătrînă cît se poate, c-a purtat și nume dac, / nu ne-am cîștigat-o-n rate, prin cădere din copac" (p. 322). În loc să le mototolească, poetul dă publicității sentimentalități rutiniere și convenționale: „Am dat un telefon la mine-acasă (...) / Era băiatul meu, o doamne sfinte / Și eu care uitasem că-s bătrîn / Că am ajuns și eu un biet părinte / Și-o amintire doar am să rămîn" (p. 150). Pentru numele lui Eminescu e un lung și confuz eseu cu ritm și rimă, inserînd iscusit versuri ale marelui poet, dar și jocuri filologice: „cînd românii sînt ca dînsul, parcă dînșii eminesc, / numai Dumnezeu mai este mai presus de Eminescu / că de-acolo unde este și el este și ei esc" (p. 334). Adrian Păunescu, care este, totuși, cel mai strălucit versificator român (după Coșbuc), scapă în acest volum chiar și rime greșite (nu pot cu Charlot) sau sintagme imposibile („V-am zguduit lăuntricele minți”).
       Mi-a plăcut strofa care începe cu „Dincolo de Vatra Dornei…” (p. 222), poezia Ce frumoasă ești (un madrigal grațios, candid, cald) și metafora antidogmatică a poeziei despre Labiș de la p. 448. Firește că versuri sau strofe reușite, fragmente, sunt cu zecile
3, dar să lauzi un Adrian Păunescu pentru asemenea pricăjite izbînzi? Într-un volum de 490, patru sute nouăzeci de pagini, e înspăimîntător de puțin.
       Adrian Păunescu trebuie să se dezbare de complexul “Midas”: credința oarbă că orice îi flutură pe buze ori peniță e poem, să-și regăsească sevele vitale, densitatea sa de performanță, și să fie drastic pînă la sînge cu sine dacă nu vrea să-și demonetizeze singur scrisul prin inflație
4.

V. și:
DESTINUL VINE PRIN POȘTĂ
(A. Păunescu, Cărțile poștale...)

____________________________

    1) Adrian Păunescu, Într-adevăr, ed. Albatros, 1988. 
    2
) Dar – afirm răspicat – este vorba de momentul mai putin fericit al unui poet care, prin partea cea mai bună a ansamblului operei de pînă azi, a probat fără drept de apel că este un temperament liric excepțional, un creator admirabil de univers poetic, un înnoitor al limbajului poeziei – pe scurt: un poet mare. Și, de n-ar mai scrie un cuvînt măcar, locul său în tabloul poeziei postbelice ar fi printre cei dintîi. Reproșurile care urmează nu pot știrbi acest adevăr.
  
 3) Pentru ca aserțiunea să nu sune în gol, iată acest sumar florilegiu: Deșertăciunii prinț consort...! Abia atîrn de marginile vieții... • Iar eu, în limpezimea tuturor, Cu mîinile ca două flăcări pure, // Orbecăiam în taina nopții lor / Și vuiet dam. Că deveneam pădure. • Iubire, stare de asediu... • Iar eu să cad cu ochii ficși în stele / Herald al unei mari singurătăți… • Ca fumul amintirii într-un gînd... • ...Și tot copacul printr-o frunză cade... • Aceeași legănare de clipe care mor, / Într-un pendul din care mai picură otravă... • Cînd greieri duc din loc în loc luminile din cer... • La Putna plouă, cerul s-a închis / În propria sa umbră friguroasă. • Ultima zi de vară la Râmeț / Rugina-ncepe-n spațiu să conspire... • La munte-i neagră mura, la șes e alb cireșul... • ...sînt obosit, sînt spirit. Și mi-e bine. • Unde nu pătrunde gîndul, Eminescu mai pătrunde, / unde a murit cuvîntul, el aduce glas de leac... • Doamne al melancoliei, cine va mai spune, cine, / ca și el atît de simplu, ca și el atît de clar... • E-atîta unanimă noapte tristă / Că nici nu știu dacă nu sîntem orbi... • Nimic în univers n-a mai rămas / Decît astrale geruri de tăcere... • Cîntecul împinge / Corabia mai departe... • Și George Coșbuc va rămîne / Duminica-de-dimineață / A-limbii-române. • Rețineți doar atît din multe fapte / De mai voiți s-aveți poeți de foc, / Tramvaiele sînt foarte căutate / Dar dați poeților o libertate: / De-a nu fi robii liniei deloc. • De astăzi Noica doarme-n Păltiniș, / Stă muntele pe ochii lui închiși.
    4
) Fiind o NATURĂ, și nu un artifex٭, Adrian Păunescu nu compune, aș zice, ci secretează poezii. Îmi imaginez că scrie continuu, oriunde, pe orice. E parcă implacabil stăpînit de porunca daimonică de a-și transforma, de a-și echivala, integral și fără rest, viața în poezie. Dar, supertumultuos cum este, cu simțurile și celulele nervoase încordate la paroxism, verbigerant٭, apocaliptic, profetic, mesianic٭, tunător, trăirile nu-i încap deplin în țevile subțiri de crin ale poeziei, care pleznesc, și enormul surplus se revarsă, fluviu de povestiri, amenințări, întrebări sau păreri în iambi. Inteligente, dar nu incandescente prin emoție. Fără să țină seamă de nimic, flagelîndu-se cu propria sa chemare ineluctabilă٭, Adrian Păunescu tropotește nărăvaș (chiar cînd plînge) pe lungul drum către artă și, sub ochii noștri, sceptici sau entuziaști, niciodată indiferenți, continuă să se tipărească de viu. 

       George PRUTEANU
Convorbiri literare, nr. 2, 20 feb. 1989