|
V. și Micro-Antologia Labiș |
LABIȘ ÎNTRE IERI ȘI AZI
Antologia1 întocmită
și postfațată de Paul Dugneanu e, din nou, un prilej să ne-ntrebăm:
ce înseamnă Labiș? Ce este durabil în scrisul acestui băietan, căruia
soarta nu i-a îngăduit să ajungă nici măcar, propriu-zis, tînăr?
Aceste întrebări nasc, însă, altele ; la care Labiș ne gîndim?
La unul situat în spațiul și ambianța momentului în care s-a ivit și a
strălucit? sau la unul dedus din ceas, pus între barele drepte ale valorii
„absolute", un Labiș tel qu'en lui-même, enfin, l'éternité...°?
(E, desigur, un fel de a vorbi, pentru că și judecata noastră este supusă
presiunii, fie și imperceptibile, a unui /micro-/univers socio-cultural).
Între poeții ce tipăreau
în vremea lui, sau, mai exact, în poezia ce se publica atunci, Labiș a apărut ca
o excepție clară, ca luna între licurici. Într-o atmosferă gelatinoasă de
sloganuri și reportaje rimate, de optimism programatic și facil, de
meșteșugăreală disciplinată pe tipare, flăcăiandrul acesta a făcut să răsune
îndîrjirea lui gravă, vehementă, candidă de a face poezie din el-însuși și nu
din dogma atotinspiratoare și atotdeformatoare. Nu cred că Labiș a fost un model
literar (n-a făcut „școală", n-a avut imitatori), dar unul cultural a fost cu
siguranță. Labiș a dat exemplul luării în serios a literaturii, a condiției de
scriitor („Nu știu cum pot să se joace poeții cu-aceste / Rime ale traiului
nostru prezent și concret..."). Avea ceea ce Goethe socotea binele suprem:
personalitate. A simțit – și a probat – că poezia nu e industrie ușoară,
producătoare de bunuri de (larg?) consum, ci abisală pogorîre în Maelstrom și,
vorba poetului, pe cont propriu. (În acest sens el este un catalizator al
generației care i-a cuprins pe Nichita, Sorescu,
Păunescu, Blandiana, Baltag, Hagiu, Buzea). Se proclama „spirit al
adîncurilor” și dialoga, în acest plan, cu Sadoveanu, cu Marx, cu Rimbaud,
cu Baudelaire, cu Eminescu, cu Esenin. Avea conștiința de legatar٭ sentimental
al neamului („bătrînii din sat cînd muriră / Toate iubirile moștenire mi-au
dat") și de ales, de cuget ridicat deasupra nimicniciei („Îndură-te
de toate acestea, Demiurge! / Placidă în clepsidră nimicnicia curge, / Pe cînd
eu stau de față teribil și onest / Topindu-mă în masa poemului acest").
Labiș a readus poeziei lirismul, înălțînd curajos între stegulețe proletcultiste
drapelul orfic: „e-un cîntec tot ce sînt". A scris poezie politică
pentru că gîndea politic ; era bătăios, intransigent, patetic, nărăvaș. Crezul
comunist îl înflăcărase, și clama plivirea acestuia de buruienișul
lozincard, stîngaci și stîngist, al „lătrătorilor de profesie", al giruetelor
literare servile.
Labiș, cel al luptei cu inerția (și, ierte-mi-se
calamburul: și cu inepția) era conștient că universul artistic ce-l înconjura nu
e cel normal, firesc, că „dorm în petale uitate și triste candorile", că
„surde convulsii cutremură lumea", că „orele fug biciuite de vești în
sălbatică larmă", că „liniștea-i spartă sub cizme" (din Lui Marx)
și visa, împreună cu filosoful, la o lume în care „gîndul să urce-n înalt"
nepedepsit, „pulsul să sune normal" și orele să lunece „în armonioasă
și limpede larmă".
Dar anii '50 au trecut.
Au trecut și anii ‘60 ai lui Nichita, și anii '70, ai lui Păunescu, ai lui
Sorescu. Trec și anii '80, ai lui Cărtărescu & comp….
Ce rezistă din Labiș? Ce
rămîne sățios din el, dacă îl confruntăm cu cei mari și cei citiți, de ieri și
de azi? „Nu cred că în afara orgoliosului poem Sînt spiritul adîncurilor
și a două balade, mai poate fi reținut în ordine estetică ceva din poezia lui
Labiș", e de părere Laurențiu Ulici. Fie că „datează" tematic ori structural,
fie că se diluează în polemici intrinsece cu mentalități conjuncturale, fie că
lasă prea mult spațiu componentei de chiot sau discurs („Nesățios sorbit-am
din apa cercetării..."), fie că nu topesc îndeajuns nisipul biografic sau al
cugetării în cristalul versului
– fapt e că textele lui Labiș,
parcurse azi cu indiferență față de contextul lor istoric, acuză insuficiențe –
preiau o sugestie din terminologia electrotehnicii – nu atît de tensiune, cît de
intensitate. Nu-ncape vorbă că Labiș era, este poet. Mai mult chiar: în puțina-i
operă e decelabil٭
un stil, un ton propriu. Multe
versuri ale sale sunt, simplu spus, de neuitat: „Tropotul lung și mereu al
galopului meu...”, „Azi sunt indrăgostit, E-un curcubeu / Deasupra lumii
sufletului meu...",
„Noi, nu! Niciodată! Noi, nu!”, „Ziarele, aceste drapele ciuruite...".
Moartea căprioarei e o capodoperă. Albatrosul
ucis e o poezie excepțională. E mult, e puțin? Se poate răspunde că din
cutare poet a rămas doar un sonet, și numele lui durează. Nu e adevărat. Un
scriitor e creatorul unei lumi de cuvinte, al unui cosmos coerent de gînduri și
trăiri, nu al unei prizărite țăndări, așa ceva e doar un mic mit de consum, o
ciudățenie, femeie cu barbă. Revenind la „cazul" Labiș – conștiință
artistică puternică, artizan ireproșabil, sensibilitate ardentă – ce se poate
conchide? Că numai „tensiunea" nu e suficientă pentru a da incandescență. E
nevoie de „intensitatea" la care Labiș ar fi ajuns poate dacă ar fi avut dreptul
la timp.
Vreau deci să spun, și nu cu maliție, ci cu tristețe și
cu dragoste față de dîra lăsată de această zvăpăiată cometă a liricii românești,
că Labiș e mai mare în valoarea sa relativă decît în cea absolută. A făcut mai
mult pentru poezie decît în poezie. A fost un model de trăire a
gestului creator, de asumare a statutului de om de cuvînt.
_______________________________
1) Nicolae Labiș, Poezii, antologie, postfață
și bibliografie de Paul Dugneanu, Ed.
Minerva, 1987.
NOTĂ DIN OCTOMBRIE 2004. La 17
ani de la scrierea acestui text, viziunea mea asupra scrisului lui Labiș e una
net mai generoasă, mai admirativă. Am sentimentul că e un mare poet
și sper să dovedesc asta printr-un eseu la care lucrez.
  George PRUTEANU
|