|
GÎNDURI ȘI ALINTĂRI
Autoportret-ul cu palimpsest٭1
al Anei Blandiana e o culegere
de tablete. Tableta e un gen ingenuu, care poate pianota٭
pe toate clapele dintre pamflet și poem. La Ana Blandiana, predominant e tonul
de confesiune - dar, nota bene, numai tonul. Mai toate textele sunt scrise la
persoana întîia singular, dar în fond, mărturisirile despre sine (măcar în
sens montaignesc) sunt puține și vagi. Autoarea are aerul de a gîndi la scenă
deschisă. Se plasează deseori într-un peisaj larg, aerat, vast ("Sînt
la mare, stau întinsă pe nisip, soarele arde, apa e verde și netedă ca sticla,
plopii cuminți tresar...", p. 95 sau
"Stau într-adevăr într-un lan de grîu aproape copt,
privesc într-adevăr marea intens galbenă, deasupra căreia, aerul încins pare și
el lichid și se mișcă ușor, privesc petele roșii și albastre ale florilor..", p. 109 sau
"Sînt așezată - infimă particulă materială - în
mijlocul acestui peisaj intens spiritual, realizat în absența culorilor din
strălucire curată și din elan pur, văi și coame albe...", p. 113 ș.a.),
descrie, într-o luxurianță barocă de adjective, ceea ce vede și simte și, în
unele cazuri, încearcă să distileze gînd din peisajul (faptul, detaliul)
contemplat. Impresiile Anei Blandiana sunt mereu lirice ("Ele
[cireșele]
vin în lume la ora la care lumea este locuită în întregime de dorința ca ele
să apară, cînd toate simțurile sînt ascuțite și încordate pentru a le înregistra
și pentru a se bucura. De aceea roșul lor apare infinit mai
roșu decît roșurile savante ale toamnei, și rotunjimea lor mai exactă decît a
globurilor adevăratei veri, și gustul lor mai minunat decît gustul minunilor din
inima arșiței" - Gînduri dintr-un cireș, p. 40), cu o pronunțată notă
de împoezire a realității. Iată, chiar pasajul citat mai sus: ce este el?
Fragment de poem în proză? Ca poem, e mult prea diluat si discursiv. Atunci
meditație, îngîndurare? Dar gîndurile sunt prea subțiri, fragile ca o ață toarsă
insuficient din vată. Aș regreta să par pedestru și pedant, dar iau textul în
serios (ba chiar îndrăznesc să insinuez o generalizare în această analiză) și mă
îutreb: există o oră cînd umanitatea e obsedată de cireșe? Stau simțurile la
pînda lor? Ce importanță are că acel roșu e mai roșu decît alt roșu? Cum să fie
rotunjimea cireșelor „mai exactă" decît alte rotunjimi? Gustul lor e "mai
minunat"? Posibil. De gustibus°.
Dar nesemnificativ.
Terestrele întrebări de deasupra au, în intenția mea, scopul de a atrage atenția
asupra înclinației către despletirea romanțioasă pe care o prezintă
scrisul Anei Blandiana. În acest spirit, orice domnișoară citită poate scrie
laude ale plăcintelor cu miere sau ale sandalelor cu barete subțiri. Firește
că nu toate tabletele Anei Blandiana au pretexte atît de firave.
Unele coboară spre temele din istorie, altele sunt note de voiaj, altele
chibzuințe despre scris și citit, arte poetice etc. Dar chiar în textele pe teme
grave – o spun cu tristețe – este o nesuferită afectare, o eleganță căutată, un
deget dus cu ostentativă încrîncenare și grație la tîmplă și amintind, din
păcate, mai mult degetul pe care-l țin unii ridicat în sus atunci cînd beau apă.
Ana Blandiana scrie evident - nu sunt ironic -
frumos. (Ah, acea blestemată butadăe a lui
Oscar Wilde...!) Paginile cele mai bune din această culegere
pot fi apropiate de timbrul vibrant și patetic, iscoditor asupră-și cît și
asupra cosmosului, din textele reprezentative ale lui Octavian Paler. Frazele ei
ample și sonore au rotunjimea exactă a cireșei și, nu de puține ori, chiar
gustul ei minunat. Sîmburele, însă, e mic. De cîteva ori chiar găunos. Ce vrea
să zică, de pildă, polemica aceasta cu mori de vînt: "În
largul compartiment al literaturii fantastice (și numai spiritele obtuze îl vor
confunda cu acela al literaturii absurde), metafora (…) este fantasticul
instrurnent de descoperire a lumii, este o cale de pătrundere spre adevăr"
(p. 36). Aș observa, întîi, că metafora nu e doar apanajul literaturii
fantastice; de ce să i-o atribuim exclusiv? Mai apoi, și mai deconcertant: care
or fi spiritele acelea, nu obtuze, ci de-a dreptul tembele, care să confunde
literatura fantastică cu cea absurdă?! În fine, sfîrșitul citatului conține
simple banalități de nivel gimnazial.
După Blaga și Vianu, e greu de spus ceva proaspăt despre
metaforă. Dar, à propos de Vianu. Citez din Ana Blandiana: "Nu
cred să fi admirat vreodată metafora celebră a vreunui mare poet mai mult decît
formula acelui băiețel care, întrebat cum i se pare sifonul din care băuse prima
oară,
mi-a răspuns că are gust de picior amorțit" (p. 75). Să
avem iertare, dar istoria nu se poate repeta chiar atît de ad litteram°.
Nu cred că vreun băiețel i-a răspuns astfel Anei Blandiana; mai plauzibil e că
autoarei i-a rămas în memorie celebrul exemplu dat de Vianu, în Problemele
metaforei și alte studii de stilistică, ESPLA, 1957, p. 99, pe care,
din cochetă neatenție, și-l atribuie.
Lăsînd
amănuntele deoparte, Autoportet cu palimpsest al Anei Blandiana e o
furtună de gînduri visătoare într-un borcan cu dulceață.
_________________________________
1) Ed. Eminescu, Buc., 1986
e) "Femeile n-au adesea nimic de spus, dar acest
nimic îl spun cu farmec".