Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.   

TEMELE ŞI ESTEMELE

            <Ştiam că "Biblioteca pentru toţi" înseamnă "biblioteca pentru toţi cititorii". Văd că începe să devină "biblioteca pentru toţi scriitorii">1.         
            Violeta Zamfirescu a publicat 23 de volume de versuri, cel mai recent fiind Incandescenţe, în BPT, cu o prefaţă de Paul Georgescu. Se cade să spun că, pentru o prefaţă, paginile academic constatative ale lui Paul Georgescu vădesc o aproape ireproşabilă reticenţă, sintagme precum „frenezie a participării”, „voinţa de a «ataca» toate temele”, „o activitate revărsată” fiind suficient de grăitoare. De altfel, criticul declară că a găsit 47 de texte care ar putea-o reprezenta pe V. Zamfirescu. Autoarea, ea, a găsit 315.
          Poeta Violeta Zamfirescu cîntă în scrierile sale soarele, belşugul, stelele, munca, Dunărea, Jiul, cîmpiile, munţii, primăvara, vara, bărbatul, femeia, copilul şi altele. Poemele au o oarecare asemănare cu acele plăci lemnoase obţinute prin presare
, <din rumeguşul altora>. Paul Georgescu simţea “abură” de Blaga. Am putea vorbi de o reală baie de “abure” de diferite provenienţe: Esenin, Bacovia, I. Barbu, Labiş, Sorescu, Nichita etc. Nu e vorba de influenţe, ci de o anume pliere la modèle de moment. Materialul propriu al poetei are un caracter mai apropiat de cel potrivit genului epic. Autoarea nu se fereşte de locurile comune, cum ar fi “dorul” (,,dorul biciuie”, „dor de stele”, “vraişte de doruri”, “harapnic de dor”, „dor ancestral”, “dragostea e dor dement”).
          Retorica Violetei Zamfirescu e de o simplitate aurorală
, pre-bolintineană. Ilustrez prin cîteva din epitetele sale ornante: gîndurile sunt cristaline, obiceiurile sunt străvechi, imensitatea e cosmică, răspunderile sunt înnoitoare, iubirea e dulce, făclia e perpetuă, tăriile sunt albastre, destinul e incandescent, neodihna – incandescentă, timpul – fierbinte, sărutul – fierbinte, cerul e rotund, culesul – rotund, anotimpurile sunt luminoase, înălţările – luminoase ş.a.m.d.
          Predilecţia poetei pentru unele teme importante este deservită deseori de insuficienţa mijloacelor. De pildă:
 <dezarmarea:> „Cine-n marele veac douăzeci / Mai ucide fetiţe, băieţi?”; <egalitatea femeii...:>  ,,Eu scot tractoarele pe arătură, / Colind pe şantiere, / Sînt jude, / Sînt chirurg”;  <mecanizarea agriculturii:> ,,În inima mea port mîndriile oamenilor / Ce-nalţă uzini în livezile lor” (?!) ; <sporirea producţiei de combustibil:> ,,E-o-ncăierare surdă între oameni şi cărbuni, / E lupta uriaşă între oameni şi-ntre munţi” (aş observa aici că „între ... şi între ...” e o construcţie nerecomandabilă, şi că oamenii nu se încaieră cu cărbunii).
          În genere, modul propriu poetei este, dacă nu cel eliptic-prozastic, atunci cel avîntat-declarativ
, <cu care nimiceşte orice temă:> : “Prin codrii minei, lîngă somnul firii / Vibra în noi puterea depăşirii” sau „În cuget cresc armonios / Răspunderi mari, înnoitoare”.
          <NOTĂ. Mă întreb de ce n-ar încăpea, în ospitaliera BPT, şi poeţi ca Leonid Dimov sau Mircea Ivănescu, şi cugetători profunzi dar accesibili ca Mircea Maliţa, Solomon Marcus, Constantin Noica, şi eseişti de speţă subtil-moralistă şi de amplă audienţă ca Al. Paleologu, Eugen Simion, N. Manolescu, Al. George, Lucian Raicu? Să fie aceştia de o valoare literară-educativă-instructivă inferioară Violetei Zamfirescu? Sau condiţia e să fi publicat în prealabil 27 de cărţi care să fi stîrnit, atît în cititori cît şi în critică, nimic mai mult decît o amabilă indiferenţă?>
_______________________
            1)
Cu roşu şi între paranteze croşete, aici şi mai jos, pasajele tăiate de cenzură. V. Info.

       George PRUTEANU
Vatra, nr. 7, iul. 1986