|
MOTTO INIȚIAL |
Trei sunt temele
noului roman al lui Corneliu Leu, continuare a ciclului construit prin
Ochiul dracului (1957), Puterea (1964, ed. a II-a 1973)
și Patriarhii (1979) :
1. Formele de adaptare,
în prezent, a acelor elemente care, în primii ani ai revoluției socialiste și
în deceniul 6, reușiseră, prin ipocrizie sau oportunism, să ocupe posturi mai
mult sau mai puțin importante, fiind îndepărtate odată cu purificarea
climatului politic.
2. Plasa de relații și
structuri care favorizează proliferarea tarelor morale în viața socială a
anilor noștri.
3. Contrastul - și lupta,
deschisă sau "freatică" - dintre activistul (vîrstnic sau tînăr), nealterat de
dogme și prejudecăți, creativ și curajos în inițiative, realmente revoluționar
- și iner(p)țiile sau adversitățile care-l blochează.
Epicul imediat e strimt, cartea trăiește din evocările ce au loc în cursul discuțiilor, din narațiunile puse în gura personajelor. Drăgan, activist de "primă generație", spirit deschis, generos, comprehensiv, raisonneur al romanului (preluat din cele anterioare) și reprezentant al autorului, își ia un concediu (concediul de plonjare în timp devine un "topos" al prozei noastre) și pornește într-un fel de anchetă sui-generis pe urmele faptelor vechiului său coleg, activistul Neagu, și ale fiului acestuia, Valentin. Neagu a fost un lucid pătimaș al cauzei, un om-model, un adevărat întemeietor : în urma sa a rămas un oraș. Fiul i-a moștenit caracterul aprig și incomod, ceea ce-l oune în opoziție cu inși nevertebrați ori spirite înguste, pentru că el disprețuiește "viziunea strict burgheză, profitoare în legătură cu disciplina : ești disciplinat, faci carieră; ești disciplinat, te văd șefii bine ; ești disciplinat, îți este comod ; ești disciplinat, stai în locuri călduțe și avansezi" (p. 74). Cu Valentin, mai mult simbol al comunistului de omenie și de acțiune eficientă decît personaj valid, investigatorul, adică Drăgan, are lungi convorbiri imaginare de dialectică socială, regăsind în acesta ardența propriei tinereți. Valentin e un alter ego. Oglindă mergînd de-a lungul unor evoluții si involuții, Drăgan întîlnește succesiv foști "potentați" (șefi de cadre etc.) ai epocii dogmatice, aciuați, acum, în slujbe profitabile încă, prin administrație, comerț etc., întrucît "în orice funcție îi pui, oricît de mică, că doar n-o să-i pui în alea importante, găsesc ei o modalitate să facă servicii altora, adică să-i facă pe alții să depindă de ei. Și nu din plăcere, ci fiindcă și ei depind de alții" (p. 150). Această galerie, satirică în registru sobru, realist, a sechelelor și lichelelor, este miezul cărții. Cele mai bune pagini sunt cele în care Corneliu Leu intră în mecanismul intercondiționărilor corupției :
"Unii se bucură la chestiuni elementare : cum să ciupească ceva materiale de la stat, sau să dea pe sub mînă mărfuri care nu se găsesc. Alții, însă, la polul opus, au aranjamente di granda (...). Între ei sîntem noi ăștia cu aranjamente medii (...) : un medic primește un cartuș de țigări, el îl dă unui profesor care închide ochii la un examen, cel examinat are la rîndul lui influență la angajarea cuiva și, așa, intri într-un sistem de relații care te ține bine și solid în viața socială (...) -Dar leafa ? (...) Leafa pentru ce o primești ? tună Drăgan (...) -A, leafa !... pricepu Ondulatu. Păi leafa e cucerirea noastră, ceea ce ne-a dat socialismul, spuse el nelipsit nici de umor nici de cinism (...). Leafa e dreptul nostru inalienabil, n-ai să ne pretinzi acuma chiar să și muncim pentru ea !" (p. 128 ; v. și pp. 107, 150, 165). |
Acestea sunt, în fond, "rănile soldaților
învingători" ; neajunsurile cu care omul politic prob are de luptat, pentru a
apropia realul de ideal.
Prin problematică,
volumul lui Corneliu Leu este deosebit de incitant ; să vorbesc de
profesionalitatea autorului Patriahilor sau al Romanului
unei zile mari ar fi superfluu. Rănile... e construit
din blocuri mari, compacte, independente, nuvele ale cîte unui traseu
existențial, desfășurat pe "terenul" înfăptuirilor lui Neagu, și legate prin
firul căutării, cu tîlc metonimic, a lui Valentin.
Îmi exprim însă rezerva
față de alunecările spre discursiv ale cărții, ca și față de tendința pe
alocuri maniheistă. Sunt, după opinia mea, laturile mai șubrede ale unei
întreprinderi care, prin premise și prin punctele de vîrf, e demnă de interes.
MOTTO FINAL |
_________________________
*) Corneliu Leu, Rănile soldaților învingători, roman, Ed. Cartea Românească, Buc., 1985.
  George PRUTEANU
|