Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.

IMPLACABILUL MITICĂ

MOTTO INIȚIAL
"Artele... pătrund... în masa claselor și produc astfel o conștiință unitară publică,
care pe nesimțite se preface într-o solidaritate etică".
EMINESCU

          Pe un taler al Balanței* lui Ion Băieșu, senzația densității ; pe celălalt, densitatea senzaționalului. Aidoma protagonistei, (Nela), autorul pare și el "avid de istorii și înțîmplări excentrice" (p. 181), "mort după tot felul de întîmplări aiuristice" (p. 100). Se fură un cadavru dintr-o cameră încuiată... O casă plutește pe apă 20 de km, apoi e adusă și pusă la loc și-n tot acest timp pruncii dinăuntru dorm... Pe un cîmp plouă cu bucăți de piatră de 800 de grame... Un chirurg nu primește de la pacienți "nici măcar o ciocolată"... Un responsabil de restaurant se răstoarnă cu mașina, soția și copiii ard de vii, el scapă... Un țigan e însurat cu o... prințesă, pe care a salvat-o, desigur în ultima clipă, de la sinucidere... Un tată dă foc copilului său pentru că micuțul era "cretin", și nu pățește nimic deoarece nevasta nu-l reclamă... Un altul, preot, propune soției uciderea progeniturii lor, un handicapat, prin înfometare... Are loc și o explozie, și e "atît de violentă, încît portarul a fost găsit la trei sute de metri despicat în două"... Un primar obligă pe toate oficialitățile din conducerea orașului să se mute în blocurile "unde locuiesc elementele cele mai turbulente"... Un revizor contabil avea un cîine "de geniu" care știa să spună da, nu, afară, haide, mulțumesc ; "bună ziua știa și în engleză și franceză"... Același investighează o "lovitură" (delapidare) în valoare de "peste cincizeci de milioane de lei"** ; el va sfîrși îmbrîncit sub roțile unui tren... Doi amorezi vor să-și pună capăt zilelor într-o cameră de hotel, dar iau purgative în loc de otravă, și efectul e de un burlesc scatologic...

          Cum se vede, Ion Băieșu pune la bătaie (depășind chiar lista din Au Lecteur a lui Baudelaire) tot ce e aducător de dezastre : apa, focul, otrava, brutalitatea, explozia, cutremurul etc. Romanul e, astfel, (și) un almanah de grozăvii, relatate cu un englezesc sînge rece.. (Iată încă un set: un tînăr își "pierde" mama la barbut și o oferă partenerilor, care o violează ; eroina principală însăși, de cum ajunge în orășelul industrial unde e repartizată, e obiectul unei tentative de viol în grup ; în fine, o altă femeie este siluită de trei inși, pe care ea singură îi pedepsește, tăindu-le posibilitatea recidivei; justiția o achită). Englezesc am spus ? Ar fi trebuit să zic : franțuzesc. Cartea e, în felul ei, "zolistă". O lume à la Hieronymus Bosch, plină de violență, mișelie, trivalitate, o populează. Fac pregnantă, orbitoare excepție doar protagoniștii, virgina (simbolic ?!) și nonconformista Nela, profesoară; și chirurgul, adorat de bolnavi și abhorat de colegi. Mitică ; ea n-are nimic (a avut două valize și le-a pierdut la inundații), el are doar o bicicletă și două costume de haine ; e în schimb posesorul unui colosal caracter precum și, în ciuda celor numai 58 de kilograme, al unui pumn redutabil, căruia îi cad victimă toți cei răi, fie ei derbedei ordinari sau șantajiști perverși, fie procurori superficiali sau medici venali. Dacă Nela e un fel de "străină" camusiană, imună la ticăloșie, Mitică e un incoruptibil, un justițiar, un donquijote, un "nebun" al rigorii morale.

          Ambițiile sociologice ale romanului sunt mari. În nici 250 de pagini, vom întîlni reprezentate un număr respectabil de instituții și profesii : activiști, medici, profesori, țărani, activiști, preoți ; armata, miliția, securitatea, procuratura, CFR-ul. Intenția de "secțiune" e vădită, și n-aș spune că e ratată. Băieșu unge cu senzațional feliile (consistente) de viață.

          Romanul e scris parcă de chirurgul Mitică : nervos, tăios, lapidar, gîfîit, sincopat, în ritm de hard rock. Faptele se înșiră fulgerător, depănate, ai zice; cu "acceleratorul". Cartea e și, întrucîtva, "han al Ancuței", fiindcă mai fiecărui personaj i se oferă răgazul de a istorisi o poveste, îndeobște terifiantă - ceea ce abia sporește viteza epică. Conform clasicei legende despre umoriști, și Ion Băieșu este, în roman, un pesimist ; simte enormitățile și vede monstruozitățile. Viziunea sa e crîncenă, de un neorealism aspru și sec (cu mici înclinații, chiar, spre catastrofal). Citibilă dintr-o suflare, aș reproșa totuși cărții unele rezolvări facile : Mitică e un personaj simpatic și viabil; scoțîndu-l din grava încurcătură prin procedee deus ex machina, autorul îl transformă, nițel, în hopa-Mitică. Și apoi, dacă romanul e tropotitor (ceea ce e bine), finalul dă impresia de pripit sau, oricum, de neiscusit. E păcat, pentru că Ion Băieșu scrie plauzibil și zgîndăritor, nu evită "problemele" (Balanța e chiar un "potpuriu" de teme fierbinți) și oferă, în această carte de schimbare la față, multe pagini pe gustul acelui cititor care caută în proză adevăr brutal și brut.

MOTTO FINAL
"Gustul estetic al publicului este o superioritate națională, și a feri de scădere și pervertire gustul poporului tău este un act de patriotism"
G. IBRĂILEANU

_________________________

            *) Ion Băieșu, Balanța, roman, Ed. Cartea Românească, Buc., 1985.
            **) 1985! Salariul unui profesor de liceu e de cca 2000 de lei; o "Dacie" costă cca 70.000. (Notă din febr. 2006)

       George PRUTEANU
Convorbiri literare, nr. 4, apr. 1985