Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.

CEL MAI "ARTIST" JURNAL

          În 9 ianuarie 1958, cînd i se naște fiul, Radu Petrescu consemnează că, "o zi înainte, mama lui a citit Ulciorul de aur (Hoffmann)" (p. 91). Cîteva zile după aceea, scriitorul întîlnește un grup de măturători și măturătoare, notîndu-și ulterior că "oamenii aceștia, cînd se mișcă, execută parcă un balet" (p. 95)...

          Emblematice, aceste două însemnări exală spiritul jurnalului lui Radu Petrescu (din care ultima bucată a apărut anul trecut la Cartea Românească sub titlul A treia dimensiune*), și anume acea devoțiune absolută față de artă, ca unic rost al existenței. Indiferent la presiunea cotidianului - de altfel, A treia dimensiune oferă, din crîmpeie, și o subtilă "teorie" a abstragerii din timp, a trăirii într-un "prezent etern" (p. 100) - autorului i s-ar potrivi ca deviză, ca motto, o parafrază după vestitele cuvinte ale lui Ferdinand I al Germaniei (apud Seneca) : "Fiat ars, pereat mundus !"

          Lectură și scris, inspirație și expirație, între acestea două nu încape aproape nimic, decît grăuntele de mister al traiului de zi cu zi. Radu Petrescu își cizelează nesfîrșit stilul și pe pe sine prin citiri și observație. "Orice operă se înscrie în textul unui jurnal ideal, nefiind altceva decît o parte anume din ritmul mare al existenței" (p. 227).

          Toate modurile de lectură sunt ilustrate în paginile acestui jurnal : lectura intensivă, avidă ("mă grăbesc să înghit un volum, pe care mi-am pus în cap să-l duc pînă la sfîrșit" - p. 246), lectura promenadă ("deschid acasă cărți prin care de mult nu m-am uitat" - p. 200), recitirea ca eternel retour ("pînă la 8 citesc - după cîți ani din nou ? - primele 235 de pagini din Lucien Leuwen" - p. 195), lectura voluptate fulgurantă ("și eu pe pat cu Le diable boiteux în mînă din care doream să citesc două-trei fraze pentru a-mi aminti o muzică" - p. 179), lectura studiu ("A se citi, în paralel, Eloi contre Eloi - Renard - și din Baudelaire, A une heure du matin. Nu e deloc neinteresant să pipăi din ce este făcută o operă" - p. 213) ș.a.

          Radu Petrescu, "cititor vechi și sensibil, unul dintre aceia a căror viață este populată de dulci fantasme" (p. 196) și care e "bolnav de toate cărțile necitite, de toate cărțile nescrise" (p. 208), scrie jurnalul pe măsură ce-și citește propria viață. O lungă meditație asupra naturii ca imensă carte și a existenței ca lectură profilată - iată ce este A treia dimensiune, piesă ce completează cel mai "artist" jurnal al literaturii române.
_________________________

            *) Radu Petrescu, A treia dimensiune, Ed. Cartea Românească, Buc., 1984.

       George PRUTEANU
Convorbiri literare, nr. 1, ian. 1985