|
UN ROMAN DESPRE ABSOLUTUL IUBIRII
V. și: |
Matei Iliescu* este o
carte despre absolutul iubirii. Din lungile reverii și conversații ale celor doi
îndrăgostiți, cititorul percepe ideea de iubire cu pregnanța cu care se
desprinde un precipitat din amestecul a două lichide într-o experiența de
chimie. Iubirea lor invadează blînd întreaga carte, în care aproape nimic din ce
este exterior acestui sentiment nu subzistă. Determinările locale și temporale
sunt reduse la minimum și la tipic : un orășel de provincie, plin de verdeață și
de cenușiu, stătut și agresiv, în anii interbelici. Personajele celelalte (ca
stelele față de soare) nu trăiesc decît în măsura în care intră în lumina
dragostei celor doi.
Cine sunt ei ?
Au cîte ceva din mai multe cupluri
celebre. Pînă la un punct, Matei și Dora reeditează oarecum situația lui Felix
și a Otiliei din romanul lui Călinescu. Matei e adolescentul matur, meditativ și
tenace, îndrăgostit de o tînără care-l depășește cu puțin în privința vîrstei și
cu mai mult în privința experienței senzuale. Tot ca și Felix, Matei se află
claustrat într-o lume anostă și agasantă pe care o disprețuiește și o
refuză. Va urma ca și Felix, medicina. Are, ca și acela, sensibilitatea
exacerbată și intransigența netedă a adolescentului-prin-vocație.
Dora rimează Otiliei prin melanjul de
inocență și senzualitate. Este o femeie căsătorită (nepotrivit căsătorită), dar
are în purtări puritatea unei nubile. Cu toată experiența ei de femeie, relația
cu Matei are multă vreme o culoare angelică, de o ardentă și totuși castă
tandrețe. E copilăroasă și maternă, devotată și imprevizibilă, temătoare de
conveniențe uneori, alteori nestăpînitâ. Otilia pleacă la Paris cu Pascalopol.
Într-o scenă finală, Matei o vede pe Dora urcînd într-o mașină ce-o aștepta în
fața porții. Ecce mulieris ! ar exclama amatorii de situații limpezi, dar
lucrurile sunt mai subtile, Dora nu e o frivolă. Ca și corespondenta ei
călinesciană, ea știe că e pentru ex-adolescentul Matei doar o treaptă. Ea nu-l
„părăsește” ci, dacă expresia e bine înțeleasă : îi redă libertatea. Matei și
Dora nu se pot căsători, universul lor nu e cel genuin al lui Daphnis și al
Chloei, iar vîrsta și condiția lor socială nu sunt cele ale lui Romeo și ale
Julietei. Iubirea lor, pentru a rămîne o mare iubire, trebuie să moară brusc și
violent. Altfel, trecută de punctul culminant, se alterează și se auto-distruge.
Într-o asemenea dragoste absolută, cei doi parteneri se „devorează” reciproc, și
fără o întrerupere necruțătoare, istoria lor s-ar tansforma dintr-o love
story în povestea unei agonii (v. Adolphe de Benjamin
Constant).
Un personaj foarte interesant,
amintind de contele Karenin, este - avocatul Jean Albu, soțul Dorei. Mai
vîrstnic decît ea, a cîștigat-o datorită strîmtorării financiare a
părinților. O iubește calm și necondiționat, îi suportă stoic cheltuielile și
capriciile, chiar cînd ele îi ating „onorabilitatea”. E destul de cultivat și
comportamentul său nu e lipsit de eleganță, dar firește că ochii exaltați ai
Dorei îl văd ca pe o brută insensibilă și vulgară. Cînd Dora îl părăsește o
dată, face tot ce-i stă în putință ca să evite scandalul și ponegrirea ei.
Reușește. Reîntoarsă, nu-i reproșează nimic, tratînd-o cu aceeași căldură și
stimă. (Bineînțeles că ei tocmai această toleranță - născută, să fie clar,
dintr-o dragoste onestă și comprehensivă - i se pare josnică și enervantă). Cînd
îl părăsește pentru a doua oară, aleargă disperat s-o recîștige. În subteran,
cartea insinuează drama sa, de om mijlociu, biet Karenin, lovit în sentimentele
sale „mijlocii” dar sigure, puternice, disprețuit și umilit de a iubi o femeie
volatilă și incomodă, bursuc încercînd să stăpînească o libelulă. Ca și Karenin,
Jean Albu e în esență un personaj tragic, doborît de nepotrivirea dintre forțele
și aspirațiile sale. El e din galeria celor vinovați fără vină,
sau, poate, a celor vinovați din principiu.
Există în Matei Iliescu
o prezență aproape eminesciană, aș spune, a naturii. Dragostea transformă în
întregime corpurile celor doi în receptacule de frumos, și ei simt natura
cu toți porii. Fiecare sărut al lor e învăluit în vînt, fiecare mîngîiere
aureolată de stele, fiecare îmbrățișare protejată de foșnetul arborilor. E o
tentă quasi-rousseauista în acestea, iar ideea, nobilă, e că în momentele ei
supreme, iubirea e o contopire în ordinea cosmică. Rupți cu totul de contigent,
de meschinării, de terestru, cei doi plutesc parcă pe o insulă situată în eter.
Revenirea cu picioarele pe pămînt e cu atît mai dură.
La a doua lectură, Matei Iliescu
rămîne aceeași carte suprinzătoare și inefabilă. Inefabilă atît în formă cît
și în fond (iertată fie expresia). E o poveste de iubire, evident, dar relatarea
e, paradoxal, atît de neutră, de egală, de „obiectivă” încît mai curînd am
numi-o harta unei iubiri. Lirismul abundent nu afectează cu nimic
curgerea de o lentoare imperturbabilă a narațiunii. Autorul - și aceasta e o
performanță - pare străin de ce se întîmplâ acolo. El e obligat să înfățișeze
exact efuziunile eroilor săi, comuniunile lor patetice cu cerul și pămîntul, să
precizeze eventual ambianța - dar fără a avea vreun amestec afectiv, fără
a „lua partea” cuiva. Rousseauistă și debordant lirică în conținut, cartea e
aproape balzaciană în ce privește poziția autorului.
Stilul este și el „inefabil”, mixtură
fină de viziune adînc plastică, metaforică, lume văzută prin strălucirile unui
caleidoscop, și cronică migăloasă, metodică cu experte penetrații psihologice.
Radu Petrescu obține un stil personal din logodna scrisului artist
al fraților Goncourt cu liniaritatea de „Cod Penal” stendhaliană.
________________
*) Radu
Petrescu, Matei Iliescu, roman, ed. a II-a, Ed. Eminescu, 1973,
471 pp.
  George
PRUTEANU
|