Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.    

V. și:
RADU PETRESCU (Proze)
UN ROMAN DESPRE ABSOLUTUL IUBIRII ( Radu Petrescu: Matei Iliescu )
MIRCEA HORIA SIMIONESCU - UN FANTAST IRONIC

DESPRE JUNEȚE ȘI DOI DISIDENȚI

 

       Rog redacția revistei Vatra, care mi-a adresat amabila invitație de a răspunde anchetei despre starea prozei "tinere" românești contemporane, să-mi permită o mică și, sper, nevinovată, diversiune.
       Întrebarea, în ansamblu) ei, mă face să mă gîndesc la lună. Luna are o față vizibilă și una etern ascunsă. Cu puțină atenție și pricepere, poți observa starea prozei românești contemporane. Proza „tinerilor" însă, pardon, n-o văd. Și iată de ce (acesta e primul act al diversiunii).
       N-am înțeles niciodată amestecul buletinului de identitate in critica literară. Aici singurul act de naștere valid e talentul. Fraze de genul „activează de zeci de ani în cîmpul literelor" mă scîrbesc și mă întristează. Perseverența nu creează merit. Vechimea conferă o pensie mai mare, dar nu o valoare mai mare.
        Poezia tinerilor..., proza tinerilor... critica tinerilor... sintagme bizare și neadecvate decît cel mult gazetăriei efemere și pospăielnice. Fiindcă, dac-o luăm așa, Les illuminations ale lui Rimbaud aparțin „poeziei tinerilor", Viața lui Mihai Eminescu ține de „critica tinerilor”, opera lui Eminescu toată intră și ea la „poezia tinerilor”, ca și a lui Byron, a lui Shelley, Străinul lui Titus Popovici la „proza tinerilor” ș.a.m.d.
          Formula nu mi se pare numai ineficientă, dar și încurcătoare. Cum Dumnezeu să aflu eu care sunt prozatorii tineri? De unde să le procur vîrsta și cum să nu mă rușinez de așa o investigație străină ideii de critică literară?
       Iar ineficiența vine de acolo că se aplică un criteriu biologic într-o materie estetică, adică e ca și cum ai vrea să tai un măr cu o umbrelă. Ce are a face junețea autorului cu judecata pe care trebuie eu s-o dau? Să-l încurajez fiindcă-i prîslea?
          În concluzie, noțiunea de proză a tinerilor (poezie, critică) nu-mi spune nimic, întîi fiindcă junețea nu circumscrie nici un domeniu estetic și nici măcar unul psihologic, și pentru că nu cunosc și nici nu mă dau în vînt după datele de naștere ale prozatorilor cu care am plăcerea de a fi contemporan. (Pentru cei care ar avea maliția să mă boteze „critic tînăr", menționez că am văzut lumina zilei în jurul datei de 19 iunie 1899).
          Cu privire la starea prozei contemporane, nu voi da un tablou exhaustiv, pentru că n-am putința și nici spațiul, nici nu voi vorbi de „numele reprezentative" (cîte pagini mi-ar trebui să spun măcar cîte două-trei fraze despre Buzura, Stancu, Paul Georgescu, Ștefanache, Petru Popescu, Fulga, Guga, Mircea Cojocaru, Barbu, Preda, Fănuș Neagu, Mazilu, Băieșu, Titel, Petran, (M. Ciobanu?)
          Așadar, pentru că sunt simptomatici acestui moment (întotdeauna simptomatici au fost disidenții), voi vorbi despre doi disidenți ai prozei noastre de azi și de ieri:
 

MIRCEA HORIA SIMIONESCU și RADU PETRESCU

       Ambii, scriitori de rafinată intelectualitate, ambii cîștigători ai unui pariu cu sine constînd în a nu debuta decît după opt lustri de viețuire, ambii spărgători de forme fixe, ambii îndrăgostiți de părintele Otiliei și al lui Ioanide, ambii amatori de fină eseistică, ambii colați cu cîte o secundă muză, a picturii unul, a muzicii celălalt – cei doi prozatori formează ceea ce am putea numi tandemul cerebralilor.

          Radu Petrescu a adus epicii noastre notația fină, gracilă, colorată pînă la infimitezimal. Proza sa are – mutatis mutandis
° – euritmiile și chinezăria plină de efecte abil socotite a paginii unui Flaubert și volutele largi, sinuoase și egotiste ale stilului proustian. Scriitorul este un virtuoz producător de imagini, în care de altfel, programatic, vede șansa si sensul scrisului. Pe de altă parte, Radu Petrescu socotește că a scrie înseamnă a-ți sublima, mai mult sau mai puțin, jurnalul intim. De aceea scrisul său, în special cel din volumul Proze va avea farmecul spontaneității și al diversității deconcertante. Notațiile se succed într-un imprevizibil zig-zag, care, totuși, în cele din urmă, delimitează o devenire spirituală. Tocmai această înaltă temperatură a ideilor, a trăirilor intelectuale, topește jurnalul intim în proză autentică.

          Proza lui Radu Petrescu își conține în sine extremele: sunt pe de o parte pagini întregi de eseu genuin, de critică literară en miettes
° de cea mai suavă calitate, și pe de alta, pagini de epic pur (Sinuciderea din grădina botanică), acțiune sadea. Adevăratul Radu Petrescu, scriitor insolit, este însă la mijloc, în spațiul în care avatarurile vieții empirice se îngemănează celor ale vieții de lectură, în spațiul în care cerul cu litere și cerul cu stele sunt unul și același. Este tocmai frumoasa „teză" pe care o aduce literatura, crescută din Flaubert, Jules Renard și Proust, a acestui temeinic scriitor de idei trăite.

          Mircea Horia Simionescu are, pe lîngă cele semnalate, un punct vădit de tangență cu Radu Petrescu în fenomenul autocomentării. Amîndoi sunt scriitori ale căror pagini își anticipă parcă exegeza. Scriitor cu acută conștiință de sine, Mircea Horia Simionescu presară, în cele două tomuri de pîn-acum ale tetralogiei
sale, comentarii excelente, de bun-simț și acide, la propriul său produs literar. Este, și aceasta, un semn al superioarei jovialități care-l animă. Jovialitatea este a sa facculté maîtresse°. Jovialitatea ironică, jovialitatea fantastă, jovialitatea speculativă, jovialitatea epică – în fine, fiecare rînd al lui M.H. Simionescu stă sub egida frapantei bucurii de a vedea, a gîndi, a clasifica, a scrie și a descrie. Scriitorul teoretizează modul ludic de a exista (vital și litterar). Jocul reprezintă triumful subiectului asupra obiectului, triumful libertății asupra necesității, victoria gratuitului asupra pragmaticului. „Trăiți voioși!" recomanda Rabelais, maestrul jovialității, în faimosul Prolog către cititori, „scriu un dicționar de nume pentru că nu pot scrie nici o pagină de Gargantua", notează M. H. Simionescu.

          Radu Petrescu și Mircea Horia Simionescu sunt libertățile pe care și le ia o literatură ca trece pragul rafinamentului.

       George PRUTEANU
          
Astra, nr. 5, 20 mai 1972