|
V. și: |
DESPRE JUNEȚE ȘI DOI DISIDENȚI
Rog redacția revistei Vatra, care mi-a adresat amabila
invitație de a răspunde anchetei despre starea prozei
"tinere" românești contemporane, să-mi permită o mică și, sper,
nevinovată, diversiune. |
Ambii, scriitori de rafinată intelectualitate, ambii
cîștigători ai unui pariu cu sine constînd în a nu debuta decît după opt lustri
de viețuire, ambii spărgători de forme fixe, ambii îndrăgostiți de părintele
Otiliei și al lui Ioanide, ambii amatori de fină eseistică, ambii colați cu cîte
o secundă muză, a picturii unul, a muzicii celălalt – cei doi prozatori formează
ceea ce am putea numi tandemul cerebralilor.
Radu Petrescu a adus
epicii noastre notația fină, gracilă, colorată pînă la infimitezimal. Proza sa
are – mutatis mutandis°
– euritmiile și chinezăria plină de efecte abil socotite a paginii unui Flaubert
și volutele largi, sinuoase și egotiste ale stilului proustian. Scriitorul este
un virtuoz producător de imagini, în care de altfel, programatic, vede șansa si
sensul scrisului. Pe de altă parte, Radu Petrescu socotește că a scrie înseamnă
a-ți sublima, mai mult sau mai puțin, jurnalul intim. De aceea scrisul său, în
special cel din volumul Proze va avea farmecul spontaneității și al
diversității deconcertante. Notațiile se succed într-un imprevizibil zig-zag,
care, totuși, în cele din urmă, delimitează o devenire spirituală. Tocmai
această înaltă temperatură a ideilor, a trăirilor intelectuale, topește jurnalul
intim în proză autentică.
Proza lui Radu Petrescu
își conține în sine extremele: sunt pe de o parte pagini întregi de eseu genuin,
de critică literară en miettes°
de cea mai suavă calitate, și pe de alta, pagini de epic pur (Sinuciderea din
grădina botanică), acțiune sadea. Adevăratul Radu Petrescu, scriitor
insolit, este însă la mijloc, în spațiul în care avatarurile vieții empirice se
îngemănează celor ale vieții de lectură, în spațiul în care cerul cu litere și
cerul cu stele sunt unul și același. Este tocmai frumoasa „teză" pe care o aduce
literatura, crescută din Flaubert, Jules Renard și Proust, a acestui temeinic
scriitor de idei trăite.
Mircea Horia Simionescu
are, pe lîngă cele semnalate, un punct vădit de tangență cu Radu Petrescu în
fenomenul autocomentării. Amîndoi sunt scriitori ale căror pagini își anticipă
parcă exegeza. Scriitor cu acută conștiință de sine, Mircea Horia Simionescu
presară, în cele două tomuri de pîn-acum ale tetralogiei
sale, comentarii excelente, de bun-simț și acide, la propriul său produs
literar. Este, și aceasta, un semn al superioarei jovialități care-l animă.
Jovialitatea este a sa facculté maîtresse°.
Jovialitatea ironică, jovialitatea fantastă, jovialitatea speculativă,
jovialitatea epică – în fine, fiecare rînd al lui M.H. Simionescu stă sub egida
frapantei bucurii de a vedea, a gîndi, a clasifica, a scrie și a descrie.
Scriitorul teoretizează modul ludic
de a exista (vital și litterar). Jocul reprezintă triumful subiectului asupra
obiectului, triumful libertății asupra necesității, victoria gratuitului asupra
pragmaticului. „Trăiți voioși!" recomanda Rabelais, maestrul jovialității, în
faimosul Prolog către cititori, „scriu un dicționar de nume pentru că nu
pot scrie nici o pagină de Gargantua", notează M. H. Simionescu.
Radu Petrescu și Mircea
Horia Simionescu sunt libertățile pe care și le ia o literatură ca trece pragul
rafinamentului.
  George
PRUTEANU
|