* DESTINUL VINE PRIN POŞTĂ
Trebuie să considerăm cărţulia lui Adrian Păunescu o glumă. O glumă a unui
spirit agitat, geamăn temperamentului, o şotie (v. Gide) a unui spirit
care-şi īntrerupe puţin teribilele clocote pentru a se deda unui joc năstruşnic.
Unde e Adrian Păunescu cel tulburat de mari īntrebări ? Unde e Adrian Păunescu
cel mustind de patos ? Unde e Adrian Păunescu poetul care,
ca un Beniuc mai zvăpăiat, s-ar lua la trīntă cu tot universul ? Unde e Adrian
Păunescu cel grav şi profetic ?
E... īnAmerica, unde are o
bursă de studii, şi, īn locul său avem acum pe piaţa literară un personaj ce-i
aparţine, bizarul şi burlescul factor Chelariu, detectiv fără voie. El e
personajul-ax al mini-romanului Cărţile poştale ale morţii (Ed. Albatros,
1970, 114 pp.). Sare īn ochi alura parodistică o titlului, bătīnd apropo la
titlurile de groază" ale cărţilor de două parale (sau de 15) de odinioară:
Moartea bate la geam", Īn valiză era
mortul", Moartea şi cei patru scheleţi"
şi altele din aceeaşi făină macabru-tembelă.
Mini-romanul lui Adrian Păunescu
īncepe deci ca o istorie poliţistă şi de spaimă. O babă şi un director primesc
cīte o carte poştală prin care sunt anunţaţi că īn termen de o oră vor da ortul
popii, semnat : Destinul. Şi īl dau. Partea hazlie, de un haz, ziceam,
burlesc, e că Destinul semnează cu respectoase sărutări de mīini şi salutări
tovărăşeşti. Iar partea grotescă, funambulescă e cădin lumea celor
drepţi, defuncţii trec in final din nou īnlumea noastră strīmbă. De
altfel, tot şicul istoriei e că, pe la mijloc, lumile se amestecă de nu mai ştii
care-s morţii, care-s vii.
Din detectivistă, cum se vede,
afacerea se transformă treptat īntr-o poveste sinistro-fantastică, cu fantome,
ţintirime, năluci (şi-n alb şi-n negru), morţi vorbăreţi, cavouri, urlete īn
noapte - īnfine, un talmeş-balmeş nu lipsit devervă oarecum
suprarealistă. Volumul se citeşte uşurel, chiar dacă, apropiindu-te de pagina
114, nu poţi să nu te īntrebi: ce vor să fie toate năzbītiile astea noctambule?
Poate o tiflă spre onirici, poate o zeflemea către romanele
aşa-zis negre (avem şi noi: vezi Moartea vine pe bandă de magnetofon
de tov. Haralamb Zincă, romannegru cu dungi roz), sau poate, pur şi
vesel, o glumă sugubăţ-lugubră ? (Care ţi-ai uitat, bă, cavoul pe plajă ?").
Păunescu are aici un stil băşcălios, voios şi spumos, cu calambururi şi poante
lejere, miticiste. Mai bate prin paginile cărţuliei şi cīte
un vīnt dinspre Băieşu.