*
V și Marin Mincu: "Mă interesează banu' / Nu părerea lu' Pruteanu!"
*

      

 Un fel de
JURNAL
despre
MANELE

4 febr. 2004
   
RĂSPUNS GENERAL ÎN "PROBLEMA" MANELELOR
    • Am spus și spun că, față de adevărata hrană spirituală (în care intră și muzica), manelele sunt ca mucegaiul pentru pîine: ceva care alterează.
    • Nu am nimic cu cei care ascultă manele și nici cu cei care le cîntă; ei pot fi oameni cumsecade (din păcate, prea puțin instruiți). Eu arăt că "prăjitura" e stricată, avertizez. În rest, e treaba celor care doresc să mănînce prăjituri stricate.
    • Gusturile se discută. Altminteri, știința numită estetică ar fi vorbă goală - și nu e. Doar gusturile în materie de culori și de alimente (deci în chestiuni mărunte, ușurele) nu se discută (De gustibus et coloribus non disputandum).
    • Nu "impun" nimănui ce să asculte și nici nu doresc să se impună. Așa cum "maneliștii" sunt liberi să cînte, eu sunt liber să-mi spun opinia despre ceea ce cîntă ei. Opinia mea este foarte negativă; e dreptul meu, așa gîndesc. Consider că asemenea "sub-muzică" și asemenea texte, mai mult decît penibile (uneori, oribile), fac rău igienei spirituale a românilor. Coboară nepermis de jos nivelul gustului public, îl trivializează. Buruienile nu lasă florile să crească. Dar nimeni nu e obligat nici să mă asculte, nici să mă creadă.
• • •
    Vă rog să-mi dați o lămurire: ce este frumosul?
    Nu știu. Dar cînd îl văd, îl recunosc.
......................
    Păi dacă dumneavoastră ziceți că il recunoașteți, nu poate face oricine altcineva același lucru?
    Frățioare, Întrebarea "ce e frumosul" e la fel de grea ca și întrebări precum: "de ce trăim?", "ce este Dumnezeu?", "ce rost are viața?", "ce e omul?" ș.a.
    Simt și înțeleg frumosul aceia care:
    1) au un suflet și o minte predispuse spre așa ceva;
    2) au citit cărțile potrivite;
    3) au privit destule tablouri frumoase;
    4) au ascultat muzică adevarată și s-au pătruns de ea;
    5) au trecut și pe la teatru, pe la operă, au făcut ochi mari la un apus, la un curcubeu, la un val de mare;
    6) au fost străbătuți de un fior în fața unui gest profund omenesc.
    Iar cei care au și un pic de har, reușesc și mai bine.
    Așa stau lucrurile, frățioare.
• • •
    "Dacă ați avea dumneavoastră o casă de discuri sau televiziune sau ați fi producător, dacă ați ști că manelele v-ar duce către succes, nu le-ați difuza sau nu ați lansa anumiți cântăreți? Eu unul nu cred că nu ați face același lucru."
    Dacă aș avea o casă de muzică, n-aș edita, nici n-aș difuza manele; mai bine mor de foame.
    "Manelele dacă nu le asculți, nu îți intră în cap"... Aici e buba: că dacă le asculți, intră. Și așa începe pervertirea gustului puștilor, al adolescenților, al tinerilor etc.
    "Manelele sunt ultima problemă la care să vă gândiți". Nu-i adevărat. La economie nu mă pricep. Mă pricep, întrucîtva, la cultură. Manelele sunt un virus al culturii populare. Deci e firesc să mă preocupe - nu obsedant, ci cît se cuvine.
• • •
    Spune cineva, într-un mesaj: "tragedia culturii românești, care de fapt este tragedia bunului-simț, a moralei și a normalității în general".
• • •
    "Felicitări pentru modul în care v-ați comportat cu maneliștii. Totuși, nu înțeleg de ce a trebuit să vă puneți «la mintea» lor, oricum sunt înguști..."
    Nu m-am pus la mintea lor. Nu pentru ei vorbeam. Ci pentru zeci de mii de oameni "recuperabili", "influențabili", care trebuie avertizați că manelele sunt o mizerie. Un homme averti en vaut deux - un om avertizat face cît doi.
• • •
    "Toți consumatorii de manele, care plătesc bani grei acestor «lăutari», sânt în mare parte produsul sistemului de învățământ din România. Dacă nu aș fi făcut școală serioasă înainte de 89, probabil că aș fi ascultat și eu acum manele. Nu ascult fiindcă nu pot. Însă m-am înspăimântat când, ducându-mă după fiul meu la școală, la un sfârșit de trimestru, am constatat că diriginta le adusese un casetofon și le pusese «muzică». Bănuiți ce muzică. Toată vina o au educatorii și formatorii. Mai puțin televiziunile."
    E terifiantă întîmplarea cu diriginta; arată, încă o dată, halul de degradare în care a ajuns, în multe locuri, școala românească (v. și textul Școală în Ardeal, în sait). "Toată vina o au educatorii și formatorii. Mai puțin televiziunile"... Nu. Televiziunile îi "formează" și pe formatori.
• • •
    Un răspuns: E foarte rău că vă plac manelele, dar nu trebuie să vă îngrijorați: nu se moare din asta. Rămîi doar nițeluș neisprăvit.

5 febr. 2004
    Manelele nu reprezintă, totuși, nivelul majorității, ci pe cel al unei minorități gălăgioase.
    Nu mă gîndesc la interzicere, ci doar la o barare a accesului prin politici culturale ale acelor mass-media care nu sunt scelerate.
• • •
    "Recurgeți la imprecații..." Imprecații?! Cădea-mi-ar hardul, bloca-mi-s-ar windows-ul, arde-mi-s-ar cooler-ul, toci-mi-s-ar tastele, virusa-mi-s-ar fișierele în clipa blestemată cînd, precum Terente, lipsit de argumente, aș recurge la imprecații!!!
    Gusturile se discuta, altminteri orice nătărău s-ar pricepe la artă. Doar în materie de culori și alimente nu se discută gusturile. De aici încolo, există prost-gust și bun-gust. Sensibilitate față de frumos și... nesimțire.
• • •
    D-le Pruteanu, vă asigur că v-ați câștigat un aliat de nădejde în persoana mea după emisiunea de aseară. Dacă am fost singurul pe care l-ați «recuperat» (deși cred că mă înșel) cred că tot a meritat efortul la care v-ați expus. Am citit și povestirea despre întâmplarea de la școala din Ardeal, a fost prima oră în viața mea când mi-a fost rușine că sunt ardelean. Atât. Al d-voastră nou prieten... M(...) F(...)
    Am citit mesajul dv. de 6 ori pînă acum. Cred că abia la a 10-a lectură voi fi sigur că nu visez.

6 febr. 2004

    Nu sper că, gata!, de mîine va fi ordine - dar vreau să sporesc, prin influența pe care o pot avea, numărul aprinzătorilor de becuri roșii. Cei lucizi trebuie să strige mereu că trăim într-o anormalitate vulgară, altfel lumea se obișnuiește cu ea și începe s-o considere "normală". Felul de a fi al tinerilor de azi e un amestec pe care l-au format: 70% televiziunile, 20% anturajul, 10% familia și școala. Cu asta am spus și ce e de îndreptat.
• • •
    Manele la Casa de Cultură
   "Luna februarie va fi una cu o activitate foarte intensă pentru Casa de Cultură «Mihail Sadoveanu» din Pașcani. În cursul următoarelor zile, sunt asteptați la Pașcani «crema» manelelor, mai precis Nicolae Guță, Sorina și Adrian Minune. «Am solicitat acești artiști la Pașcani deoarece avem semnale concrete din partea tinerilor că aceștia sunt iubitori de manele. Nu știu încă data exactă a sosirii lor, însă vom primi răspunsul acestora în câteva zile», a precizat Vlad Hariga, directorul Casei de Cultură din Pașcani."  L(...) C(...)
    Asemenea inconștiente "legitimări" (Casa de cultură!) agravează fenomenul și-l ajută să prolifereze. E sinistru.

7 febr. 2004
    După opinia mea, e inadmisibil ca instituții ce țin de stat/guvern (cum ar fi o Casă de cultură) să difuzeze așa ceva. E o infectare voluntară a spiritelor. "Cerere și ofertă", mi se spune... Și pornografia se cere. Și drogurile. Și armele.
    E degradant să stai de vorbă cu «cîntăreții» ăia... Eu nu dialogam cu acele persoane ("maneliștii"), ci cu opinia publică. "Degradant"? Nu! Un profesor de științe naturale care prezintă studenților un cărăbuș (Melolonta melolonta) nu devine cărăbuș.
    Manelele, oglinda societății românești contemporane? Nu. Manelele sunt negrul de sub unghiile netăiate ale societății românești contemporane. Pledez pentru igienă. Și grosul societății românești contemporane e compus din oameni cu un bun-simț al igienei moral-mentale. Nu vreau ca minoritatea grobiană să aibă putința de a influența.
• • •
    "Manelele nu reprezintă un atât de mare pericol..." Ba reprezintă un pericol. Buruienile nu lasă florile să crească. Pericolul e ca aceia care abia descoperă viața să creadă ca asta e muzica, cînd e doar un zgomot nociv, ca acela al țevilor de eșapament.

12 febr. 2004
    Se mai face astăzi cultură, după părerea dumneavoastră?
    Bine'nțeles că se mai face: unii scriitori mai scriu (și publică), unii pictori mai pictează (și expun), unii actori joacă (si au și oarece spectatori) etc. Problema e alta: locul acordat culturii în viața publică a devenit unul marginal. Cultul ideii de cultură a scăzut sub limita admisibilă. Cultura elitei o duce bine, dar cultura de masă s-a degradat înfiorător, infestată de grosolănie, sexualitate de mahala, umor grobian, "j"mecherie, agramatism, ignoranță. În casele de cultură sunt cazinouri, în căminele culturale - crîșme. Cărțile sunt de 7 ori mai scumpe decît în 1989. Televiziunile oferă 0,01% cultură. Se urmărește, parcă, îndobitocirea acestui neam. Asta e situația.
• • •
    Ce părere aveți despre muzica comercială (nu cea românească, inexistentă)?
    Nu înțeleg bine noțiunea de "muzică comercială". Cea care găsește cumpărători? și Iglesias se vinde, și Pavarotti, și Aznavour, și Alifantis. Manelele nu sunt muzică comercială pentru ca nu sunt muzică: ele sunt niste strigături sau niște văicăreli ritmate sexual și provenind din minți oribil de sumar mobilate.
    Și în muzica "ușoară" apar, în lume, 3-4 piese pe an remarcabile (și durabile), restul fiind "de consum", de "umplutură", de valoare mediocră, submediocră sau nulă (atenție, manelele sunt sub zero, fiind nocive). Comercialul nu e un criteriu decît pentru bișnițari. Un artist nu-și propune să "vîndă", ci să facă ceva nou și reușit.

14 febr. 2004
    Ce urmăriți?
    Urmăresc ceea ce am urmărit și prin articolele, emisiunile și cărtile mele: să comunic și să comunic, să găsesc părtași bucuriilor mele estetice. Un estetician francez, J.-M. Guyau, spunea: "Cînd vezi frumosul, simți nevoia să fii doi". În esență, e o pură gratuitate. După o vorbă clasică (à bon entendeur...°): finalitate fără scop. Ce să adaug? Scopul e să fiu mulțumit de cum exist și ce rămîne. Scopul este ca oameni cu structură asemănătoare cu a mea (și sunt mulți) să perceapă ceva substanțial și agreabil. "Scopul" e să transform în mesaj acea parte din mine care poate fi exteriorizată.
    Dar, una peste alta, nu e nici un scop. Cu vorbă mare, s-ar zice (după Goethe): "So wie der Vogel singt"! (Așa cum cîntă privighetoarea!)

16 febr. 2004
    Nu numai că nemărginirile libertății au scos la iveală tot soiul de neisprăviți cu tupeu, dar sunt și încurajați, promovați, intens valorificați (mediatic, politic)...
    Cum de? Bicisnicie balcanică, țară scăpată din mîini, domnia ghiolbănească a banului în detrimentul bunului-simț și al spiritului.
• • •
    Nietzsche: "Dacă Dumnezeu nu există, totul este permis." Afirmația e mai valabilă azi ca oricînd. Totul e posibil, inclusiv tot răul imaginabil (droguri, șomaj, infracționalitate demențială, jaf insituționalizat pe față, corupție purulentă, prostie exhibată cu nerușinare) tocmai pentru că se fac nenumărate lucruri "fără nici un Dumnezeu". Generația tînără e așa cum au format-o acești ani mercantili, anomici, debusolați. Cine să fie modelele? În față ies sumedenie de mediocrități, lichele, șnapani, învîrtiți. Și printre preoți e multă mediocritate și platitudine, nu oricine are har. Cultura e batjocorită, alungată la marginea marginii. Dacă s-ar plimba prin București, Isus ar fi biciuit cu bice cumpărate de la sexy shop.

18 febr. 2004
    Influența oribil de nocivă a televiziunilor direcționate grobian: „C’est la télévision qui le fait, c’est elle qui détruit les tabous, c’est elle qui crée le besoin du public d’avoir ces scènes-la. Et quand on explique que l’on ne fait que répondre au goût du public, et à sa demande, on oublie de dire que cette demande, c’est la télévision qui l’a créée, en instituant un sorte de climat mental général, dont la violence et l’érotisme font partie” - Jacques Ellul, Le bluff téchnologique ("Televiziunea e de vină, ea distruge tabuurile, ea creează publicului nevoia de astfel de scene. Iar cînd vin să-ți explice că nu fac decît să răspundă gustului publicului, uită să spuna că această cerere televiziunea a creat-o, instituind un soi de climat mental general din care sunt nelipsite violența și erotismul".)

19 febr. 2004

    "«S-alunge iubirea cea mare chiar și-o boare ar putea / E de-ajuns s-o găsească obosită, plictisită în clipa grea / Iubirea se cere păzită de oarba ispită / Cu săbii de oțel, cu zel, și de ea și de el la fel» etc. Am citat niște versuri superbe scrise de marele Fl. Bogardo pe minunata sa muzică. Puteți să ne dați o explicație în legatură cu «aprecierea" acestora făcută într-o emisiune tv? Nu vă plac metaforele? Credeți că iubirea nu trebuie păzită uneori cu săbii de oțel? Cu stimă, un grup de bogardiști convinși!
    Melodia lui Bogardo e foarte frumoasă. Și acum o țin minte și o pot fredona. (Și nu a fost doar una). Versurile nu erau grozave, iar pasajul cu "zel și săbii de-oțel" friza chiar comicul involuntar. Îmi plac metaforele, le și fac. Nu, nu cred că iubirea trebuie păzită cu săbii de oțel. Săbiile pot fi și din lemn, din soc ("...parul să fie de soc / să nu mă omori de tot...") sau chiar din abur. Dar e mai bine să nu fie deloc. Sunt împotriva militarizării iubirii. Iubirea trebuie păzită cu iubire. E sigur inoxidabilă.
• • •
    "...Manelele sunt un stil muzical...". Manelele de acum sunt un stil muzical tot așa cum lăturile sunt apă de băut. Alternativa la manele nu e doar muzica simfonică, cine a spus așa o aberație? Există nenumărate valori în muzica pe care generic o numesc ușoară (de ex., din cei ceva mai vechi: Aznavour, Piaf, Beatles, Rolling Stones, Iglesias, Dassin, Adamo, Tom Jones, Nana Mouskouri, Boccelli, Dion, Elton John etc. etc., ca și în cea populară, în romanțe, în cea de operă, de operetă, de café-concert, de promenadă ș.c.l.). Manelele nu sunt muzică. Sunt un zgomot ritmat, uneori lasciv, golănesc, alteori miștocar, hăhăit. Niciodată muzică, niciodată poezie.
    "Versurile" manelelor nu sunt pur și simplu proaste (sunt pline bibliotecile de versuri proaste), ci sunt vulgare, stupide, țipător de inculte și de grosolane, murdar mahalagești. Versurile doar proaste sunt mult deasupra. Înlăturînd murdăria, aerul rămîne mai curat. Nici un motiv de panică: nimeni n-o să ridice nimănui cu sila nivelul de cultură.

20 febr. 2004
    "Este preferabilă libertatea greșelii (greșeala = manele) tiraniei corectitudinii."
    Această cugetare cinică e profund falsă. O societate civilizată e fondată pe respectul Regulii (al normei, al "legii"), iar Greșeala e sancționată, nu e "liberă".

21 febr. 2004
    Capacitatea de a gusta cultura se formează. Tocmai acesta ar fi rolul adevarat, major, nobil al mijloacelor de înrîurire în masă. Să livreze frivolitatea în proporția cuvenită față de elementul formativ, substanțial, dar nu mai puțin agreabil, atractiv.
Pînă la Wagner, se poate trece prin Vivaldi, Boccherini, Scarlatti, Ravel, Aznavour, Iglesias, Vanghelis...
• • •
    Obrăzniciile, necuviința, proasta creștere, grosolăniile (care proliferează în televiziuni) trebuie combătute în direct, nu doar "de pe margine", prin articole în gazete (a căror audienta e, fatalmente, mult mai mică). Există șansa ca unele urechi să audă și să înceapă să vadă mai limpede lucrurile. Deci, pentru cineva care vrea să fie activ, nu doar să se văicărească steril la o cafea cu amicii ("stăm prost, monșer!"), asta e linia.
• • •
    Cineva îmi scrie, într-un mod pe care l-aș califica drept iresponsabil, următoarele: "...nu înțeleg de ce 'cultura' pe care încercați să ne-o impuneți ar fi mai presus decât cea promovată prin ... versul trupei Paraziții 'doar alcool, sex, droguri'; este, în ultimă instanță, o problemă de opțiune individuală...". I-am răspuns așa:
    "Doar alcool, sex și droguri" înseamnă animalitate, cretinism, cloacă, o lume de bestii primitive. Dacă dv. vedeți o astfel de lume egală cu cea bazată pe cultură, înseamnă ca sunteți, una din trei: ori imbecil, ori nebun, ori farsor.
     E ca și cum ai spune: dacă nu vrei să ucizi, e bine; dacă vrei să ucizi, e tot bine; e o chestiune "de opțiune individuală".
    După ce citesc o asemenea enormitate scelerată, mi-e și greu să adaug că autorul ei n-a înțeles esențialul: ofer nenumărate alternative: Elvis Presley, Adamo, Aznavour, Chopin, Iglesias, Piaf, Strauss, Vivaldi, Alifantis, Elton John, Maria Tănase. Dar mi-e că-mi bat clapele de pomană.
• • •
    Ca profesor universitar, sunt în contact direct cu tînăra generație și cred că o înțeleg. Deplîng, însă, carențele de educație și de instrucție ale unei bune părți din această generație și încerc să le corectez.
    Doresc să fiu apreciat de tinerii pe care-i apreciez.
    În toate timpurile, buna-cuviință și bunul-simț au fost considerate valori de către oamenii cu scaun la cap.
    Dacă mă duc la o emisiune superficială, mă duc ca să lansez mesaje și idei. Ca să atac superficialitatea, frivolitatea, "distracția" lălăită, ca să le blamez fără echivoc, în direct. Acesta cred că mi-e rostul și e singura noima a participării mele la astfel de emisiuni.
    Merg cu lipsa de prejudecăți pîna la granița unde începe lipsa de bun-simț.

22 febr. 2004
    Eu îi consideram (și-i consider) inculți pe cei doi "maneliști" nu după felul cum arătau sau cum erau îmbrăcați. Puteam să nici nu-i văd, să-i aud doar, și opinia mea ar fi fost aceeași. Felul lor de a vorbi și de a gîndi denotă un nivel cultural jalnic, o mentalitate rudimentară.
    Eu nu "luptam" cu cei doi oameni, care mă lasa totalmente indiferent, ci cu un fenomen urît și periculos pe plan spiritual. Acest fenomen trebuie combătut pe față, la ore de audiență, nu doar prin notițe în ziare citite de numai cîteva mii de oameni. Nu sper în schimbări de azi pe mîine, ci în influențarea mentalităților la cei "recuperabili". Să le fie jenă să asculte manele așa cum le-ar fi jenă să fie surprinși cu degetul în nas.
• • •
    "Ați spus, la televizor, că «bășcălia» este jegul spiritului! Puteți, vă rog, explica diferența dintre bășcălie și ironie, respectiv sarcasm? Vă mulțumesc.
    Bășcălia este zeflemeaua (luarea în derîdere) în necunostința de cauză; e rîsul gros, prostesc, "miștocăresc" de lucruri pe care, de fapt, nu le înțelegi și-ți birui complexul de inferioritate prin bătaia de joc. Bășcălia înseamna tragerea în derizoriu, în noroi, a valorilor.
    Ironia e una dintre cele mai distinse arme ale spiritului. Ea e o distanțare jucată, o "întoarcere pe dos" a unor enunțuri false sau pompoase sau șubrede etc. Ironia e încărcată de subînțeles: ea spune una, dar dă de înțeles (cui pricepe) altceva. Ironia e ca o "pană" înfiptă în "fisura" enunțului. Nu trebuie confundată (cum fac unii oameni complexați) orice ironie cu batjocura, desconsiderarea, insulta. Ironia civilizată face parte din panoplia dialogului. S-au scris cărți despre ironie (Jankélévitch).
    Sarcasmul e o ironie aspră, tăioasă, pronunțată și cu o tentă mai agresivă.

24 febr. 2004
    Țiganii nu sunt, aprioric, din născare, cu nimic inferiori altor etnii. "Handicapul", diferența se creează pe parcurs, din cauza lipsei de educație, de instruire, de modelare - care, la rîndul lor, au motivații adînci. Cele două persoane din emisiunea cu pricina erau deplorabile nu fiindcă aveau pielea ceva mai închisă la culoare, ci fiindcă erau de o incultură crasă, de o rudimentaritate a atitudinii și a gîndirii înspăimîntătoare.

25 febr. 2004

    Ar trebui ca Statul, prin toate mijloacele de care dispune, să instituie un cult al culturii și al bunei-cuviințe, un cult al civilității și al bunelor moravuri. Dar Statul e acum pe mîna unor mediocri, cu orizont îngust și jos, și puși doar pe căpătuială. La noi, dar și aiurea, în lume, se produce "sudamericanizarea" culturii. O mînă tot mai restrînsă de oameni au parte de finețurile ei, în timp ce marile mulțimi sunt ținute în sărăcie spirituală tot mai accentuată și îndreptate pervers spre "divertismentul" grobian, spre frivolitatea nulă a așa-zisei "distracții" (entertainment), spre deșănțat și lubric. Și imbecilizarea progresează.

25 febr. 2004

    Nu văd de ce m-aș jena pentru că am fredonat (deloc fals - am ureche muzicală și un pic de voce), timp de cîteva secunde, o melodie, una dintre cele mai frumoase ale muzicii ușoare românești. Numai cu o tendențiozitate acră și rea se poate găsi ceva ridicol în asta. Batjocura celor lipsiți de inteligență nu mă atinge și nu mă afectează mai mult decît lătratul unui cățel sau mugetul unui vițel, la alegere. Grădina Domnului e mare și în ea sunt multe flori frumoase. Din păcate, mult mai mari sunt maidanele Domnului...

25 mar. 2004
    Nu a interzis nimeni manelele, Doamne fereşte, cui i-ar da prin cap aşa ceva?! Dar locul lor nu e la televiziuni (şi la nici un mijloc de comunicare în masă), aşa cum locul urinei nu e în farfuria din sufragerie. Manelele trebuie să rămînă la nunţile de mahala, în crîşme şi bodegi soioase, pe casete de obor. Iar ideea dv., că trebuie date cît mai multe dobitocii ca să se "sature" lumea, e absurdă.

16 apr. 2004

    Să lămurim un lucru: nu e vorba de ascultatul manelelor ocazional, din întîmplare sau dintr-o curiozitate de moment. E vorba de cei "infestaţi", care au făcut o slăbiciune reală, constantă, pentru un asemenea gunoi. Aceştia, departe de a fi o "întreagă naţiune", cum păreţi să credeţi. nu reprezintă mai mult de 10-15 procente din ansamblul populaţiei adulte. Vă erijaţi, patetic, în apărătoarea naţiunii, pe care eu aş fi "insultat-o": e o demagogie. Îmi respect naţiunea şi cred ferm în bunul ei simţ; cei cu gusturi atît de joase şi de pervertite nu reprezintă "naţiunea", aşa cum n-o reprezintă vînzătorii de droguri, cerşetorii, proxeneţii, sau prostituatele. Dumneavoastră nu daţi semne, în acest mesaj, că aţi şti ce am făcut eu, cu adevărat, pentru cultura română. Dar una din misiunile mele, ca om implicat în metabolismul cultural al României, e să împiedic proliferarea prostului-gust, a mitocăniei ritmate, a vulgarităţii săltăreţe. De ce grosolănia ar fi liberă să se manifeste, şi raţiunea care o dezaprobă, nu? Dacă la o petrecere ascultaţi manele cu plăcere, fără să vă vină rău, înseamnă că nu sunteţi ceea ce spuneţi, "o artistă", şi aş avea tot dreptul - oricît vi se pare de revoltător - să vă bănuiesc de o cultură generală şi muzicală precară. Chiar faptul că numiţi manelele "latură a artei", punîndu-le lîngă Mozart, e suspect: manelele sunt doar o manifestare a langorilor sau libidinilor de mahala, de o vacuitate spirituală vecină cu vidul şi de o puerilitate grosieră a textului, frizînd uneori oligofrenia. Locul lor e în cîrciuni de periferie şi la nunţile pegrei, dar nu în mass-media.
    Tot ceea ce fac, fac pentru "actul artistic de valoare", căruia mă strădui să-i fac loc, dînd buruiana laoparte. Aberaţii ca Big Brother, manelele sau Ciao, Darwin trebuie considerate periculoase spiritual ca o epidemie, contra căreia se iau măsuri profilactice. Altminteri, în lipsa dialecticii refuzului, cei încă fragezi la minte, cei influenţabili riscă să ia asemenea orori drept "normalitate".

24 iul. 2004
     "...Vâlva pe care o faceți în jurul manelelor este fără rost..."
     Fac această "vîlvă" pentru a arăta celor care au bunăvoința să mă asculte că manelele sunt față de muzică ceea ce sunt lăturile față de mîncare. Faptul că "se castiga multi bani din asta" nu spune nimic pozitiv: și din droguri și din pornografie și din arme se cîștigă mulți bani. Afirmația dv. că "nu exista o cultura in Romania" este, ca să mă exprim blînd, o monstruozitate. Este o imensă cultură în România și faptul că dv. nu aveți habar de ea nu vă onorează deloc. Manelele sunt... sub-sub-cultură, o manifestare nădușită a golăniei. Nu am decît interese pur ideale, spirituale. Am acceptat invitația tocmai pentru a spune în direct (nu pe la colțuri) ce gîndesc. Nu de oameni mi-e silă, ci de acest josnic fenomen mediatic.
 

George Pruteanu