Contrafort
TERORISMUL PRIN "RATING"
Mircea Mihăieș |
Un recent publicat Dicționar explicativ de televiziune
englez-român
definește termenul rating în felul următor: "Indice statistic privind
audiența; reprezintă numărul privitorilor la un moment dat sau într-un
interval de timp din totalul posesorilor de televizoare dintr-o anumită
zonă". Drept aproximativ sinonim este sugerat un alt cuvînt ce-a băgat
groaza în realizatorii TV: share, cu extensia market share. Aceste
concepte, pe cît de vagi, dar cu o forță de modelare puternică, sunt
adevărații stăpîni a ceea ce se întîmplă în televiziunile de pe planetă.
Ai rating, exiști. Nu ai, s-a zis cu tine!
Dacă în cazul televiziunilor comerciale o
astfel de situație e de înțeles, ea sună cu totul aberant cînd vine vorba
de televiziunile publice. Adică de entitățile finanțate de stat tocmai
pentru a compensa ceva din "sălbăticia" pieței, din goana după profit a
patronilor ce lăsă neacoperite zone considerate de societate drept
importante: educația, cultura și celelalte elemente sensibile ale
civilizației. Fără îndoială, o televiziune publică nu poate evita
concurența cu zona privatului. Numai că ea trebuie să fie o concurență
plină de imaginație, nu una de imitare servilă, așa cum se întîmplă de
regulă.
Împingînd lucrurile pînă la consecințele
ultime, aș spune că o televiziune publică devine riguros inutilă dacă e să
fie doar un concurent al televiziunilor particulare. Prin forța
împrejurărilor, aceasta nu poate nici coborî atît de jos, nici urca atît
de mult cît o fac posturile comerciale. Fără o viziune clară, fără a-și
asuma o misiune, fără a dori să fie parte a educării omului, și nu a
imbecilizării lui, televiziunea publică e o simplă tocătoare de bani și un
instrument de manipulare politică. Ceea ce se întîmplă să fie aproape
întotdeauna - și nu doar în România.
Tocmai din aceste motive, e un prilej de
tristețe împingerea problemelor de cultură fie spre ore imposibile, fie de
canale ce amintesc, în cel mai bun caz, de rezervațiile pentru speciile în
curs de dispariție. Marea eroare, perpetuată de la un director de
televiziune la altul, a fost să încurajeze acest tip de segregație. Cînd
aud de cultură, șefii de televiziuni se iau cu mîinile de cap, văzînd cum
li se subțiază conturile și cum dă peste ei falimentul. Ca unul care-mi
cîștig existența trăind în cultură sunt, firește, subiectiv. Aș vrea ca
toate canalele de televiziune să transmită doar emisiuni pentru
intelectuali! Dar nu sunt într-atît de orbit de pasiune încît să nu percep
realitatea așa cum este ea.
Or, realitatea se înfățișează în felul
următor: în afara cîtorva emisiuni de indiscutabilă valoare ("Idei în
libertate" a lui H.-R. Patapievici, "Nocturna" Marinei Constantinescu,
"Omul care aduce cartea" a lui Dan C. Mihăilescu, "Sută la sută garantat"
a lui Cătălin Ștefănescu, "Un metru cub de cultură" de Alex. Ștefănescu,
"Restanțele criticii literare" de Eugen Negrici și alte cîteva) ceea ce ni
se oferă sub genericul "emisiune culturală" este, de regulă, un amalgam
cenușiu, plicticos și prăfuit. În anii anteriori, emisiuni culturale
făcute cu har ("Seratele" lui Iosif Sava, "Profesiunea mea, cultura", a
lui Nicolae Manolescu sau "Doar o vorbă săț-i mai spun" a lui
George Pruteanu) se bucurau nu doar de audiență, ci și de un prestigiu de
neimaginat astăzi.
Așadar, înainte de a da vina pe rating-uri,
n-ar fi rău să vedem ce e introdus în grile sub denumirea "cultură". Și
vom constata că e vorba de programe născute moarte, lăsate pe mîna unor
indivizi fără nici un fel de talent. Explicațiile sunt simple și triste:
prin tradiție, emisiunile culturale ale vechii televiziuni de stat erau
realizate de indivizi completamente lipsiți de har, al căror rol era
eminamente ideologic. După 1990, ei au făcut, așa-zicînd, "școală",
instituind un model (negativ, dar persistent) al "culturnicului" bun doar
să umple cu informații seci o jumătate de oră de program între lucruri
evident mai atrăgătoare.
O dată creată această schemă, a emisiunii
muzeale, a fost aproape imposibil să se renunțe la ea. Tinerii care au
preluat ștafeta de la înaintașii epocii comuniste s-au integrat de minune
modelului. Îmbătrîniți înainte de vreme, conformiști, posaci, incapabili
să "treacă" dincolo de ecran, ei nu doar că au făcut deservicii ideii de
cultură (pe care probabil că o admiră sincer), dar au contribuit la
prăbușirea (se pare că iremediabilă) a prestigiului culturii la
televiziune. Ceea ce n-au observat (sau nu le păsat) mai-marii posturilor
de televiziune e că nu oricine și nu oricînd poate realiza o emisiune
culturală. Dacă "tainele" transmiterii unui meci de fotbal se dobîndesc
relativ ușor, nu același lucru e valabil în cazul emisiunilor culturale.
Marii promotori internaționali (Bernard Pivot, Marcel Reich- Ranicki)
erau, în primul rînd, personaje seducătoate indiferent de tipul de
emisiuni pe care le-ar fi realizat (Pivot s-a ocupat, de altfel, multă
vreme de sport).
Probabil că la o emisiune despre pompieri e
salutar să posezi o doză sporită de aplomb. Ea poate părea o simplă bîtă
în baltă în cazul unei delicate dezbateri de idei. Ce nu s-a înțeles în
domeniul emisiunilor culturale de la televiziune e că seducția înseamnă
altceva decît un decor fistichiu, o filmare aparent nonconformistă și un
moderator capabil să turuie pe orice temă. Evident, cînd ai norocul să fii
tu însuți un personaj cu carismă (și cei menționați mai sus sunt, cu
asupra de măsură) misiunea e ușurată substanțial. Dar nu e obligatoriu să
fii un astfel de realizator. Îmi plac enorm și cei care, asemeni lui Eugen
Negrici, știu să dea o semnificație neașteptată lungilor tăceri,
"disparițiilor" pline de tîlc din discuție.
Dincolo de toate acestea, prigoana
dezlănțuită în ultima vreme împotriva emisiunilor culturale, sub pretextul
tare ca fularul al "rating"-ului conține și o evidentă componentă
colectivistă. Intenția de masificare, de uniformizare, de aplicare
grobiană a principiului egalității (în zilele geroase de iarnă creierul
suferă de frig la fel de mult ca și picioarele, dar nici un om normal
nu-și pune cizme pe cap!) sunt reflexe perverse ale devastatoarei
ideologii a corectitudinii politice, combinată cu terorismul ce transformă
ideea "economiei de piață" în "economie de neuroni".
Situația e cu atît mai sinistră, cu cît
semnalul transmis astfel arată că minoritatea celor care gîndesc sunt pe
cale să piardă aproape orice drept de reprezentare publică. Intrăm, pe zi
ce trece, în zodia subneuronalului, în care spiritul e confiscat de
grozăvii gen "Ciao Darwin" și "Big Brother", iar gîndirea e lăsată în
seama unor ideologi de mîna a enșpea care învață poporul cum și ce să
gîndească. În aceste condiții, cred că e de datoria intelectualilor
responsabili să reacționeze cu fermitate. Chiar acceptăm cu asemenea
ușurință să ne domine imbecilii? Chiar ne lăsăm călcați în picioare de
orice politruc convertit urcat în amvonul iluminătorilor nației? Chiar
putem înghiți gălușca celor nouăzeci de televizoare din județ care ne
dictează ce vrem să vedem la televiziunea publică? Chiar ne-am prostit în
halul ăsta?
L-am întrebat, zilele trecute, pe-un
realizator de emisiune cu rating bun de la o televiziunea publică locală
dacă punctajul impresionant a adus ceva canalului la care lucrează. "Ce
anume?", m-a întrebat ingenuu. "Păi, de pildă, mai multă reclamă!" M-a
privit ca picat de pe altă planetă. "Cum adică? Dar noi suntem televiziune
publică!" Această replică încapsulează întreaga mizerie a terorismului
prin "rating": slugărnicia față de piață nu e decît o formă fără fond,
genuflexiunea minților anchilozate sub presiunea prostiei agresive.
România literară,
nr. 22, 8 iun. 2005 |
|