["Folclorul contraatacă"]
Radu
Paraschivescu |
„Las vouă moștenire prostirea limbii românești și-a publicului uluire”.
(...) Avem dovada
în fiecare duminică, ori de cîte ori
simțim nevoia să ne convingem că Antena
1 suflă în ceafa Pro TV-ului în
materie de prost gust. E
adevărat. Pro TV are avantajul
unei grile care în cea de-a șaptea zi a săptămînii programează în cuplaj
două episoade pentru microcefali
(Vacanța Mare și Stele verzi, pe cînd Antena 1 ripostează cu o singură odioșenie. Una, dar memorabilă: Folclorul
contraatacă. Gazdele acestei
subproducții sunt Andreea
Bănică, o cîntăreață a cărei voce a căzut la vizita medicală și din care
au rămas doar nurii cauciucați
și zîmbetul de păpușă Barbie căreia i s-a pierdut cheița și Ionuț
Dolănescu, versiunea diminutivă a
Bălălăului care a împletit ca
nimeni altul extremismul, globalizarea și nunta cu dar. Desenul emisiunii e simplu ca perfectul oltenesc și frugal
ca un mic dejun în tranșee. Exponenții a două tabere muzicale - unii împachetați
în costume naționale călcate cu dungă, alții promovînd moda buricoidală a unor ginși rupți și frecați cu cărămida se îngroapă reciproc sub injurii, aluzii spurcate, umor la care nu rîzi nici cu gîdilatorul electric și critici, vezi Doamne, profesionale. Căci fiecare tabără
deplînge diletantismul
celeilalte și se oferă s-o
mediteze în chestiuni muzicale și nu numai.
Din cîte module am văzut (căci nici chiar un cronicar TV nu e obligat să accepte supliciul integral, trei mi-au atras atenția. La primul, comandoul muzicii populare a fost invitat să cînte ceva din repertoriul adversarilor. Dincolo de chixul muzical pe care l-au
iscălit neșovăielnic doi
bărbați fără complexe, alături
de Maria Cîrneci și Nicoleta Voica, aceste surori Kessler ale pseudofolclorului,
merită pomenită formula pe care i s-a năzărit s-o folosească lui Ionuț Dolănescu. Exemplarul a surîs
panoramic, și-a trecut mîna prin
briantină în care îi rămăseseră
niște urme de păr și a răcnit
în microfon: „Ia să-i auzim pe
populăroșii noștri!" A fost momentul cînd pînă și Melville,
birmanezul placid care mă asistă la
vizionări, a tresărit și s-a retras speriat în tihna unui coș de răchită.
Andreea Bănică, în schimb, a
hăhăit cu poftă si i-a trimis un pupic admirativ
coprezentatorului, parcă neștiind ce să aplaude mai întîi
la el: ingeniozitatea lexicală,
ambitusul de tenor al măscării
sau rigoarea cu care respectă clauzele testamentare ale lui Bălălău-père.
Probabil
că singurul neliniștit în toată afacerea este la ora actuală Dan
Negru. Omul era convins că
deținea monopolul vulgarității
stridente, dar iată ce forme de
concurență și de psihopatie se ivesc în sînul aceluiași post TV.
Ce-i drept, strădaniile lui Negru merită la rîndul lor o
vorbă bună. Ciao, Darwin este, fără s-o știe, singurul argument plauzibil în favoarea
darwinismului. Asta, însă, cu două condiții: să crezi în teoria selecției
negative și să-ți ceri scuze față de maimuțe.
Să revenim, totuși, la Folclorul contraatacă. Al doilea
modul demn de prins în insectarul
exoflelor a fost scurtul recital
al Marianei Deac, o doamnă
tencuită peste măsură în cabina de machiaj, motiv pentru care buzele îi răspundeau greu la comenzi,o
prcînd un decalaj vizibil
între ceea ce se auzea pe banda
înregistrată și jenanta ei gimnastică
labială. Și asta nu e tot. După cum știm, textele din folclorul nou
se remarcă nu doar prin lufturi
semantice sau gramaticale, ci și
prin nenumărate contratimpuri
prozodice Acestea îl silesc pe cîntăreț să accentueze cuvintele
anapoda, dar rezultatele sunt de cele mai multe ori crîncene.
La fel s-a petrecut și cu Mariana Deac. Transilvăneanca a lălăit cu o mînă în șold suavul distih „Frunză verde lămîiță / Trece badea pe uliță". Cum însa „uliță" a primit un
accent nefiresc pe a doua
silabă, telespectatorii neatenți sau cu probleme auditive au fost convinși
că badea evocat în cîntecel a trecut prin sat pe oliță. Călare pe ea, la bordul ei
sau pilotînd-o cu mînă de
maestru. De-ale tehnicii, ce
poți să spui? În altă ordine de idei, e ceva mai greu de priceput
ce căuta o cîntăreață de calibrul
Sofiei Vicoveanca într-o asemenea salată kitsch, însă probabil că pînă și
oamenilor serioși li se întîmplă să aibă clipe
de rătăcire.
Al treilea modul pe care simt nevoia să-l încondeiez aici a
fost cel în care două apariții stranii s-au
chinuit să-l imite pe Amza Pellea în rolul
lui Nea Marin, deși intonația lor le făcea
sa semene mai degrabă cu George Becali.
Am fixat ecranul cu pupilele dilatate
și am trăit o stupoare
instantanee. Mai contează oare că una dintre cele două forme fără fond era femeie (verișoara Nineta,
dacă nu mă înșel)? Mai trebuie oare precizat că textele celor doi au fost inimaginabil de
stupide si întristător de nesărate? Mai are vreun rost să spun că
și Nineta, și replica ei masculină
(vărul Marin, ce găselniță!) au
arătat jalnic? Mai trebuie dovedit că singurul efect al unei asemenea idei imbecile este umbra aruncată
asupra unui personaj simpatizat
și asupra unui actor care nu
are cum să se apere?
Răspunsurile sunt negative, desigur. Dar ce folos. Folclorul contraatacă
nu se poate împiedica de
fasoanele cusurgiilor care nu
vibrează la poante lubrice și la ciupituri de fund.
Emisiunea continuă duminică de duminică, la o oră la
care dacă nu umbli atent cu telecomanda riști
să nimerești pe
Pro TV, unde evoluează fratele spiritual al Mariei Cîrneci și al lui
Ionuț Dolănescu,
pedepsitorul nepedepsit Mugur Mihăiescu,
alias Garcea, alias Leana Pîrțag. Rostul acestui banchet al decăderii este compromiterea
ideii de spectacol, însoțită de acomodarea publicului
la un tip
de manifestare pe care nu-l poți
frecventa decît dacă ai fost spălat pe
creier. Sau pe ceea ce ține loc
de el.
Din păcate, îndeplinirea obiectivului este teribil de aproape. Atît de aproape, încît îți
vine să încleștezi pumnul ca Marius Tucă, să forezi cu privirea în
sufletul telespectatorilor încă nepervertiți și să-i implori spre binele
lor: Țineți departe!
Observator cultural, nr. 5, 31 mar. 2005
|
|