VÎNĂTOAREA DE HORMONI
Radu Paraschivescu |
Există posturi TV care încurajează dezinhibarea pînă la derapajul absolut,
după cum există emisiuni care trăiesc în voluptatea scabrosului. Cine vrea
să facă o cură de puturoșenii are de unde alege. Oferta este pe cît de
variată, pe atît de agresivă. Pro TV a promovat anul trecut un veritabil
cult al flagrantului sexual surprins cu camera ascunsă. La început năuc,
apoi dezgustat, telespectatorul a făcut cunoștință cu glandul în plin
elan masturbator al unui judecător bihorean stîrnit de o delicată
domnișoară reporter deghizată în autostopistă, pentru ca la puține luni
după aceea să caște ochii în prohabul unui universitar timișorean de la
medicină și să redefinească nevinovata formulă estudiantină „examen oral".
Vremurile acelea au trecut, prioritățile s-au reconfigurat. Ceea ce nu
înseamnă că tentația pantalonilor în vine a dispărut. Nici vorbă. Ea n-a
făcut decît să-și lepede hainele vechi și să caute un ambalaj mai
atrăgător. Iar pentru asta a fost nevoie de ceva ieșit din tipar și
totodată capabil să satisfacă foamea de urît a privitorului. A fost
nevoie, altfel spus, de un regizor al spălatului de rufe în public, de un
arhitect al mizeriei domestice, de un cronicar al eșecului conjugal. Așa
au apărut, ținîndu-se de mînă, Ernest și marea lui găselniță, emisiunea
Trădați în dragoste.
Rețeta acestei idei se potrivește ca o mănușă postului Prima TV,
specializat în ultima vreme în bocete, istericale și rățoieli. După
dolofana Monica și invitații ei cu dentiții precare, după kitsch-ul
amenajat impecabil la Kensky Show, după umorul de autobază al
lui Serginio, după certuri între vecini smintiți, amenințări ultimative și
crize de nervi însoțite de aplauze din public, iată în fine și apoteoza:
un scenariu confuz ca un curcan grațiat de Thanksgiving Day, o peltea
de un prost-gust inimaginabil, un produs expirat valoric încă din ziua
lansării. Trădați în dragoste este forma noastră de a ne feri din
calea normalului și de a pune între paranteze încrederea. Cine se uită la
episoadele acestui serial fără să roșească sau să transpire nervos decade
treptat din drepturile ființelor bipede și alunecă pe un tobogan al
cărui capăt e scufundat în mocirlă. Trădați în dragoste este de
cele mai multe ori un foileton al adulterului, un certificat de deces al
diverselor certificate de căsătorie. Povestea spusă cu prune în gură de
Ernest arată astfel: o femeie are bănuieli că soțul o înșală. Ea face un
apel disperat la realizatorii emisiunii, solicitîndu-le confirmarea
suspiciunilor. Aici intră în acțiune Ernest. Acesta constă seriozitatea
cazului, tocmește o echipă de filatori care îl urmăresc pe muieratic zi și
noapte, strînge probele, o întreabă pe solicitantă dacă e sigură că vrea
să le vadă și apoi o duce la locul unde suspectul și amanta lui mănîncă un
pișcot, beau o cafea, vorbesc fiecare în legea lui la telefonul mobil,
dezleagă integrame, se feresc de ploaia care a început, se sărută, se
giugiulesc sau pur și simplu nu fac nimic. Epilogul variază de la caz la
caz: fie o tăcere disprețuitoare, fie un șir de cruci făcute cu ochiul la
camera de luat vederi, fie o păruială abruptă, fie niscai „lăudături de
mamă”, fie o morală rostiută din suflet, ca în filmele cu ilegaliști.
Există cîteva lucruri care mă pun pe gînduri în ceea ce privește
scenariul de la Trădați în dragoste. Primul este opțiunea
regizorului de a blura figura suspectului, dar nu și pe a reclamantei.
Ciudat. Cel care, măcar ipotetic, joacă rolul călcătorului pe bec este
protejat, pe cînd trista și fidela consoartă e prezentată în prim-planuri
cît mai ferme, cu lacrima în colțul ochiului sau cu înjurătura gata să-i
decoleze de pe buze. A doua ciudățenie este insistența maladivă cu care
realizatorii emisiunii speculează jocul testosteronului șl al foliculinei.
Trădați în dragoste este de fapt o rapsodie hormonală în care toți
instrumentiștii cîntă fals și blazat. Singura sa miză este devoalarea
unor mizerii și expunerea lor sub privirile unui public care uneori ar
vrea să-și camufleze apetența pentru sordid, dar nu mai poate. Bizareria
numărul trei este capacitatea, dacă nu cumva chiar dorința victimei de
a-și populariza eșecul. În episodul pe care am avut neplăcerea să-l văd,
femeia înșelată ajunsese la un moment dat la demersuri năucitoare, fără
legătură cu deznădejdea pe care ar fi fost normal s-o încerce într-o
asemenea situație. Ea oprea alte femei pe stradă și le arăta masa
dintr-un bar de hotel unde se instalaseră amorezii, contribuind la nevoie
cu mici informații de coloratură : „O vedeți pe scîrba aia blondă,
credeam că-i prietenă, i-am dat bani să-și țină fata la o
particulară și-acum îmi sparge casa. Iar de Gicuță ce să zic, ne-am luat
de drag, am fugit de-acasă pentru el și uitați-vă ce-mi face”.
Din toată ecuația nu avem voie să-l omitem pe Ernest. firește. Mai
ales că l-am întîlnit pentru prima oară într-o altă fabrică de dejecții,
pe nume Big Brother. Îl țineți minte, nu? Era găliganul lălîu care
exersa sărutul francez fără să stingă lumina, specimenul cu o
căutătură confuză, care urzea mici comploturi sexuale garnisite cu aluzii
fără perdea, flaifușterul cu gesturi de fetișist și palmares de cocotă,
care sucise pînă la urmă mințile unor fătuțe la fel de puțin dotate la
mansardă ca el. O arătare obsedată, cu mintea strînsă în prepuț. Un
cavaler al tristei frizuri.
O aglomerare de frustrări nelecuite, complexe fără ieșire și vise
impure. Un flașnetar vehement al desfrîului. Tocmai peste el a trebuit să
dăm în ipostaza de paznic țanțoș al armoniei familiale. El, Ernest, nu
altcineva, este Instanța care dă note la comportament domestic și pune sub
lupă abaterile. El, Ernest, stă de strajă în fața cuplului conjugal, avînd
grijă să-i dojenească pe păcătoși cînd cu vorba, cînd cu fapta. Văzindu-l
pe Ernest, te simți năpădit de o simpatie fierbinte la adresa filatorilor.
A celor care urmăresc „obiectivul" și raportează la centru „părăsirea
domiciliului la ora opt fără un sfert seara".
Măcar pe ei îi auzi, dar nu-i vezi. În plus, au grijă să se țină
după mașina împricinatului, fără să țină lecții de fidelitate sau să
rostească filozofeme ridicole. Unde mai pui că sînt oameni care n-au
călcat în viața lor pe la Big Brother.
Observator cultural,
nr. 4 (261), 24 mar. 2005
|
|