UN TINERET ACULTURAL?
Liviu
Capșa |
Aducerea la cunoștința opiniei publice a
rezultatelor
unor sondaje privind
(dezinteresul
pentru cultură al tineretului
român ne-a confirmat ceea ce,
cu strîngere
de inimă, bănuiam de mult:
preocupările
cultural-intelectuale ale generației
juvenile sunt
ca și inexistente. Cu alte cuvinte,
România "se
bazează" în mileniul trei pe o
aculturală
generație post-decembristă.
Dincolo de această concluzie
neliniștitoare,
uimește totala
lipsă de reacție a oficialităților, dar și a societății civile și a
mediilor intelectuale,
ca și cum ar fi vorba despre topul preferințelor
adolescenților dintr-o altă constelație,
chestionați
de reporteri zglobii la un "party de
party"
mega-galactic. Or, generația care ar
trebui să ne
ghideze pe tărîmurile unite europene
(căci Năstase și ai lui n-or fi rupți din
coasta lui Mathusalem!) orbecăie în
căutarea unei identități ce-i
scapă mereu printre degete. Și
nici nu ar putea fi altfel, cînd înlocuiești
lecturile fundamentale cu subțirimea
colorată a revistuțelor provocator-adolescentine, cînd
preferi, în locul bibliotecilor,
spațiul ondulărilor
manelist-orientale, cînd sălile de clasă se
pierd în ceața amintirilor
sîcîietoare, cînd ascensiunea socială lejeră este exemplificată la cel mai
înalt nivel.
Moda liceenelor concursuri de
"Miss" și
"Mister",
tributare modelelor și practicilor
îndrăznețe și
efemere deopotrivă, cu profesori "de gașcă" în juriu și părinți emoționați
în sală, dezinhibă, dar nu
cultivă, emancipează la suprafață, dar
nu clădește spiritual Și uite așa,
după numai cîteva fraze, am ajuns la
problema uzată și antipatică a
responsabilităților, la cei
care, în familie, la școală și în societate, în
roluri și cu misii diferite, au și
privilegiul, dar și povara de
a lucra cu tinerii. Cu un buget cel
mai adesea insuficient, cu probleme
care sapă la temelia rostului
ei și a tihnei cotidiene, familia nu este pentru adolescenți, în multe cazuri,
oaza de confort atît de necesară. Școala,
bulversată de decizii
politico-electorale și înghețată sub viscolul fondurilor insuficiente,
nu poate compensa mulțumitor
lipsurile "de acasă" și nici oferi soluții imediate.
Parcurgînd rîndurile de mai sus,
mulți se
vor întreba:
de ce se îndepărtează tinerii de cultură,
cînd, totuși, mulți dintre ei mai (și)
citesc? Și,
într-o oarecare măsură, acești optimiști
ponderați au dreptate. Fiind drepți pînă la
capăt, recunoaștem și noi, în România
se mai și citește. Fie anunțuri de
mică și mare publicitate, fie
saiturile colorate și nude ale Internetului,
fie publicațiile mondene revărsate provocator peste marginile
chioșcurilor, numai bune să
substituie, prin imagine și mesaj, Dallasul
de altădată. Ca să nu mai vorbim de „Programul
Loto-Pronosport", care se devorează
săptămînal într-un tiraj de masă
(goală), de romanele de capă și
securitate ale lui Pavel Coruț
sau de cărțile (ne)sfinte ale
politicienilor.
Veți spune că toate acestea nu sunt
literatură.
Dar cine mai are timp și organ pentru
literatură,
cînd pragmatismul ne-nconjoară, concurența suflă tare și eșecurile ne dor.
Cititul de dragul cititului,
leneș și dulce, se consuma în vremea
junimiștilor, cînd moșiile de la
umbra dealurilor moldave catifelau
destine și însiropau colbuitele drumuri spre Paris. Sau pe
la cenaclurile bucureștene
interbelice, între plimbările de la Șosea și alunecările pe gheața lui
Oteteleșanu. Sau la lumina lumînărilor,
vegheați de inutilitatea
televizorului și amorțiți de
veșnicul frig ceaușist de dinainte de explozia
mămăligii. S-a dus vremea cititului din disperare.
Atunci, scriitorul era scriitor, iar cititorul,
cititor. Acum, scriitorul este și una, și alta.
Un adevărat om universal. Și, pînă la
urmă, la ce bun și literatura asta gratuită, care nu face
decît să vestejească pînă la reverie
cele mai virile proiecte,
cînd, de pe noptiera hotelurilor de cinci stele, Burke Hedges te
îndeamnă, științific și eficient, să
te "afirmi sub propria firmă",
iar Dale Carnegie îți dezvăluie, cu tact
și profesionalism, Secretele
succesului. Nu-ți rămîne decît ca, între mîncarea
chinezească de porc garnisit cu opt
miresme și partida de tenis
ministerial, să urmezi tulburătorul Curs practic de încredere al
lui Walter Anderson, pentru a Nota și acționa în cunoștință
de cauză împreună cu maestrul în
domeniu, H.A. Glasser. Vei
descoperi astfel, vorba lui Napoleon
Hill, că De la bani la idee nu-i decît un
pas. Mic pentru omenire, uriaș pentru
tinerii noștri pragmatici, pe care îl vor face cîndva,
aici sau aiurea, dar cu o condiție: să
citească numai ce trebuie!
Nici n-am terminat bine
rîndurile de mai sus și mi-am dat
seama că sunt pe cale să
nedreptățesc o altă categorie din rîndurile celor
preocupați să-și făurească o cultură
pe măsura timpurilor noastre. Cum era să uit tocmai cultura
intensivă a manelelor. Chiar așa, de ce ascultă tinerii noștri cu atîta
patimă și voluptate manele? Pentru că suntem un popor, asemenea
multor altora, înzestrat cu un
puternic sentiment al dragostei? Practicată (cu un potențial
ce nu-i de lepădat), dar și invocată.
De ce se omoară ei după aceste cîntece de pseudo-dragoste, de origine
orientală, cu melodie duioasă
și tărăgănată, după cum le descriu dicționarele?
De ce au înlocuit europenii noștri
tineri folclorul românesc, atît de divers pentru a satisface toate
gusturile, cu melodiile acestea slujite de
texte de-o imbecilitate perfectă?
Suntem noi un popor care și-a
descoperit acum, în post-tranziție,
originile orientale?
În căutarea unui răspuns, se naște o
primă
întrebare. Manelele nu sunt numai duioase și
tărăgănate,
ele au devenit, între timp, și prilej
unor lamentări comode, ca să nu spun
leneș al exhihării unor trăiri
intens-caricatural aproape de limita leșinului. Adeseori, și
morții, căci se știe, în manele se
moare și învie frecvent din
dragoste. Și se dansează. Focos.
Din buric și șolduri. Indiferent de sex.
Un act mimat în extazul muzicii.
Au, așadar, tinerii noștri motive să
topească după
muzica aceasta produsă de băieți
minune,
fermecători și încîntători, și al
asemenea
adjective devenite (re)nume? Ce-i
mînă pe ei
spre această adorație total
definitivă și
necondiționată?
Credem că, în primul rînd, incultura. Nu
numai
muzicală. Venind în orașe, în anii industrializării
forțate, în special spre periferii
scăldate de-o grea tristețe, părinții tinerilor de astăzi, un fel de
țărani transhumanți între anotimpurile vieții, calificați la
locurile silniciei, au pierdut ce
aveau bun de acasă, cîștigînd și
transmițînd copiilor tot ce-i mai rău
de la noul lor mediu de viață.
Textele manelelor le vin acum tuturor ca o mănușă. Expresiile licențioase,
debitate la ușa cîrciumii, asezonate măiestrit pe muzică, au
devenit mai sățioase. Îți lasă gura
apă, nu alta. Noroc că cinzeaca-i pe-aproape.
Ar mai fi apoi sărăcia. Blocurile tip,
existența în
mîzga ghetoului, cartierele acaparatoare cu toate promiscuitățile lor,
duminicile la papuci și capot la o tablă sau o sămînță,
chefurile
fără perdele, berea vrac în sticle de
plastic,
rimează perfect cu orizontul îngust al
manelei, cu
răspunsul ei iute la dorințele fierbinți și imediate. Tinerii celebrează
valorile supreme
ale acestei lumi: amorul liber, șmecheria
profitoare,
generozitatea unsuroasă, norocul chior, blestemul jucăuș, trădarea
repetată,
înjurătura
porcoasă.
Și, în fine, să numim și un al treilea
posibil
motiv al
iubirii leșinate pentru manele: disperarea.
Poate că tînărul se agață de manea ca să uite. Să iasă din (i)realitatea
imediată. Poate îi
sunt necesare
amăgirile ei colorate. Un fel de
film indian pentru alpiniștii
posturilor cotidiene. Acadeaua înfometaților de real. Maneaua
e, poate, singura lor certitudine.
Să fie vorba despre, "crize vechi în haine
noi"
așa cum, cu mulți ani în urmă, Mircea
Vulcănescu,
un martir al intelectualității române,
scria despre "tînăra generație"? Cine să răspundă la această întrebare,
cînd societatea
românească,
bună de invocat pentru despovărărea
conștiinței, are alte treburi și interese? Întotdeauna presante. Și
capitale. Cînd să mai
aibă timp și
pentru tineri. Așa încît, firesc, te
întrebi: este
tineretul român al secolului XXI acultural sau, mai degrabă, este împins,
prin ignorare, în zona fără
orizont a ignoranței?
Luceafărul,
nr. 28, 21 iulie 2004
|
|