Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.

George Pruteanu: „IAȘUL NU TE ÎNNOBILEAZĂ… ORAȘELE AU CE LE DAI TU”1

Dialog, ca invitat al "Seratei muzicale"
a lui Iosif Sava

TVR-2, 11 noiembrie 1995


    

 

                         

                           Textul, reprodus de Iosif Sava în volumul său Radiografii muzicale (v. nota din josul paginii), este foarte lung : 56 de pagini, cu o literă mică. De aceea, pentru acest sait, am ales ceea ce mi s-a părut mai interesant, fără să  anulez nici una din "părțile" dialogului. Am reprodus și lucruri pe care azi nu le mai gîndesc la fel, precizările făcîndu-le în notele de subsol. De altfel, multe din "încontrările" convorbirii - am realizat acest lucru la puțin timp după desfășurarea emisiunii - erau provocate de maniera iscusită a lui Iosif Sava de a forța "contradictorialitatea", mult mai spectaculoasă, mai "show", decît consensul. Îmi dădeam seama, ulterior, că, numai pentru a "nu-i ține isonul", spusesem lucruri într-un mod mult mai abrupt, mai brutal decît le gîndeam cu adevărat.

            Iosif Sava: Domnul Pruteanu, invitat pentru prima oară la Serata noastră… Îl știu de foarte mulți ani: publicist, critic literar, lector la catedra de limbi moderne la Universitatea din Iași, l-am cunoscut la începutul anilor 80 la Costinești, cînd Costineștiul era o redută de cultură pentru tînăra generație. Îmi amintesc o noapte în care am ascultat și am vorbit despre muzică. După aceea, i-am urmărit cronicile în paginile Convorbirilor literare, ale unor reviste bucureștene, în România literară. După evenimentele din 1989, am avut bucuria de a-l ști iar în București, de a vedea că, dincolo de activitatea în planul criticii, este un eminent traducător din marii clasici (a tradus Dante), l-am văzut scrutînd înțelepciunile lui Proust și vehiculînd întreaga literatură romantică. Acum un an, l-am întîlnit la o lansare de carte a lui Nicolae Breban. Nu prea a fost drept cu judecățile, dar m-a impresionat pentru că, văzîndu-mă, a cerut unui coleg care avea un magnetofon să pună o piesă de Bach.
            Hotărîtoare pentru înțelegerea lui George Pruteanu
au fost emisiunile TV. Cel mai bun dintre redactorii noștri, a realizat foarte mulți ani în radio și televiziune emisiuni dedicate limbii române, Mihaela Macovei mi-a atras atenția : ,,Niciodată n-a avut televiziunea un asemenea redactor pentru
înțelegerea limbii''. Toată lumea mi-a vorbit în acești termeni. Am avut unele dubii la început pentru, să zic așa, teatralismul desfășurărilor. Dar am fost imediat cucerit de vervă, de știință, de ineditul, de forța, de originalitatea emisiunilor sale și nu cred, la ora actuală, că le mai poate face cineva atît de bine și cu o asemenea putere de seducție asupra publicului, cum le face George Pruteanu. (…) Ați cucerit capitala! Lumea vă iubește în mod deosebit. (…)

          George Pruteanu : Domnule Sava! Spun și eu ca mama unui mare cuceritor, cu accentul ei: Pourvu que ça dure. Numai să dureze cucerirea asta... Mă rog, vă preiau limbajul, cu multe rezerve în legătură cu "cuceritul". Înainte de prima dumneavoastră întrebare, îmi dați voie să fac o rectificare ?

          I.S. : Vă rog.

          G.P. : Cu marele respect pe care-l am pentru animatorul de cultură care sunteți, pentru producătorul de cultură care sunteți, pentru excelentul realizator de emisiuni de cultură care sunteți, trebuie să vă spun că acea casetă, de pe un reportofon, cu Bach, nu am procurat-o atunci, în ultima clipă, pentru că v-aș fi văzut pe dumneavoastră ! Venisem cu ea…

          I.S. : Ați venit cu ea direct la lansarea cărții ?

          G.P.: Am pregătit-o dinainte, pentru că făcea parte dintr-o construcție mentală, dintr-o paralelă pe care o gîndeam în legătură cu capacitatea de construcție a lui Breban și ceva din Bach.

          I.S. : Pe mine m-a bucurat în mod deosebit, repet, prezența lui Bach la o lansare.

          G.P. : Era un Bach “populist”, dacă vă amintiți. Dacă nu mă înșel, era un Bach în interpretarea unui popularizator de mari piese simfonice, într-un ritm puțin mai sacadat. 

           I.S. : Ei, aici nu sunt de acord cu nici un chip. Pentru mine Bach este tot Bach. Nu are nevoie de nici un fel de intervenții.

          G.P. : Era o lansare de carte, nu un concert.

           I.S. : La o lansare de carte trebuie să dăm Bach ! Așa cum dăm o carte... normală !

           G.P. : Am “dat” ideea Bach, ideea de Bach...

           I.S. : Și iată, v-am felicitat, indiferent dacă era o prelucrare.

           G.P. : Vă mulțumesc ! Și aș mai avea o rectificare de făcut în legătură cu nostalgia dumneavoastră “paseistă” apropo de acel focar de cultură care a fost Costineștiul și care nu mai este acum. Și eu deplîng multe degringolade din țara asta; însă nu cumva “cristalizați”, nu cumva puneți ceva din dumneavoastră asupra Costineștiului ?

           I.S. : Nu ! Costineștiul, pentru mine cel puțin, e o oază de cultură, a fost o redută de cultură în anii '80-'85. Indiferent cine a făcut-o și ce organism a construit-o, dar atunci exista o sală la Forum, unde eu veneam cu orchestra din Constanța, de multe ori, sau cu cei din Capitală și puneam la 300-400 de studenți (cei mai mulți de la Politehnică) un brandenburgic de Bach. Am mai fost acum doi ani la Costinești. N-am găsit decît fustițele, chiloțeii acestora. Se duceau doar la Vox Maris ca să danseze ! Ceea ce este foarte grav!

           G.P. : Înainte erau numai în frac, domnule Sava ?1

           I.S. : Nu erau în frac ! Erau în blugi și stăteau la Forum și ascultau Bach !... Pe mulți dintre ei îi întîlnesc prin Germania, prin Statele Unite. Mulți își amintesc și că au plecat spre Bach de la Costinești. Costineștiul acuma nu mai înseamnă, absolutamente, nimic !

           G.P.: Nu, nu ! Discuția noastră începe de pe poziții de adversitate, pentru că eu am convingerea  că aceia care ascultau în 1980 Bach, ascultă și  acum1. (…)

           I.S.:(…) Acum nu mai auzim Bach pentru că nimeni la Costinești nu se mai îngrijește de asta ! (…) Costinești și 2 Mai, în acei ani, erau platforme de cultură pentru tînăra generație. Așa încît nu vă fie frică de omagiul meu pentru Costinești. E „nostalgic", dar reprezintă și o anumită realitate a timpului. Mergem mai departe. Spuneți-mi, domnule Pruteanu, de unde veniți în lumea asta, deodată, cucerind-o? Azi dimineață, la simpozionul care a avut loc la Uniunea Compozitorilor cu prilejul decadei muzicii românești, o mulțime de oameni m-au întrebat: „Vine domnul Pruteanu?" Era o bucurie în ei. Deci, de unde ați apărut și ați cucerit Bucureștiul și televizioniștii ?

            G.P. : Întrebarea dumneavoastră e destul de vagă : ,,De unde ați apărut ?" Am apărut dintre cărțile mele, dintre caietele mele, dintre însemnări, din gazetăria mea, din critica mea literară, din patima mea culturală. Am apărut... dar nu... Întrebarea mă pune într-o lumină comică  de ,,Luceafăr răsărit din negura uitării"...

            I.S. : Serata muzicală cucerește lumea prin forța cu care luminează chipurile. Oamenii au nevoie să știe cu cine au de-a face !

            G.P. : Nu, aș prefera să vorbesc mai mult despre alții decît despre mine sau despre mine doar la modul, cum le spun și studenților, la modul montaignean, adică scrutînd  ceea ce este exemplar, nu în sensul de pozitiv, ceea ce este foarte general, fragmente de “condiție umană”, ceea ce seamăna cu foarte mulți, ceea ce dă posibilitatea să se spună ,,Da, domnule ! Așa sunt și eu. Mă recunosc în aceste cuvinte, am aceste propensiuni".

            I.S. : Dar tot ca Montaigne aș vrea să vă scoateți în relief caracteristicile… și le aveți din plin... particularitățile dumneavoastră.

            G.P. : În principiu, asta e ceva de nefăcut, domnule Sava ! Pentru că despre defecte, sunt prea hîrșit ca să le dezvălui chiar eu,  (…) iar calitățile!? Mă împiedică ipocrizia modestiei să mi le disting singur.

           I.S. : Unde sunteți născut, domnule Pruteanu ?(…)

           G.P. : În București, în cartierul “Grivița Roșie” !

            I.S. : S-a numit mai tîrziu cartierul inexistentului Vasile Roaită.

           G.P. : Se pare că a fost foarte existent și foarte util Siguranței din vremea sa.

            I.S. : Se pare că n-a existat un asemenea nume în 1933.

            G.P. : Mă rog ! Dacă n-a existat, a existat un altul care purta același nume, trăia în aceeași perioadă și îndeplinea aceleași misiuni.

           I.S. : Ce profesii aveau părinții, domnule Pruteanu ?

           G.P. : Tatăl meu era medic și ulterior a fost profesor de istoria medicinii, iar mama, funcționară. (…) Din păcate, am rămas foarte repede fără ei. Fără tata la 18 ani, fără mama la 22. N-am avut nici unchi, nici mătuși, nici în țară, nici în America. M-am descurcat, de bine, de rău, singur! Dar începe să sune melodramatic, un fel de self made man

           I.S. : Sunteți un self made man ?

            G.P. : Sunt un... self made man, da. În multe domenii sunt chiar un autodidact! De exemplu, în domeniul tehnic. Și-n muzică sunt un autodidact! (…)

            I.S. : (…) Ați stat pe Sărărie ?

            G.P. : Am stat pe Sărărie, da ! Și dacă aruncam o piatră, puteam să sparg geamul bojdeucii lui Creangă. (…) Coline sunt și la Paris, și la București și la Cluj… Peste tot există oameni de valoare și lepre, oameni subțiri și canalii ignare. (…) Să fim bine-nțeleși, locul ideal este numai Bibliopolisul. Fetișizarea unor pietre, a unor copaci, a unor colburi, nu e genul meu. Nu vă resping această... litanie, nu vă resping această... căldură din voce și din evocare. Dar eu nu văd așa lucrurile !2

           I.S. : (…) În ce zonă stați în București acum ?

           G.P. : Șoseaua Iancului.

           I.S. : Și ce vedeți cînd vă sculați, domnule Pruteanu? Niște blocuri și murdăria lăsată de Primăria Bucureștiului !

           G.P. : Nu, domnule Sava ! Cînd mă trezesc, văd ce e în capul meu. Eu am un contact 90% mediat cu realitatea. Nu prea o văd ! Am și complexe din cauza asta. Eu nu cunosc țăranii, nu cunosc muncitorii, nu cunosc zarzavagii, nu cunosc cuțitarii, nu cunosc lumea lui Fane Spoitoru. Numai, numai din ziare. Este o realitate mediată. Nu-i bine !

          I.S.: Ce frumos ați spus ! Un biblio...

          G.P. :  ...Bibliopolis....

          I.S.: (…) O pornești spre Rediu Tătar și dai de casa lui Sadoveanu și de Institutul Agronomic cu minți strălucite, cu un vin fenomenal... Cobori apoi spre Grădina Copou... 

            G.P. : N-am avut ocazia să cunosc mințile strălucite de la Institutul Agronomic, iar în materie de vin, sunt un băutor sporadic și neinstruit, deci nu mă pot pronunța.(…) 

            I.S.: (…) Ați coborît vreodată în liniște... 

            G.P. : (…) ...Oamenii fac orașul. Dacă am coborît în liniște ? Unde ? 

            I.S.: Pe dealul Copoului, cînd înfloresc teii. 

            G.P. : Nu, nu, aicea nu vă țin isonul. 

            ......... (TEXT ÎN CURS DE INTRODUCERE ÎN SAIT)
___________________
            1) De fapt, în esență, mai multă dreptate avea Iosif Sava decît mine.
            2) Din nou: nu mă regăsesc în această îndîrjire polemică îndreptată rigid împotriva ideii de nostalgie față de frumusețile unui oraș sau ale altuia. Mi se părea că Iosif Sava riscă să pice (și să mă tragă și pe mine) în dulceag, în siropos. De fapt, el mă "ațîța".

 

________________________
              1)Titlul propus de mine fusese: Locul ideal e Bibliopolisul.

         George PRUTEANU
Iosif Sava, Radiografii muzicale (6 Serate TV cu: H.-R. Patapievici, Octavian Paler, Nicolae Breban, Aurel Stroe, N.C.Munteanu, George Pruteanu), Ed. Polirom, Iași, 1996, pp. 238-294