Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate īn text, ci doar acelea substanţial comentate.



"CĂRŢILE, CU CĪT S
UNT MAI MULTE, ĪMI DAU UN SENTIMENT TONIC AL EXISTENŢEI!"
     
 

Acad. Şerban CIOCULESCU
 īn dialog cu
George PRUTEANU

      – Ne īnconjoară aici, stimate academician Şerban Cioculescu, un zid de cărţi. Aş vrea să vă īntreb, cum am īntrebat şi pe alţi interlocutori: vă dă el un sentiment de protecţie? sau dimpotrivă? vă "apasă", vă umbreşte prin...?

– Mă simt foarte bine īn biroul meu, deşi sīnt īnghesuit, cărţile mă invadează; īnsă, īn momentele de pauză, cīnd nu citesc sau scriu, e suficient să mă uit la rafturile cu tomuri, pentru a mă simţi īntr-un climat prietenos, cald. Soţia mea era foarte īngrijorată la īnceput de această invazie a cărţilor peste mine, dar… am rezistat. Īn fond, cărţile... sau mai exact, cartea, la singular, ca să nu fie nici un echivoc, e viaţa mea!

– Deci nu vă īncearcă deloc acel sentiment de vanitate, de tristeţe a imensităţii (pe care, totuşi, unii intelectuali īl acuză: şi spiritul poate fi trist, dacă "a citit toate cărţile").

– Nu. Am fost, pe vremuri, prin case "boiereşti"... Īmi amintese, chiar pe la īnceputul carierei mele de profesor secundar la Găeşti, am intrat īn conacul unui boier Clănescu, din partidul conservator (fusese şi ministru), care avea holul cu boazerie şi cu biblioteci de jur-īmprejur pīnă la tavan. Eu admiram acest cadru (nu uitaţi că nu eram milionar!), īnsă īl găseam cam rece: avea aerul unei biblioteci publice! Inconfortul bibliotecii mele nu mă jenează...

– A, nu, nu m-am gīndit la…

–…Şi nu simt nevoia unui cadru mai larg.

– Chestiunea era dincolo de confortul strict fizic: dacă ele, cărţile, nu vă "angoasează" (ştiu, horribile dictu°!) prin necuprinsul lor, sau dacă, din contra, vă sunt tonice?

– Nu, nu, nu, eu nu am cochetăria "metafizicii" şi a "angoasei", ca bunul meu prieten Biberi; eu sīnt un optimist, şi cărţile, cu cīt sunt mai multe, īmi dau un sentiment tonic al existenţei!

– Sīnt fericit că mi-e dat să vă aud spunīnd aceste cuvinte.

– Singura mea mīhnire e că nu-mi pot procura reviste şi cărţi străine ca să fiu "la zi". Odinioară, librăria romānă era plină de ziare, reviste, cărţi străine. Pīnă la chemarea mea la Universitate, īn 1946, am fost profesor secundar de franceză; am citit mult īn franceză; acum, deh!, recitesc. Īnsă, cum spunea acel academician vizitat de Vigny (mirat, acesta din urmă, că nu i se cunosc scrierile)…        

– "La vīrsta mea, domnule..."

            – "…Eu nu mai citesc: recitesc"! Ce să fac? De nevoie! Afară, desigur, de cărţi de căpătīi, cum sunt Eseurile lui Montaigne, pe care, de plăcere, le recitesc de sute de ori.

– Proorocea undeva Hegel că toate artele vor cădea īn critică. Judecīnd după actualitatea noastră (să fie un ,,accident"? fenomenul e vechi, de la Sainte-Beuve), lucrurile par să decurgă invers. Mai toţi criticii ajung la beletristică. Ce părere aveţi?

– Dacă Hegel s-a gīndit că spiritul critic trebuie să īnsufleţească pe toţi creatorii, avea dreptate. Nici un mare creator nu procedează "inconştient". Chiar oameni fără amplă cultură, cum a fost bunăoară Rebreanu, care n-avea decīt liceul, reuşesc numai completīndu-şi "golurile" şi ascuţindu-şi spiritul auto-critic. Dar poate că Hegel s-a gīndit că critica va "īnăbuşi" creaţia?! E ceva aici... Eu cred că mulţi poeţi şi romancieri sunt plictisiţi că apar mai multe cărţi de critică decīt poezie şi romane! E o proliferare a criticii. Publicul e dezorientat de contradicţiile dintre critici. Īi vine tot mai greu să-şi facă o idee justă.

– Şi ar fi preferabil unisonul?

– Iată, bunăoară, īn generaţia mea: eram foarte puţini. Eram 5-6 critici īn Bucureşti şi, ca să zic aşa, fiecare avea publicul lui.

– Dar erau şi mai puţini cititori.

– E adevărat. Totuşi, am impresia că sunt prea mulţi critici. Şi revistele au spaţiul critic dezvoltat īn dauna nuvelei, a fragmentului de roman, a poeziilor.

–Şi chiar credeţi că varietatea, contradictorialitatea (of!) opiniilor e de natură să deranjeze? Corurile, ştiţi...

– Nu, dar e un semn de alexandrinism. E semnul unei culturi foarte avansate care după ce atinge culmea... Ei, nu e cazul să fim "īnchipuiţi" că suntem atīt de "precoci". Īnsă!

– Īnsă.

– Avem un alt fenomen compensator: criticii publică beletristică, aşa īncīt critica nu mai e azi o vocaţie unică, cum era la Pompiliu Constantinescu, la mine. Perpessicius? Romanul pe care l-a anunţat nu l-a dat niciodată; poeziile au īnsemnat puţin īn creaţia lui. Dintre toţi criticii, el a fost cel mai productiv sub raport cantitativ. Ajunsese să facă nu atīt recenzarea cīt recensămīntul cărţilor ce apăreau! Īn vastul său foileton, el băga 3-4 cărţi, īncercīnd să cuprindă producţia literară a săptămīnii respective. Şi Streinu părăsise poezia. Doar Călinescu a vrut să fie scriitor,"total", şi asta, īntr-un fel, i-a dăunat.

            – Vreţi să fiţi mai explicit?

            – Călinescu a fost o mare personalitate, dar nu vreau să...

– A dăunat beletristicii sale sau criticii?

            – Pentru el cronica literară a fost mai mult un exerciţiu şi eu am povestit că, atunci cīnd am reluat relaţiile după cītiva ani de īntrerupere, el luīnd iniţiativa de a mă invita să scriu cronica la Tribuna poporului, īn toamna lui '44, i-am spus: "Ia-o d-ta, te aşteaptă publicul, eşti critic!", el a răspuns: "Nu sīnt critic! D-ta eşti, eu sīnt istoric literar!" Īi spun: "Bine, dar ai făcut atīţia ani cronica la Adevărul literar…''. El mi-a răspuns ceva gen "merde"°, dar mai pe romāneşte. E drept, a contopit multe cronici īn Istorie..., totuşi īşi subestima activitatea de critică curentă. Īncă ceva: era atīt de impresionabil şi de variabil īn păreri, īncīt nu īmplinea condiţia criticului literar propriu-zis, care este de a-şi face o părere o dată pentru totdeauna. Şi-ţi dau două exemple. Īntr-o scrisoare către Lovinescu, după apariţia lui Bizu, īi ridică aceluia cartea īn slăvi: zice că e pentru prima dată cīnd sentimentul morţii... adīncit īntr-o carte zguduitoare... etc., etc.; pentru ca īn Istoria literaturii... să spună că e o carte ratată. Or, eu din capul locului am spus că e o carte ratată. Poate am greşit – dar n-am revenit! Celălalt exemplu. Viaţa lui Caragiale. Există o scrisoare a lui Călinescu către Rosetti, īn care, pe vreo cinşpce puncte, īmi "desfiinţează" cartea; numai ultimul şi era suficient pentru a o "distruge": Caragiale ar fi absent din carte! Iată īnsă că, după cīteva luni, comentīnd trei monografii, nimicea două din ele şi o lăuda... doar pe a mea! Această oscilaţie a impresiei şi a judecăţii…

            – Nu e doar temperamentul? Una e scrisoarea, alta cronica tipărită!

            –... Denotă o anume instabilitate funciară, psihică. Nu īn sensul patologic al cuvīntului – pentru că, pe el, această instabilitate nu l-a īmpiedicat să scrie cărţi admirabile şi să se situeze foarte sus īn cultura noastră. Dar adevăratul critic literar trebuie să fie stabil şi definitiv. 

           
–Dintre criticii de azi, care sunt cei care credeţi că indeplinesc, m.m.s.m.p., această condiţie?

           
– Domnule, sunt foarte mulţi critici de talent, dar nu-i cunosc şi sub raportul corespondenţei sau al criticii orale.

            – Da, Thibaudet vorbea de...

            – Aceasta din urmă excede īntr-un fel, īn sens negativ, opinia ponderată.
Şi astfel, cel care "masacreaz㔠cartea īn conversaţie sau īn īnsemnările marginale, cīnd scrie, īşi impune mai multă īnţelepciune. Eu am fost comparat cu Paul Souday, care e azi īntr-un oarecare discredit; după ce a murit, īn biblioteca sa a fost găsit un exemplar din La jeunesse de Renan° a lui Pierre Lasserre, pe care făcuse īnsemnări foarte violente, imputīndu-i "nesinceritatea". Īn foiletonul tipărit īnsă, iritaţia respectivă dispăruse! Eu văd trei stadii ale criticii: unul al lecturii (cīnd cititorul, dacă e şi bătăios din fire, "polemizează" cu cartea aproape pe fiecare pagină); al doilea, cel oral, cīnd cartea e de asemenea tratată dur; al treilea e scrisul – şi dacă e un critic īn toată puterea cuvīntului, īn conştiinţa lui se operează un echilibru (străin de nervozităţile lecturii sau de plăcerea strălucirii īn conversaţie). Această ultimă părere contează. Asupra ei nu are dreptul să revină. Nici prietenia, nici poziţiile ideologice nu au voie să influenţeze pe un critic.

- Dar v-am rugat, şi nu mi-aţi numit nici un contemporan care să īntrunească...

- Antipatii personale, grupări, „găşti" există. Critica nu trebuie să dezumanizeze pe cel care o practică, dar nici nu trebuie să se ajungă cu “omenia” pīnă la slăbiciuni sau resentimente. Am considerat īntotdeauna ca o judecată de neīnţeles pe cea a lui Iorga despre Hogaş, „lichidat'' īn Istoria literaturii romāne (publicată īn Editura "Adevărul", īn două volume īn '34) de trei ori īn cīte un rīnd şi jumătate n-are nici măcar un paragraf despre el. O explicaţie există: īn tinereţe, Iorga, influenţat de unele idei ale lui Taine, īl numise pe Mihai Viteazu "condottiere"°; Hogaş l-a combătut īntr-o conferinţă. Iorga nu i-a iertat-o nici la 18 ani după ce Hogaş murise!

– Dar, daţi-mi voie să vă spun: sīnteţi foarte prezent īn actualitate, aveţi trei rubrici permanente (Flacăra, Ramuri, Romānia literară) şi totuşi evitaţi să-mi răspundeţi dacă īntre criticii de astăzi sunt oameni care să vă satisfacă exigenţele. Avem nevoie de intransigenţa dv.!

– De exemplu, din criticii mai aproape de generaţia mea: Piru e un critic obiectiv, un critic serios. Formaţia lui e dinainte de '44, a debutat la Jurnalul literar. Din criticii realizaţi după 1944, formaţi īn spiritul socialismului, cel mai demn de apreciere mi se pare Crohmălniceanu. Dacă īn deceniul 6 a plătit tribut sociologismului vulgar, nu e mai puţin adevărat că ulterior şi-a dovedit "lărgimea de compas", anvergura generoasă a īnţelegerii. Şi pe Regman l-am parcurs cu plăcere. Sau pe Alexandru George. Şi generaţia următoare are critici talentaţi. Admir spiritul lui N. Manolescu, deschis şi nuanţat – dar şi el, hm, concurează neloial pontificatul catolic, īmpărţind "indulgenţe papale"! Īi citesc cu interes şi pe Grigurcu, Ungheanu. Dar, vezi d-ta, se cochetează mult cu autorii īn dauna judecăţii. Se desluşeşte o tendinţă spre critica "de susţinere", "de generaţie"; se caută, prin "politică literară", popularitatea printre scriitori; se laudă prea multe apariţii. Poezii mediocre sunt date ca evenimente literare. Romane abia acceptabile sunt proclamate foarte bune. Dacă am lua cronici, chiar ale unor critici buni (cum ar fi, să spunem, Mircea Iorgulescu), şi am face "bilanţul" anului, am vedea că au apărut vreo 50 de romane de mīna-ntīi, 50 de volume de poezie la fel şi că īn Romānia, ca-n nici o ţară din lume, e inflaţie de capodopere. Generaţia mea era, cum să zic?, mai pretenţioasă. Bunăoară, Bizu e acum o carte foarte lăudată. Streinu – ataşat de Lovinescu – a scris cu răceală despre ea, şi eu de asemenea. Deşi sentimentul thanatic era trăit, cartea era livrescă. Se simte că nu e romancier născut, ci făcut. S-a silit să scrie un roman. Poate că această scădere a spiritului critic e doar o impresie subiectivă a mea. Criticii mai tineri (şi tineri) de azi au stil, sunt inteligenţi, cultivati, dar nu au simţul riguros al valorilor. Generaţia mea īl avea, cu excepţia lui Perpessicius, care era mai "larg". Streinu chiar īi cīnta, aluziv: "Domnişori şi domnişoare, / Cumpăraţi o mică floare...". Cam ăsta pare să fie şi stilul criticii de astăzi.

– Chiar aşa? Nu sīnteţi prea drastic? Sau vă gīndiţi la "grupuri"?

– Sigur că mă gīndesc la grupuri. Nu ştiu dacă dumneata cunoşti "aventura" mea cu ocazia cărţii lui Eugen Simion, Dimineaţa poeţilor. Sīnt chemat la telefon de secretarul de redacţie al revistei Flacăra, să fac o recenzie. Eu eram prieten cu Eugen Simion – am fost şeful lui de catedră, şi-a luat doctoratul cu mine. Cartea era bine scrisă. Īnsă fiindcă adoptase prea multe metode franţuzeşti, dintre care unele mi s-au părut neserioase, ca aceea a unui critic care īmpărţea pe poeţii erotici īn culorile cărţilor de joc: pică, cupă, caro…

            –Treflă...

–...Am scris un articol cu rezerve īn care mă arătam mirat că un critic care a īnceput cu şcoala lui Lovinescu…   

– Scepticul mīntuit.    

– …Cade acum īn admiraţie faţă de metodele de ultimă oră ale criticii franceze. Trece o săptămīnă, nu apare articolul. Trec două, nu apare. Trec trei. Īntreb ce se īntīmplă. "Apare, să vedeţi, nu-ştiu-ce". Īn sfīrsit, după 10 (zece) săptămīni şi după ce am scris şi o scrisoare lui Păunescu, apare articolul meu, īnsă, paralel, şi unul al lui Mircea Iorgulescu care lăuda cartea, ca să "anuleze", ca să zic aşa, să echilibreze! Foarte bine! Fireşte, Eugen Simion mi-a jurat că nu ştia, că n-a fost mīna lui īn joc. Trec peste asta. Scoate īnsă Piru ultima lui  Istorie literară…

– … De la īnceput pīnă azi…

– Aşa. El pomeneşte şi cartea asta, Dimineaţa poeţilor, īnsă dīndu-i un alt conţinut decīt cel real.

– Poezia… "modernă".

– N-o citise! Şi atunci eu, văzīndu-1 pe Eugen Simion, i-am spus: “Uite ce este, dragă Eugen Simion: trebuie să stimezi mai mult pe un om care te combate, dar te-a citit, decīt pe un om care te laudă, dar fără să fi deschis cartea!” M-am bucurat cīnd am găsit īn nişte notaţii ale lui Călinescu cīteva gīnduri despre profesor care se potrivesc perfect şi criticului: pot cunoaşte foarte bine pe un scriitor, dar cīnd e să vorbesc sau să scriu despre el, iau cartea ca să m㠓atmosferizez” din nou. La un scriitor bun, descoperi mereu alte laturi ale talentului său, alte sunete, alte "voci", cum se zice azi. Lovinescu (īi frecventam de doi ani cenaclul) s-a supărat pe mine pentru că īn 1925, cīnd a murit Slavici, eu i-am criticat, īntr-o notă, refuzul de a vorbi despre acesta (refuz pe care el īl motiva prin lipsa unei lecturi proaspete) şi am argumentat că nu este permis unui critic să nu cunoască pe clasici şi să nu aibă oricīnd gata cīteva fraze de sinteză. Cīţiva ani, din cauza acestei note, Lovinescu n-a mai īntreţinut relaţii cu mine. Mă deranjase cu atīt mai mult acel refuz, cu cīt el se asocia cu folosirea ocaziei  respective (un interviu) pentru a-şi face reclamă cărţilor proprii īn curs de apariţie. Nu sīnt chiar discipol al lui Lovinescu!

–E clar, nu sīnteţi!

– Vreau, totuşi, să se reţină concluzia că lectura proaspătă e strict necesară. Iată, chiar dacă ar trebui să scriu despre o veche pasiune a mea,I. C. Drăguşanu (pe care l-am şi editat etc.), aş petrece īntīi cīteva ore stīnd "de vorbă" cu cartea lui.

– Īngăduiţi-mi, vă rog, acum, să vă invit din nou mai īnspre prezent. Suntem aproape de aniversarea unui eveniment politic de mare īnsemnătate1, care şi-a aruncat lumina şi asupra faptelor culturii, ale culturii prezentului şi ale culturii trecutului, redat contemporaneităţii. Este vorba de Congresul al IX-lea. Aş vrea să ştiu ce a īnsemnat pentru viaţa dv. spirituală acest eveniment şi apoi vă rog să lărgiţi unghiul pīnă la semnificaţia naţională.

– A īnsemnat pentru mine, ca şi pentru toţi profesioniştii literari, un eveniment crucial, o īntorsătură care a stimulat creaţia liberă, spontană şi plenară. După cum s-a pronunţat atunci tovarăşul Nicolae Ceauşescu, toate stilurile au fost invitate să concureze; aceasta a marcat, pentru literatura  noastră, un pas important, şi sărbătorirea celor 20 de ani este binevenită. Astăzi e liberă şi discuţia despre anii sociologismului vulgar, a căror īntoarcere nu mai este posibil㠖 <fapt ce reiese clar din profunda concepţie a secretarului general al partidului nostru;>2 şi pentru aceasta, breasla noastră i-a fost şi-i va fi recunoscătoare. Īn altă ordine de idei, ştiu că şi revista la care scrieţi īmplineşte o vīrstă…  Ibrăileanu pretindea că spiritul critic este o "creaţie" a Moldovei; nu trebuie să confundăm planurile. Moldova a dat foarte mari scriitori, dar criticii cei mai mari nu i-a dat Moldova.

– Dar Lovinescu?

– Iată, bunăoară, Ibrăileanu. A “patronat” literatura Iaşilor, a avut un prestigiu imens, a fost iubit, admirat, venerat. A devenit un mit. Īnsă! Dacă te uiţi la studiile lui cele mai importante, vezi că ele sunt doar două, destul de didactice, unul despre Sadoveanu, celălalt despre Brătescu-Voineşti; teza de doctorat despre Vlahuţă, el īnsuşi si-o cam "īngropa". Influenţa lui verbală cred că a fost mai mare decīt cea scrisă. El a fost un fel de Socrate literar al Iaşilor. Există un exemplar al Cuvintelor potrivite adnotat de Ibrăileanu cu multă fineţe şi receptivitate. De ce nu şi-a scris studiul? Lovinescu, spui mata? Da! Īn Poezia nouă, incomplet informat, īl situa pe Arghezi printre "falşii simbolişti" şi īncheia că poetul "poate deveni remarcabil"; īnsă la apariţia Cuvintelor potrivite  a scris cel mai amplu studiu īn Evoluţia poeziei lirice, adică... s-a luminat! Şi Ibrăileanu trebuia să-şi arate deschiderea – pe care realmente o avea.

- Dar dv. cum priviţi mai recentele sau mai īndepărtatele dispute ale actualităţii?

– Adică?

– Problema protocronismului, de pildă. Reamintiţi-ne, īn rezumat.

            – Īn această problemă, eu am protestat; l-am combătut pe Edgar Papu. Eminescu e "cel mai mare poet al departelui", e "cel mai mare poet animalier al lumii"! Nu se poate! N-are rost să cădem īn… “şovinism"! Īl ştim şi pe dinafară şi pe dinăuntru pe Eminescu, dar el n-are nevoie să-l umflăm "cu ţeava"!  

 NOTĂ. E păcat că nu există un procedeu grafic prin care să reproducem cititorului rīsul senin, tonic, de "gaya scienza" al profesorului, care i-a īnsoţit mai toate replicile.
_________________
            1) Vezi Info.
            2) Pasajul aflat īntre paranteze croşete a fost adăugat de redacţie. (Notă din 2003)

         George PRUTEANU
Cronica,  nr. 12, 22 mart. 1985