COMEDIA ROMANULUI
- ediţie critică -
"Romanu
nu să face-aşa |
Cīntă, zeiţă stupoarea
ce-aprinse pe George Pruteanu, cīnd fu să scrie de starea romanului astăzi:
rafturi īntregi dădu jos şi le puse pe masă turn al lui Babel de vorbe şi
fapte turbate. Criticul lung se gīndi, ca Hamlet Danezul, dacă o fi sau n-o
fi o epócă de jale (timpul ieşit din ţīţīni amuţeşte romanul? brusc-slobozirea
te lasă perplex şi nevolnic? după Esop, doar coìt٭
şi memorii din temniţi? doar traducţiuni care-aduc mintenaş părăluţe, dar
nicidecum nu pot face o literatură?) sau e iluzie doar, precum Kant ne īnvaţă?
Tīmpla cu stīnga-şi
ţinea şi-un Breban īn cea dreaptă, care abia rezista sub povara de file (circa o
mie cinci sute, o tonă de spuse): Citeşti sau dormi, visezi, e-acelaşi
lucru... O lume fără spaţiu, dar nici timp, cloceşte-acolo, minţile-ţi īnnoadă,
realu-l face terci şi adevărul īl īnveleşte īn puhoi de ceaţă, de ieşi tehui din
codrul des de fraze (rău Amfitrion1, neprimitor şi
searbăd), şoptind īn barbă: vorbe, vorbe, vorbe!
Dintre scrierile
care au zăcut doar prin dulapuri sau ascunse sub podele spre a nu cădea īn mīna
cititorilor cu grade ce te iau īn miez de noapte şi te pun să scrii şi sīnul ce
l-ai supt, ca prunc, din mamă, se ridică mult deasupra textele lui "Gary" Sīrbu,
ca Lupul şi catedrala2 sau Adio, Europa3
(cel mai bun din "sertăriste", după doamna Lovinescu). Le-am citit şi eu pe
toate, şi parabola simţind-o, eram trist că-i stins desenul ca la un covor pe
spate. Ce vigoare e la Sīrbu īn scrisori sau īn jurnale! cīt Rabelais! ce nerv!
ce limbă! ce facondă şi ce draci!
Tot postum, tot din "sertare", apăru
acum o vreme un roman cu două feţe, mult mai lung decīt se cade4,
iscălit Eugen Barbu (nu Paustovski, nu Malraux): pitoresc, păstos, verbiastic,
īmprăştiat şi indecis, e exact pe dos Şoseaua...: nu-nspre Nord,
ci-nspre Apus.
A ieşit mai an, şi
din Lăncrănjan, un fel de roman, ca un bolovan, cu stil chionduros, buturugănos,
mult greu de citit, bun de adormit.
Cărţi ce s-au scris īnaintea Istoricei
Tumbe au mai adus la iveală şi Ana Blandiana, Marius Tupan şi Stelian
(deputatul) Tănase. Cea a Blandianei5 e-un story amar, labirintic,
scris cu năduf de popor vegetal şi sarcasme, despre vïaţa trăită-ntr-un timp
schizofrenic. Al lui Tupan6 e-un Castel à la Kafka balcanic, care,
privind mai atent, vezi că-i Casa Vernescu. Cel mai vīnos
dintre ei e Stelică Tănase: a pritocit vreun deceniu la Playback7
şi Corpuri...8, de i-au ieşit nişte cărţi īndeajuns de
rotunde, sofisticate, ce-i drept (textualism-Robbe-Grillet-Joyce-Bulgakov), dar
bărbăteşti şi cu stofă de om care ştie să vadă uman şi să simtă politic
povestea.
Am de zis şi un Ahoe! pentru dl. F.
Sicoie. După Herbert
(dinainte), cu Tratat asupra cozii9, un "roman-pamflet"
subtil, a impus luarea-n seamă şi-i pe lista de-aşteptări.
Şi de-al Nebunilor turn10
spun o vorbă de bine: el stă-n picioare, deşi are uşi mult prea multe, ce dau īn
culoare-nfundate, şi chei de prisos; dar prinde o lume, cu 10 etaje plus 1,
catodică, nostimă, şuie şi plină de-orgolii.
Oare Sin, săracu,-a vrut să epateze?
Lung prilej de certuri şi de ipoteze: că securitatea iese prea frumoasă, că-i o
diversiune, că-i scenariu fals... Una peste alta, cartea-i incitantă11
şi-aşteptăm urmarea. Deci: quo vadis°,
Sin?
Dar Modorcea, Gridul, oare el ce face?
De cinci ani īncoace pixul nu-i mai tace: cărţi de trăncăneală şi dezvăluială,
nomenclaturişti şi exilaţi trişti.
Romane bune de consum, cu spioni şi
hold-up°-uri
de soi, Florin Andrei Ionescu-a scris, că-i neam de meseriaş.
Dar de-un roman ca
o poemă sau ca un mit din Grecia Veche, ca o poveste mateină, dintr-un Levant
dīmboviţean, cu neorealisme tandre şi spurcăciuni... mozartiene, cum aş putea să
nu-mi spun gīndul, de admiraţie-ncărcat? Fiind īn Travesti12,
desigur că nu ştiţi cine-i autorul: E Mircea!, strigă editura. E Mircea!, dealul
repetează, e Mircea Cărtărescu īnsuşi, ce zise vorbelor să cīnte, şi la porunca
uimitoare, se īnălţă
parfum de cronici şi de Chanel şi de vitrine şi de eşapament de Dacii şi de
spitale şi de roze şi de trotuare şi de spermă, de ghene şi de uniforme: īn
textul impregnat de Mircea intraţi atent: talentul urlă!
Un clujean13 ce-a scris
romane ca un fagur de şopīrle zace-acuma la birouri īnFundat īn Culturale şi īn
loc să pună-n pagini vocile din noua noapte, el se luptă cu
mitzure şi congrese herculane (unde vin romāni de toate felurile de pe lume).
Dar romanul nu-i abate cu ispita, de la trebi, nici pe Bedros14? nici
pe Bittel15? nici pe Cristi Teodorescu? Mă-ndoiesc. Iar de Nedelciu
(deie-i Domnul sănătate), ştiu precis că are-n lucru o bucoavnă de amploare. Cel16
cu lumea-n două zile stă şi el pe gīnduri multe, complexat, parcă,
de viaţa indecisă-n două luntre. Sălcudeanu, cu-a lui texte puse unul
peste altul, ca un glonţ ţīşni pe piaţă cu povestea-ntunecată: visul unei nopţi
valpurge, cīnd mişeaua reacţiune a instrumentat cabala٭
transparentului prohab...
Cam pe la ora 7 a
tranziţiei, din mijlocul "Saharei" de romane, privii īn zare şi văzui o oază,
Fata Morgana a fertilizării. Acolo īl zăresc pe Bănulescu, un Daniil nici trist,
nici mic, ci aprig, ce-a scris un romănaş trăznit şi vesel: Te pup
īn fund, conducător iubit!17 El are vervă şi-o să vină
tare, precum şi Aldulescu Radu18 care e mai posac, mai crunt şi mai
"Buzura" dar e fătat şi nu ouat băiatu, şi-asta o văd şi la Răsvan
Popescu19, cel cinematografic şi nervos, cu scris tăiat, ritmat,
behavioristic٭.
La antipod, spre Borges, Eco, Orwell, dar tot la fel de buni la scriitură,
promit un Alexandru Ecovoiu, cel cu Saludos-ul20 impenetrabil,
şi mai ales ciudatul Stoenescu21, pe care Liiceanu l-a lăudat, drumeţ
spre "capodoperă" găsindu-l. Mai zabăuc ca ei, mai gură spartă, Caius Dobrescu22
bate cīmpi cu graţie, dar nu-i exclus bătaia să dea roade. Şi Oprea Leonard23,
dacă se-adună, e-n stare să producă text ca Lumea.
Şi-acum mă duc să fac televiziune,
căci numai dīnsa mişcă sori şi stele24.
_____________________________
(Nu-s pentru initiaţi aceste note) 1.
Ed. DU Style, 1994 2. Ed.Casa Şcoalelor, 1995 3. Ed.Cartea
Romānească, 1992, 1993 4. Ianus, Ed.
Gramar, 1993 5. Sertarul cu aplauze,
Ed.Tinerama, 1992 6. Vitrina cu păsări īmpăiate, Fundaţia
Luceafărul, 1994 7. Ed. Fund.Cult. Rom.,
1995 8. Corpuri de iluminat, Ed. Cartea Romānească, 1990 9.
Ed. Fund. Cult. Rom., 1992 10.
Ştefan Dimitriu, Turnul nebunilor (adică Televiziunea din
Dorobanţi), Ed. Evenimentul, 1994 11. Mihai
Sin, Quo vadis, domine?,
Ed. Humanitas, 1993 12.
Travesti, Ed. Humanitas, 1994 13. Augustin Buzura 14.
Horasangian 15. Adriana Bittel 16. George Bălăiţă 17. Ed. Nemira,
1994 18. Amantul colivăresei, Ed. Nemira, 1994 19. Omul cu
cioc şi ghiare, Ed. Olimp, 1994 20. Ed. Est, 1995 21. Alex
Mihai Stoenescu, Patimile Sfīntului Tommaso d'Aquino,
Ed. Humanitas, 1995 22. Balamuc sau Pionierii spaţiului,
Ed. Nemira, 1994 23. Cămaşa de forţă,
Ed. Nemira, 1992 24. Literatura doar le inventează.
ADDENDA.
I. Tot īn zona consumistă (nu
de proastă calitate), două doamne de pe vremuri contribuţii au adus.
Transformīnd biografia īn roman cu sentimente, d-na Cremene venit-a cu un op25
sarcastoid, iar Postelnicu Ioana c-o poveste amoroasă26, amīndouă pe
fundalul de regim totalitar. II. E de menţionat şi Tudor Alexander din Columbia
(statul Maryland, īn SUA), om plecat din 76, inginer chimist la bază, cu-n
roman27 destul de ager despre ţară şi exil.
________________
Note la Addenda. 25. Mioara Cremene, Odioasa crimă din Carpathia, Ed. Cartea Romānească, 1995 26. Remember, Ed. Albatros, 1994 27. Fugarii, Ed. Casa Şcoalelor, 1994.
Final-final. Drept concluzie, doar o vorbă: fluctuat nec mergitur°.