Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.  

GUSTAVE, SUB SEMNUL LUI FRANÇOIS 

Umblînd în plicurile lui Flaubert (Ed. Charpentier, 18921), ajungem la concluzia că omul a fost o structură acut rableziană, din mai multe puncte de privire. Să ne așezăm, pe rînd, în cîteva.

MUNCA

            Toată corespondența lui Flaubert geme de efort. Flaubert și-a scris prin poștă jurnalul său intim – iar singurele probleme intime pe care le-a avut au fost cele literare.
Flaubert a trăit sisific literatura, și-a asumat-o ca pe un dorit calvar. Crezul său în materie de frumos era dominat de ideea muncii. Tocmai pentru că scria teribil de greu, avea un cult al cantității.
            Unei domnișoare ce i se plîngea de angoase (cam metafizice), îi expune frontal programul său:
            Constrînge-te la o muncă regulată și obositoare"
(d-rei de Chantepie, 1857).
            Aceleiași, peste un an, îi scrie : "De ce nu lucrați mai mult? Singurul mijloc de a suporta existența e a te înfunda în literatură ca-ntr-o orgie perpetuă". Flaubert nu trăiește decît literar, restul e literatură. Comparația cu orgia e una din cele mai slabe ale romancierului normand. Numai ,,orgie" n-a fost pentru el literatura. Scrisul nu l-a distrat niciodată, l-a torturat întotdeauna. Avea o conștiință literară paroxistică.
            "Cărțile nu se fac precum copiii, ci ca piramidele, cu un plan premeditat, și așezînd blocuri unul peste altul, în timp, cu icnet și cu sudoare", îi scrie lui Feydeau în 1858. Ideea muncii dure, strivitoare, de salahorie revine obsesiv.
            "Răbdare. Vine și ziua noastră – i se adresează prietenului său Bouilhet, în 1855 –, o să dăm și noi lovitura. Încă n-am făcut nimic. Trebuie să îngrămădești operă peste operă, să lucrezi ca o mașină și să nu ieși din drumul tău. Totul cedează încăpățînării".
            Nu întîmplător, comparația favorită e cea cu animalul din jug:
            „Lucrez ca un bivol (boeuf)... Urlu, transpir, e superb” - (lui Bouilhet, 1836; sigur, există un anume masochism spritual la Flaubert; gargantuesc la fire, nu-l mișca decît ceea ce-l dărîma). “Muncesc precum 15 bivoli laolaltă" (lui Feydeau, 1859). „Totuși, lucrez la romanul meu (Salammbô) ca o mulțime de bivoli” (sic; lui George Sand, 1869). A se observa crescendo-ul. Interesant e că, prin aceiași ani, Jules Renard își nota în Jurnal vorbe similare: "Talentul e o chestiune de cantitate. Talent nu e a scrie o pagină: e a scrie 300. Cei puternici nu ezită. Se fixează la masă, asudă. Merg pînă la capăt. Vor termina cerneala, vor epuiza hîrtia. Numai asta-i diferențiază pe oamenii de talent de slăbănogii care nu vor începe niciodată. În literatură nu rezistă decît bivolii. Geniile sînt cei mai mari, cei care ostenesc 18 ore pe zi neobosiți. Gloria e un efort constant" (Jurnal, Gallimard 1935, pp. 7-8). Tot ca și Renard, Flaubert face caz de travaliul fizic, muncește efectiv într-o manieră epuizantă, dar scrie puțin.
            “Îmi petrec zilele absolut singur, parc-aș fi în mijlocul Africii centrale. Seara, în fine, fiert și răsfiert, ajung să scriu cîteva rînduri, care mi se par detestabile a doua zi. În șapte săptămîni am scris 15 pagini, care nici nu fac prea multe parale” (d-nei des Genettes, 1860).
            Elan vital, chef are din belșug:
            “M-am dedat unei literaturi frenetice... Fumez 15 pipe pe zi” (1854). “Am înșfăcat-o iar pe Bovary cu furie” (1855).
"Cît despre mine, lucrez cu furie. Tocmai am citit o carte curioasă despre medicina arabilor și acurn – fără să vorbesc despre ce scriu – citesc Cedrenus, Socrate, Sozomene, Eusebius și un tratat de d. Obry” (1860). “Nu știu cînd am să sfîrșesc treaba asta colosală. Poate că nu înainte de 2-3 ani. Am chef chiar să pun ferparuri ca să-mi anunț moartea” (1858).
            Oboselile sunt însă pe măsură:

            „Arta a devenit pentru mine o boală de constituție; nici un
mijloc să scap. Sînt îndobitocit de artă și de estetică, și nu pot trăi o zi fără să ating această rană care mă consumă... Disperarea e starea mea normală” (1857). "Trebuie să fii cu totul nebun ca să te apuci de o cărțoaie ca asta (Salammbô, n.gp). La fiecare rînd, la fiecare cuvînt trebuie să înving piedici de care nimeni nu va ști... Uneori mă simt vlăguit și epuizat pînă în măduva oaselor, și mă gîndesc avid la moarte, ca un final al acestor zbuciume. Apoi, încetișor, mă refac. Mă re-exalt, și re-cad – și așa mereu !” (lui Feydeau, 1859). "Dacă ați ști cît sînt de amărît, de consumat, de distrus! Trebuie să am un temperament herculean ca să rezist torturilor atroce la care mă condamnă lucrul meu. Ce fericiți sînt cei care nu vizează imposibilul!... E mai ușor să devii milionar decît să fii mulțumit de tine" (d-rei de Chantepie, 1857). “Parșivul meu de roman mă seacă pînă la măduvă, sînt fleșcăit, mă întunec! (lui J. Duplan, 1864).
            „Exaltare" și „cădere", chiot și geamăt, aceștia sunt termenii, de dimensiuni rableziene, între care pendulează Flaubert. Sentimentele sale față de literatură, în treacăt fie spus, parcurg aceeași oscilație, stil Catul, între amor și ură : „Existența nu-i tolerabilă decît prin delirul literar" (1861) DAR: „Oh, de cîte iluzii ai nevoie ca să faci literatură și ce fericiți sînt băcanii" (1856). Sau, mai clar: "Simt împotriva literaturii ura neputinței" (1856). DAR : "Iubesc literatura mai mult decît pe oricine" (1869, lui Sainte­Beuve).
            Cu totul în spiritul renascentistului François este vivacitatea scatologică ici și colo cu care-și țipă (la propiu) masivul Flaubert dificultățile:
            "Nu mai pot! Asediul Cartaginei, pe care-l termin acum, m-a dat gata, mașinile de război m-au făcut harcea-parcea! Transpir sînge, scuip (Flaubert pune un cuvînt mai tare; n.GP) ulei încins, elimin (Flaubert pune un cuvînt și mai tare; n.GP) ghiulele și rîgîi pietroaie. Asta e starea mea" (fraților Goncourt, 1861). Despre gălăgia și vînzoleala, de-a dreptul pantagruelești, pe care le producea domnul Bovary în timp ce crea, vezi faimoasa descriere a lui Zola din Romancieri naturaliști (Charpentier 1890, pp. 211-214). 

DEZGUSTUL
            Pe potriva celorlalte trăiri ale lui Flaubert (sforțarea-sfîrșeala, jovialitatea) sunt și veșnicele sale dezgusturi. Maestrul din Croisset disprețuia enorm.
 
            "Simt nevoia să ies din lumea modernă în care pana mea s-a vîrît prea adînc și pe care de altfel mi-e tot atît de greu s-o reproduc pe cît mi-e de silă s-o văd" (1857). "N-am putut să dorrn noaptea trecută din cauza unui articol pe care-l citisem seara în Revue de Paris. Eram bolnav de dezgust..." (1854). "Platitudinea se întinde…, cretinismul se ridică... Parisul e mai tîmpit decît l-am lăsat" (1859). "Mă ursific și mă posomorăsc pe zi ce trece – și ceea ce se petrece în capitală nu mă amuză deloc. Am așa un dezgust de ceea ce se aplaudă acolo și de toate porcăriile care se tipăresc..." (1861). "Declar, în rest, că toți vitejii ăștia de la l'Univers, de la Revue des Deux-Mondes, Débats sunt niște imbecili care habar n-au de meserie" (1857).
            Două categorii sunt vizate pînă aici de oroarea lui Flaubert: burghezul și gazetarul. Dar domnul Bovary, are și dezgusturi mai precise: "I se aduc omagii naționale lui Béranger, acestui burghez împuțit care a cîntat amorurile facile și țoalele jerpelite... Șansonetist deocheat pentru răcani!" (1857).
            ,,Al naibii moș Hugo, cu ologii lui ca niște limacși după ploaie. Te-apucă scîrba !" (1855).

...De unde se vede că literatura se face mult mai bine din resentintente, decît din sentimente. Scriitorul care doar laudă, nu mușcă. Și scriitorul care nu mușcă, mănîncă coloanele degeaba.
 

UMORUL
            Dar n-am spus nimic despre rablezianul burghez Gustave Flaubert, Croisset, dacă nu scoatem din scrisorile lui și umorul, gras și mucalit. Tirania spațiului tipografic ne impune un singur citat:

„După lungi reflecțiuni, am chef să-mi inventez o autobiografie mișto (chouette), ca să produc o bună impresie:
            1. De la vîrsta cea mai fragedă am spus toate cuvintele celebre din istorie...
            2. Eram așa de frumos, că guvernantele... hm, și ducesa de Berry și-a oprit caleașca pentru a mă pupa (fapt istoric).
            3. Prevesteam o inteligență peste poate. Înainte de zece ani știam limbile orientale și citeam mecanica celestă a lui Laplace.
            4. Am salvat din incendii XLVIII persoane.
            5. Ca să sfidez, am mîncat într-o zi XV biftecuri, și pot încă, fără sinchiseală, să beau 72 decalitri de rachiu.
(Pantagruel! n.gp).
            6. Am ucis în duel 30 de carabinieri. O dată, noi eram 3, iar ei 10.000. Le-am tras la toți niște picioare undeva!
            7. Am surmenat haremul marelui Turc. Toate sultănițele, văzîndu-mă, ziceau : Ah, ce frumos e! ce frumos e!
            8. M-am strecurat în coliba săracului și în mansarda muncitorului ca să alin mizeria. Ici, vedeam un biet moșneag... colo, o tînără fecioară, etc. –  și zvîrleam aur cu mîinile-amîndouă.

            9. Am 800.000 de livre rentă.
Dau baluri.
            10. Toți editorii își zmulg manuscrisele mele; sînt asaltat fără încetare.

            11. Cunosc «secretele ministerelor».
            12. (și ultimul). Sînt religios!!! Cer slugilor mele să se spovedească!!"
(lui Feydeau, 1860).

Duzina de mai sus este, vede oricine, o bucată de Gargantua. 

A SCRIE, DECI A TRĂI INTENS
            Flaubert e o structură rableziană pentru că la el tot ce-i esențial e în primul rînd mult, colosal. Însăși atenția fanatică acordată calitativului, pînă la infinitezimal, tine tot de cantitativ. A urla o zi întreagă o singură frază ca să-i auzi ritmul, a te scula noaptea din somn ca să muți o virgulă, a avea migrene pentru un cuvințel – toate aceste lucruri specifice domnului Bovary au ca dimensiune interioară pantagruelismul (altfel zis, rablezismul).
            Și iată, dintr-o scrisoare datată 1866, către George Sand (o frenetică și ea), o patetică profesiune de credință, amintind firesc gîlgîitoarea poftă de viață, de viață totală, a petulantului Rabelais:
            "Trebuie să rîzi și să plîngi, să iubești, să muncești, să te bucuri și să suferi, în fine, să vibrezi pe cît poți de mult, în toată întinderea sufletului tău. Iată, cred, adevărata omenie".
            De altminteri, alături de Montaigne și Shakespeare, Rabelais era lectura de căpătîi a lui Flaubert : "recitit mult Rabelais" îi scrie lui Feydeau în 1861. Și aceluiași, peste 7 ani:
            "După ce am lucrat ca un bivol, am citit un capitol din sacro-sanctul imens și extra-sublimul Rabelais. Asta e".
            Citindu-i scrisorile, îi auzim și cuvintele nespuse:
            G a r g a n t u a   c’e s t   m o i
_____________________________________
            1) Gustave Flaubert, Correspondance, troisième série (1854-1869), Paris, Bibliothèque-Charpentier, 1892.

         George PRUTEANU
Cronica, nr. 50, 11 dec. 1971

www.pruteanu.ro