|
GUSTAVE, SUB SEMNUL LUI FRANÇOIS
Umblînd în plicurile lui Flaubert (Ed.
Charpentier, 18921),
ajungem la concluzia că omul a fost o structură acut rableziană, din mai multe
puncte de privire. Să ne așezăm, pe rînd,
în cîteva.
MUNCA
Toată corespondența lui Flaubert geme de efort. Flaubert și-a scris prin
poștă jurnalul său intim – iar singurele probleme intime pe care le-a avut au
fost cele literare. Flaubert a
trăit sisific literatura, și-a asumat-o ca pe un dorit calvar. Crezul său în
materie de frumos era dominat de ideea muncii. Tocmai pentru că scria teribil de
greu, avea un cult al cantității.
Unei domnișoare ce i se plîngea
de angoase (cam metafizice), îi expune frontal programul său:
„Constrînge-te
la o muncă regulată și obositoare"
(d-rei de Chantepie, 1857).
Aceleiași, peste un an, îi
scrie : "De ce nu lucrați mai mult? Singurul mijloc de a suporta existența e
a te înfunda în literatură ca-ntr-o orgie perpetuă". Flaubert nu trăiește
decît literar, restul e literatură. Comparația cu orgia e una din cele mai slabe
ale romancierului normand. Numai ,,orgie" n-a fost pentru el literatura. Scrisul
nu l-a distrat niciodată, l-a torturat întotdeauna. Avea o conștiință literară
paroxistică.
"Cărțile nu se
fac precum
copiii,
ci ca piramidele, cu un plan premeditat, și așezînd blocuri unul peste altul, în
timp, cu icnet și cu sudoare", îi scrie lui Feydeau în
1858. Ideea muncii dure, strivitoare, de salahorie revine obsesiv.
"Răbdare. Vine
și ziua noastră – i se adresează prietenului său Bouilhet, în 1855 –, o
să dăm și noi lovitura. Încă n-am făcut nimic. Trebuie să îngrămădești operă
peste operă, să lucrezi ca o mașină
și să nu ieși din drumul tău. Totul cedează încăpățînării".
Nu întîmplător, comparația
favorită e cea cu animalul din jug:
„Lucrez ca un
bivol (boeuf)... Urlu, transpir, e superb” - (lui Bouilhet, 1836; sigur,
există un anume masochism spritual la Flaubert; gargantuesc la fire, nu-l mișca
decît ceea ce-l dărîma). “Muncesc precum 15 bivoli laolaltă" (lui
Feydeau, 1859). „Totuși, lucrez la romanul meu
(Salammbô) ca o
mulțime
de bivoli”
(sic; lui George Sand, 1869). A se observa crescendo-ul.
Interesant e că, prin aceiași ani, Jules Renard își nota în Jurnal vorbe
similare: "Talentul e o chestiune de cantitate. Talent nu e a scrie o pagină:
e a scrie 300. Cei puternici nu ezită. Se fixează la masă, asudă. Merg pînă la
capăt. Vor termina cerneala, vor epuiza hîrtia. Numai asta-i diferențiază pe
oamenii de talent de slăbănogii care nu vor începe niciodată. În literatură nu
rezistă decît bivolii. Geniile sînt cei mai mari, cei care ostenesc 18 ore pe zi
neobosiți. Gloria e un efort constant" (Jurnal, Gallimard 1935, pp.
7-8). Tot ca și Renard, Flaubert face caz de travaliul fizic, muncește
efectiv într-o manieră epuizantă, dar scrie puțin.
“Îmi petrec
zilele absolut singur, parc-aș fi în mijlocul Africii centrale. Seara, în fine,
fiert și răsfiert, ajung să scriu cîteva rînduri, care mi se par detestabile a
doua zi. În șapte săptămîni am
scris 15 pagini, care nici nu fac prea multe parale” (d-nei des Genettes,
1860).
Elan vital, chef are din belșug:
“M-am dedat unei literaturi frenetice... Fumez 15 pipe pe zi”
(1854). “Am înșfăcat-o iar pe Bovary cu furie” (1855).
"Cît
despre mine, lucrez cu furie. Tocmai am citit o carte curioasă despre medicina
arabilor și acurn – fără să vorbesc despre ce scriu – citesc Cedrenus, Socrate,
Sozomene, Eusebius și un tratat de d. Obry” (1860). “Nu știu cînd am să
sfîrșesc treaba asta colosală. Poate că nu înainte de 2-3 ani. Am chef chiar să
pun ferparuri ca să-mi anunț moartea” (1858).
Oboselile sunt însă pe măsură:
„Arta a
devenit pentru mine o boală de constituție; nici un
mijloc
să scap. Sînt îndobitocit de artă și de estetică, și nu pot trăi o zi fără să
ating această rană care mă consumă... Disperarea e starea mea normală”
(1857). "Trebuie să fii cu totul nebun ca să te apuci de o cărțoaie ca asta (Salammbô,
n.gp). La fiecare rînd, la fiecare cuvînt trebuie să înving piedici de care
nimeni nu va ști... Uneori mă simt vlăguit și epuizat pînă în măduva oaselor, și
mă gîndesc avid la moarte, ca un final al acestor zbuciume. Apoi, încetișor, mă
refac. Mă re-exalt, și re-cad – și așa mereu !” (lui Feydeau,
1859). "Dacă
ați ști cît sînt de amărît, de consumat, de distrus! Trebuie să am un
temperament herculean ca să rezist torturilor atroce la care mă condamnă lucrul
meu. Ce fericiți sînt cei care nu vizează imposibilul!... E mai ușor să devii
milionar decît să fii mulțumit de tine" (d-rei de Chantepie, 1857).
“Parșivul meu de roman mă seacă pînă la măduvă, sînt fleșcăit, mă întunec!”
(lui J. Duplan, 1864).
„Exaltare"
și „cădere", chiot și geamăt, aceștia sunt termenii, de dimensiuni
rableziene, între care pendulează Flaubert. Sentimentele sale față de
literatură, în treacăt fie spus, parcurg aceeași oscilație, stil Catul, între
amor și ură : „Existența nu-i tolerabilă decît prin delirul literar"
(1861) DAR: „Oh, de cîte iluzii ai nevoie ca să faci literatură și ce
fericiți sînt băcanii" (1856). Sau, mai clar: "Simt împotriva literaturii
ura neputinței" (1856). DAR : "Iubesc
literatura mai mult decît pe
oricine"
(1869, lui SainteBeuve).
Cu totul în spiritul renascentistului François este vivacitatea scatologică
ici și colo cu care-și țipă (la propiu) masivul Flaubert dificultățile:
"Nu mai pot! Asediul
Cartaginei, pe care-l termin acum, m-a dat gata, mașinile de război m-au
făcut harcea-parcea! Transpir sînge, scuip (Flaubert
pune un cuvînt mai tare;
n.GP)
ulei încins, elimin (Flaubert pune un cuvînt și mai tare;
n.GP) ghiulele și rîgîi
pietroaie. Asta e starea mea"
(fraților Goncourt, 1861). Despre
gălăgia și vînzoleala, de-a dreptul pantagruelești, pe care le producea
domnul Bovary în timp ce crea, vezi faimoasa descriere a lui Zola din
Romancieri naturaliști (Charpentier 1890, pp. 211-214).
„După lungi reflecțiuni, am chef
să-mi inventez o autobiografie mișto (chouette), ca să produc o bună impresie:
1. De la vîrsta cea mai fragedă
am spus toate cuvintele celebre din istorie...
2. Eram așa de frumos, că
guvernantele... hm, și ducesa de Berry și-a oprit caleașca pentru a mă pupa
(fapt istoric).
3. Prevesteam o inteligență
peste poate. Înainte de zece ani știam limbile orientale și citeam mecanica
celestă a lui Laplace.
4. Am salvat din incendii XLVIII persoane.
5. Ca să sfidez, am mîncat într-o zi XV biftecuri, și pot încă, fără
sinchiseală, să beau 72 decalitri de rachiu.
(Pantagruel! n.gp).
6. Am ucis în duel 30 de
carabinieri. O dată, noi eram 3, iar ei 10.000. Le-am tras la toți niște
picioare undeva!
7. Am surmenat haremul marelui
Turc. Toate sultănițele, văzîndu-mă, ziceau : Ah, ce frumos e! ce frumos e!
8. M-am strecurat în coliba
săracului și în mansarda muncitorului ca să alin mizeria. Ici, vedeam un biet
moșneag... colo, o tînără fecioară, etc. – și zvîrleam aur cu
mîinile-amîndouă.
9. Am 800.000 de livre rentă. Dau baluri.
10. Toți editorii își zmulg manuscrisele mele; sînt asaltat fără
încetare.
11. Cunosc «secretele
ministerelor».
12. (și ultimul). Sînt
religios!!! Cer slugilor mele să se spovedească!!"
(lui Feydeau, 1860).
Duzina de mai sus este, vede oricine, o bucată de Gargantua.
A SCRIE, DECI A TRĂI
INTENS
Flaubert e o structură
rableziană pentru că la el tot ce-i esențial e în primul rînd mult,
colosal. Însăși atenția fanatică acordată calitativului, pînă la infinitezimal,
tine tot de cantitativ. A urla o zi întreagă o singură frază ca să-i auzi
ritmul, a te scula noaptea din somn ca să muți o virgulă, a avea migrene pentru
un cuvințel – toate aceste lucruri specifice domnului Bovary au ca
dimensiune interioară pantagruelismul (altfel zis, rablezismul).
Și iată, dintr-o scrisoare datată 1866, către George Sand (o frenetică și ea), o
patetică profesiune de credință, amintind firesc gîlgîitoarea poftă de viață, de
viață totală, a petulantului
Rabelais:
"Trebuie să
rîzi și să plîngi, să iubești, să muncești, să te bucuri și să suferi, în fine,
să vibrezi pe cît poți de mult, în toată întinderea sufletului tău.
Iată, cred, adevărata
omenie".
De altminteri, alături de
Montaigne și Shakespeare, Rabelais era lectura de căpătîi a lui Flaubert :
"recitit mult Rabelais" îi scrie lui Feydeau în 1861. Și aceluiași, peste 7 ani:
"După ce am lucrat ca un bivol,
am citit un capitol din sacro-sanctul imens și extra-sublimul Rabelais. Asta e".
Citindu-i scrisorile, îi auzim și cuvintele nespuse:
G a r
g a n
t u a
c’e s t
m o i
!
_____________________________________
1) Gustave Flaubert, Correspondance, troisième
série (1854-1869), Paris, Bibliothèque-Charpentier, 1892.
www.pruteanu.ro