|
OMUL PARADOXAL
Dostoievski a
adus īn roman Omul Paradoxal: e marea obsesie a romancierului.
O sumară listă :
Goleadkin e el şi non-el (O zdreanţă
cu orgoliu);
Emelea Ilici fură şi suferă (Un hoţ cinstit);
Ivan Andreevici cinstit şi bruftuit (Un soţ sub pat);
Nastenka īl iubeşte şi pe El şi pe Celălalt;
Trusoţki adoră şi ucide, e supus şi domină;
Raskolnikov ucigaş şi suflet mare, sordid şi sublim;
Sonia prostituată cu suflet neprihănit;
Mīşkin idiotul īnţelept;
Smerita maleabilă şi īndīrjită ş.a., ş.a....
Gide īl citează undeva (Journal, t.
I, Pléiade, 1965, p. 661) pe Saint-Evremond care, comentīndu-l pe Plutarh,
observă : Plutarh a judecat omul prea īn mare (en gros) şi nu şi-a dat
seama cīt de diferit poate fi de
el-īnsuşi : ticălos, virtuos, cinstit,
nedrept, omenos, crud ; ceea ce īi pare a fi contradicţie, el atribuie unor
cauze străine....
Combătīnd fixismul caracterologic al bătrīnului Plutarh,
Saint-Evremond face cu exactitate, avant la lettre,
portretul Omului Paradoxal al lui Dostoievski. Omul-Ianus, cu o faţă de īnger şi
una de demon, ni ange ni bête,
cum zice Pascal. Ceea ce nu īnseamnă că ar fi vorba de un compromis, de o natură
oscilantă, ci efectiv de una dublă, duală, o feldeinţă
paradoxală. Cīnd Pascal a scris că «omul nu e nici īnger nici fiară», el
īnţelegea prin asta o anumită stare statică, o «natură» intermediară.
Omul
baudelaireian nu este o stare : el este interferenţa a două mişcări
opuse, ...dintre care una ne īmpinge către sus, iar cealaltă către jos, notează
Sartre īn opusculul său despre Baudelaire (ed. rom., p. 35). Substituind omul
baudelaireian cu omul dostoievskian, afirmaţia rămīne īn picioare. Fiinţa
dostoievskiană este o răscruce-de-vīnturi, ca să nu spunem de uragane. Şi, īn
fond, omul acesta paradoxal (citiţi omul dialectic) nu e deloc o
născocire fantezistă, neverosimilă a unui romancier īnfierbīntat, amator de
situaţii tari, ci e foarte aproape sau chiar se confundă cu omul obişnuit.
Omul comun, omul-de-fiecare-zi e mai mult dostoievskian decīt balzacian, pentru
că nu īntīlnim caractere īn stare pură : Avarul, Ipocritul, Ambiţiosul etc., ci
indivizi aflaţi īn trecere, mai mult sau mai puţin rapidă, prin aceste stări.
Cumsecădenia de ieri lunecă azi īn lichelism. Omul lui Balzac, personajul
clasic, e o ecuaţie ce nu admite decīt o singură soluţie; la Dostoievski şi īn
viaţă ea ascunde un şir antagonic de necunoscute. Omul balzacian descrie o
mişcare de evoluţie, de la zero spre plus infinit, īntru īmplinirea
destinului său liniar, previzibil prin două puncte, două situaţii date.
Omul dostoievskian descrie o mişcare de revoluţie, expunīnd spre noi cīnd
faţa cīnd reversul, şi această rotire īn jurul sinelui duce la un destin
circular (spiraloid).
* |
Două mii de ani,
romancierii l-au uitat pe Catul. L-a regăsit Dostoievski :
Odi et amo ...
Rogojin ar īnjunghia-o (şi pīnă la urmă o īnjunghie) pe
Nastasia Filippovna şi totuşi o iubeşte pierdut. Trusoţki e subjugat de persoana
lui Velceaninov, dar īn acelaşi timp īl urăşte. Omul din subterană e ahtiat după
oameni şi totodată īi detestă.
La acestea se adaugă faptul că personajul lui Dostoievski
simte pentru sine-īnsuşi, īn funcţie de situaţie, cīnd admiraţie, cīnd scīrbă.
Această bivalenţă, amor-ură, e o culme psihologică a
personajului dostoievskian. Dar găsim la el şi altele, nu mai puţin
spectaculoase : umilinţă-orgoliu, disperare-acţiune, ipohondrie-forţă,
candoare-cinism, luciditate-cecitate,
solitarism-sociabilitate.
Personajul dostoievskian cristalizează femeia pīnă o vede
diamantină, iar pe sine se consideră un porc. Dacă, din nefericire, e o
prostituată, contemplă īn ea Zeiţa suferinţei omeneşti. Dacă e o vivandieră, ea
reprezintă pentru el simbolul feminităţii universale. Romanul rus a īnălţat
femeia pīnă la transcendenţă, lucru pe care nu l-au mai făcut pe acest pămīnt
decīt trei bărbaţi : Dante, Petrarca şi Cervantes (īn treacăt, şi Eminescu :
Azi iubesc a ta fiinţă cum iubesc pe Dumnezeu..., Locul aripelor). Şi
nu cred să exagerez spunīnd că īn fiecare īndrăgostit rus clasic se ascunde un
Don Quijote.
Iubirile, īn Dostoievski, sunt, īn genere, imposibile. Cīnd
se realizează, sunt iubiri-imposibile.
* |
Omul lui
Dostoievski nu-şi mai īncape īn piele. Dar nu de bine, ci de rău. Goleadkin,
dedublatul, are din zece īn zece pagini tīnjirea intrării īn pămīnt. Din alineat
īn alineat īl apucă dorul de a nu fi el. De a se putea ascunde īntr-o gaură de
şoarece... Domnul Goleadkin făcea acum impresia unui om care vrea să scape, să
se ascundă undeva, să fugă de el īnsuşi. Mai mult : īn acest moment, domnul
Goleadkin nu numai că voia să fugă de el īnsuşi, dar ar fi vrut să dispară cu
totul, să treacă īn nefiinţă, să se prefacă īn pulbere. (...). Cu cītă bucurie
ar fi convenit acum eroul nostru... să se ascundă undeva chiar şi īntr-o gaură
de şoarece... etc.
Iluzie. Poftim, iată-l ajuns acolo, iată-l īn subterană. Īi
e cumva mai bine ? Nu. Ar coborī şi mai jos, s-ar pierde, ca un personaj al lui
Urmuz, īn infinitul mic.
De-abia acolo, īn solitudinea subteranei, īl ia disperarea
totală şi generală.
Ce e subterana? E marasmul sinelui, strivit de griji,
torturat de gīnduri, distrus de eşecuri. Nu zicea Camus că a īncepe să gīndeşti
īnseamnă a īncepe să fii minat ? (Mitul lui Sisif).
Oamenii lui
Feodor Mihailovici GĪNDESC, gīndesc enorm, fiecare personaj al lui Dostoievski
procedează la o revizuire a tuturor problemelor (Stefan Zweig), şi asta-i
macină teribil. Orice conştiinţă reprezintă o calamitate, urlă insul subteran
(IV, 131). Cītă luciditate, atīta dramă, spune Camil Petrescu.
Ei, inşii dostoievskieni, sunt nişte vulcani, care nu vor
erupe niciodată. Clocotul dinăuntru, pīnă să se reverse, năruie vulcanul.
  George PRUTEANU
|