Subiectele Dilemei: NOROCUL
BAFTA, DE LA GAUSS LA GAVRA
MOTTO LUNG ŞI FRIVOL. Un tip aude o voce lăuntrică: "Joacă la Loto!" Se conformează, intră īntr-o agenţie şi cere: "Daţi-mi lozuri de 20.000 de lei". Vocea insistă: "Nu! De toţi banii!". Insul se lasă convins, pune jos tot ce are. La tragere, nu-i iese nici un număr şi aude iar vocea: "Ţ, ţ, ţ ! Ce să-ţi fac, dac-ai avut ghinion?!" Morală? Ce mi-e un tip, ce mi-e o naţie! |
Dac-ar fi s-o luăm adīnc, ar trebui purces de la Ecleziast
(9, 11): "Nu cei viteji cīştigă războiul, nu cei īnţelepţi cīştigă pīinea, nici
cei pricepuţi bogăţia, nici cei īnvăţaţi bunăvoinţa, ci toate atīrnă de vreme şi
de īmprejurări" şi ne-am ţine apoi de firul bătrīnului motiv fortuna
labilis°.
Am trece prin Cīntul VII din Infernul, īn
care Virgiliu īi atrage atenţia naivului Dante: "or puoi figliuol, veder la
corta buffa / de' ben che son commesi alla Fortuna / per che lumana gente si
rabuffa" (vezi, deci, fiule, că tot
ce aduce Fortuna, pentru care oamenii se zbat atīta, piere ca boarea de vīnt;
versuri pe care un talentat traducător, prăpădit timpuriu, G. Buznea, le
tălmăcea: "... această Comedie / o regizează, fiule, Norocul", săvīrşind
un dulce anacronism, la 1300 neputīnd fi vorba de "regie") sau printr-o bolgie
mai afundă, īn Cīntul XV, unde Brunetto Latini (de la
care călătorul transmundan īnvăţase "come
l'uom s'eterna", cum poate omul să se-nveşnicească)
īl īntreabă pe poet: "...Qual fortuna o destino / anzi lultimo di quaggiù ti
mena?" (e īntīmplare sau e destin că ai ajuns viu, aici, īn Infern?)
Am simţi germenii ştiinţei care-şi bate capul cu legile īntīmplării şi
ale "norocului" īn opusculul lui Galilei din 1642, Considerazione sopre il
giuoco dei dadi (Despre jocul de zaruri).
Am rīde condescendenţi de marele Leibniz, care credea că, la zaruri,
şansa de a ieşi suma "11" e egală cu şansa de a ieşi "12" (or, 11 are de două
ori mai mult noroc decīt 12, recte 0,056 faţă de 0,028)
sau de tot marele d'Alembert, care era convins că, dacă a
picat de 50 de ori cap, probabilitatea de a pica pajură ar fi mai
mare (da de unde!).
L-am fi menţionat, īn schimb, respectuos pe Montmort, care a publicat,
īn 1708, Eseuri despre analiza jocurilor de noroc, cu aerul că am
citit-o; la fel, despre
Ars conjectandi°
(1713) a lui Bernoulli, Vechi Testament al Probabilităţilor, cel
"Nou" fiind
Essai philosophique sur les probabilités°
al lui Laplace, din 1814.
Neghiob ar fi să-l uităm pe K.F. Gauss, descoperitorul curbei cu
aspect de pălărie napoleoniană (bicorn), care descrie repartiţia īn grafic a
evenimentelor faţă de probabilitatea maximă a acestora (ecartul).
Ar trebui citată nuvela-roman a(l) lui Dostoievski, Jucătorul,
ca şi pătimirile autorului ei, posedat o vreme de demonul hazardului prin multe
tripouri ale Europei. Ar fi de plasat undeva şi răs-tăbăcitul
un
coup de dés jamais nabolira le hasard°
al lui Mallarmé.
Ajunşi la Eminescu, ar fi cazul să facem un popas mai lat şi să ne
mirăm, bătu-l-ar norocul, cīte īnţelesuri putea să strecoare īn vechea
vorbă slavă: īn cercul vostru strīmt / Norocul vă petrece" "orice
noroc / şi-ntinde aripile / Gonit de clipele / Stării pe loc" "ochii /
Cei plini de lacrimi şi noroc "de-i goni / Fie norocul, fie
idealurile"... Şi, de la melancolica lui metafizică, am luneca, printr-o
tumbă, la burlesca patafizică (Jarry), cea care pretinde, mănţelegi, a zămisli
regulile care guvernează excepţiile.
De aici, am străbate iute salonul lui Stamate al lui Urmuz, unde se
află "masa fără picioare... bazată pe calcule şi probabilităţi" şi ne-am
opri la arhi-scepticul Murphy, fondatorul teoriei improbabilităţilor, adevărat
om al zilelor noastre negre, pentru care toate posibilităţile sunt negative, iar
norocul, o scurtă eclipsă de ghinion.
Dar tot acest vol d'oiseau nu ne scoate din beleaua īn curīnd
cincinală. Bine a zis Hartley, săracul: Poţi duce un cal
la apă, dar abia dacă-l convingi să plutească pe spate,
atunci ai făcut ceva.
Am tras repede spre zilele noastre (care, dacă chibzuieşti
bine, sunt mai mult ale lor) ca să constat, ce? Că repartiţia
"norocului" s-a făcut tīlhăreşte, că "curba lui Gauss" a ajuns o "curbă de
sacrificiu". Şansele cui n-are sfinţi sunt vai de capul
lor, īn schimb proliferează, pe post de drog al speranţei, horoscoapele. Singura
lege care se aplică fără menajamente şi excepţii este Legea Gravitaţiei: toate
lucrurile cad şi decad tot mai jos.